God of War - Release date, gameplay, trailers en alles wat we weten
Update: pre-order en speciale edities.
God of War is ondanks het gebrek aan een cijfer of ondertitel geen reboot. De game bouwt verder op het verhaal van zijn voorgangers. Dat neemt niet weg dat Sony Santa Monica Studio wel degelijk een nieuwe weg inslaat. Het oude Griekenland wordt voor de Noorse mythologie ingeruild. Daarnaast is Kratos veranderd. Hij heeft een zoon en doet - ongetwijfeld tot grote opluchting van alle overgebleven goden - deze keer aan woedebeheersing. De gevolgen van die koersverandering zetten we voor je op een rijtje.
God of War release
De God of War release is bekend. Het is voor eerst dat een hoofdgame uit de serie niet in maart uitkomt. God of War lanceert op 20 april exclusief op de PlayStation 4. De God of War review lees je hier nog eens. De game kreeg daarbij de zeldzame Essentieel-badge.
Op de dag van release hebben we voor jou ook een God of War - 5 dingen die je moet weten gemaakt.
God of War pre-order en speciale edities
Wil je zeker weten dat je God of War op de dag van de release speelt? Hieronder vind je een overzicht van de verschillende edities van de game die je kunt bestellen. Bij een pre-order krijg je sowieso drie exclusieve in-game schilden. Daarnaast is er ook een speciale God of War PlayStation 4 Pro-bundel.
God of War Day One Edition
- Game
- Drie exclusieve in-game schilden (alleen bij pre-order)
God of War Limited Edition
- Game
- Steelbook
- Artbook
- Digitale content: Death's Vow bepantersing, Exile's Guardian schild en dynamisch PS4-thema
- Drie exclusieve in-game schilden (alleen bij pre-order)
God of War Collector's Edition
- Game
- Steelbook
- Artbook
- Kratos en Atreus beeldje
- Huldra Brothers houdsnijwerken
- Litho
- Stoffen map
- Digitale content: Death's Vow bepantersing, Exile's Guardian schild, Dark Horse comic, Dark Horse artbook en dynamisch PS4-thema
- Drie exclusieve in-game schilden (alleen bij pre-order)
God of War PlayStation 4 Pro
- Console met God of War-thema
- Controller met God of War-thema
- Game
Editie | Winkel | Prijs | Platform |
---|---|---|---|
Standard Edition | bol.com | 59,99 euro | PlayStation 4 |
Standard Edition | MediaMarkt.nl | 59,99 euro | PlayStation 4 |
Limited Edition | bol.com | 59,99 euro | PlayStation 4 |
Limited Edition | MediaMarkt.nl | 59,99 euro | PlayStation 4 |
Collector's Edition | bol.com | uitverkocht | PlayStation 4 |
PlayStation 4 Pro bundel | bol.com | 469,00 euro | PlayStation 4 |
PlayStation 4 Pro bundel | MediaMarkt.nl | 469,99 euro | PlayStation 4 |
God of War verhaal en setting
God of War speelt zich binnen de Noorse mythologie af. Daarbij denk je waarschijnlijk aan Vikingen, maar de mythen en sagen bestonden al lang voor hen. Hoewel ze een andere setting hebben, bestaan er veel overeenkomsten tussen de Noorse en Griekse mythologie. De Noorse is namelijk eveneens met monsters, goden en verschillende werelden gevuld. De succesvolle Thor-films van Marvel zijn grotendeels op die mythologie gebaseerd. Dus zelfs de mensen die tijdens de geschiedenisles lagen te slapen, kennen tegenwoordig goden zoals Odin, Thor en Loki of werelden zoals Asgard en Midgard. Overigens heeft de studio te kennen gegeven dat God of War in de toekomst mogelijk een Egyptische of Mayaanse setting krijgt.
Het is dan ook in die nieuwe omgeving dat Kratos zich, na het einde van God of War 3, heeft teruggetrokken om een nieuw bestaan op te bouwen. Hij is niet langer een fulltime Hulk, maar probeert meer Bruce Banner te zijn. Zijn zoon staat daarbij centraal. De ontwikkelaar omschrijft God of War als een 'vader-zoonavontuur'. Het verhaal richt zich op de relatie tussen die twee personages en hoe Kratos zijn zoon leert te overleven in deze vijandige wereld. De game moet een andere kant van Kratos laten zien, zonder daarbij zijn kenmerkende brutaliteit te vergeten.
Niet alleen probeert hij een goede vader te zijn, hij doet ook zijn best om de muur om hem heen af te breken. Net zoals iedere ouder maakt hij daarbij ook fouten en door de power fantasy uit de voorgangers achterwege te laten, komt Kratos nu menselijker over. Op die manier moet het gemakkelijker worden om je met hem te vereenzelvigen en een band op te bouwen. Over het plot is nog niet gesproken, maar er is geen sprake meer van een simpel wraakverhaal waarin Kratos het tegen allerlei goden opneemt. God of War biedt meer narratieve diepgang en moet qua toon een stuk serieuzer overkomen. Aangezien God of War '25 tot 35 uur lang' is, valt er blijkbaar heel wat te vertellen.
De levels zijn groter dan voorheen. Het is geen open wereld, maar er is meer ruimte om de omgeving te verkennen en zo alternatieve paden of gebieden te ontdekken. De game inspireert zich qua exploratie op de Legend of Zelda-reeks. Je bijl speelt daarbij een grote rol. Zo kun je blokkades kapotslaan of kisten en elementen uit het decor die verborgen loot opleveren. Als je bijvoorbeeld een barst in de muur ziet, weet je dat je de muur kunt breken om een nieuw gebied te betreden.
De omgevingen bevatten ook veel meer details. Wie goed oplet, kan duidelijk zien dat ze vertellen over hoe het is om in deze wereld te leven. Denk bijvoorbeeld aan het kamp van de trol in de E3-demo. Het verkennen is zeker niet verplicht, maar wel de moeite waard. De wereld wordt verder uitgediept en je krijgt dingen te zien die je niet wilt missen. De game ziet er daarbij steeds piekfijn uit, en het moge duidelijk zijn dat God of War een technologische krachttoer is.
God of War gameplay
Kratos' vaste wapens, de Blades of Chaos, keren niet terug. De ontwikkelaar wil niet alleen vernieuwen, maar heeft nog een andere motivatie. De Blades of Chaos vertegenwoordigen een duistere periode in Kratos' leven. Hij heeft de wapens immers van de Griekse goden gekregen met wie hij, op zijn zachtst gezegd, een ongezonde relatie had. Ze herinneren hem aan de fouten uit zijn verleden, de verkeerde keuzes die hij in zijn woede heeft gemaakt, maar boven alles aan de enorme hoeveelheid bloed die hij ermee heeft laten vloeien. Er afstand van doen was de enige optie om zijn verleden achter hem te laten.
Het nieuwe gevechtssysteem in God of War is een wisselwerking tussen vechten met je bijl en brute mêlée-aanvallen uitvoeren. Zo kun je eerst een vijand met je bijl verzwakken om hem daarna met je vuisten af te maken. Je kunt je bijl ook naar vijanden gooien en hem dan zoals Thors hamer laten terugkeren. Volgens de ontwikkelaar bevat de game veel verschillende aanvallen, zoals springen en met je bijl hard op de grond slaan, wat extra schade aan iedereen in je directe omgeving toebrengt. Kratos mag dan meer ingetogen zijn, hij blijft natuurlijk wel een vechtersbaas.
Je speelt de game als Kratos, maar je zoon Atreus blijft altijd bij je. Je ben echter geen babysitter, want de jongen kan prima voor zichzelf zorgen. Gedurende de game zijn er wel momenten waarop je hem nieuwe dingen leert, zoals de omgeving verkennen, jagen en vechten. Daardoor doet je zoon ervaring op en stijgt hij in level. Naarmate je progressie in de game maakt, beschikt je zoon over steeds meer vaardigheden. Hij speelt namelijk ook een grote rol tijdens de gevechten. Je kunt hem speciale aanvallen laten uitvoeren om bijvoorbeeld een tegenstander tijdelijk te onderbreken.
Je kunt Atreus' vaardigheden uitbouwen op een manier die bij jouw eigen speelstijl past. God of War legt met een aangepast en uitgebreider progressiesysteem sowieso een grote nadruk op de vrijheid om de game te spelen hoe je wilt. Tijdens het spelen vind je bijvoorbeeld verschillende runes waarmee je Kratos' bijl magische krachten geeft. In de trailer is te zien hoe de bijl vijanden bevriest, maar er zijn meer mogelijkheden en je kunt vrij tussen runes wisselen. Daarnaast speelt uitrusting een belangrijke rol. Ieder onderdeel heeft zijn eigen statistieken, waardoor je meer vrijheid hebt om Kratos aan te passen. Dankzij meer opties, kun je nu in God of War je eigen speelstijl kiezen.
Verder keren de voor serie kenmerkende quick time events niet terug. De studio geeft aan er 'klaar mee te zijn' en laat weten 'iets beters te hebben gevonden'. De cinematische gedeelten controleer je nu zelf, inclusief de gevechten met grote vijanden. Er blijft wel een variatie op quick time events bestaan. Door meerdere keren op dezelfde knop te drukken of met de control sticks te draaien wordt de actie op het scherm nagebootst. Je hoeft echter niet langer op een exact moment een specifieke knop in te drukken om een vijand te verslaan. Daarnaast draait de game in tegenstelling tot God of War 3 Remastered niet aan 60 maar 30 frames per seconde. De game heeft wel een beeldschermresolutie van 1080p.
Het camerasysteem is ook flink onder handen genomen. De nadruk ligt op een meer intieme en persoonlijke ervaring, waarbij de camera zich nu dichter bij de grond bevindt. Daardoor heb je een beter overzicht van wat er om je heen gebeurt. Daarnaast is het nu mogelijk om de camera zelf te controleren. Tijdens de gevechten zit de camera dichter op de actie zodat gevechten intenser aanvoelen. De game bevat geen traditionele cutscenes meer, om de ervaring zo min mogelijk te onderbreken.
Eurogamer Benelux had al de kans om de game enkele uren te spelen. Onze bevindingen lees je in het artikel 'In God of War ontkomt Kratos niet aan zijn verleden'.
God of War multiplayer
Sony Santa Monica Studiozegt dat God of War geen multiplayermodus bevat. De experimentele multiplayer van God of War Ascension keert dus niet terug.
God of War season pass en DLC
God of War krijgt geen season pass. Dat heeft regisseur Cory Barlog meerdere malen bevestigd.