20 jaar PlayStation: de exclusieve PlayStation 4-games van 2015
Met onder andere Uncharted, Bloodborne en The Order: 1886.
Exclusieve games zijn erg belangrijk voor producenten van spelcomputers. Want als gamers een bepaalde titel nergens anders kunnen spelen dan bij jou, dan moeten ze wel overstag gaan en de console in kwestie kopen. Veel games komen tegenwoordig op verschillende platformen uit, maar Sony heeft een paar titels in petto voor 2015 die alleen te spelen zijn op de PlayStation 4. Welke zijn dat en wat zijn de verwachtingen? Een overzicht.
The Order: 1886
Releasedatum: 20 februari 2015
Wat: The Order: 1886 wordt ontwikkeld door Ready At Dawn, met de hulp van Santa Monica Studio. Dat zijn inderdaad de ontwikkelaars van de God of War-games. The Order is echter geen third-person actiegame maar een third-person shooter, die zich afspeelt in een Steampunk-achtige setting. In een alternatieve tijdlijn neem je het onder meer op weerwolven en vijandelijke facties.
Waarom wel: Deze game moet grafisch een paradepaardje worden voor de PlayStation 4, net zoals de God Of War-games altijd imponeerden op de PlayStation 3. Santa Monica Studio zette met God Of War 3 een nieuwe standaard voor bombastische intro's en vergeet niet dat Ready At Dawn alle kracht uit de PlayStation Portable perste met de mobiele GoW-games. The Order: 1886 belooft een bijzonder cinematische ervaring waarbij gameplay en tussenfilmpjes naadloos in elkaar overvloeien. En check die snorren!
Waarom niet: The Order: 1886 is inmiddels uitgesteld geweest, en dat is altijd een beetje akelig. Daarnaast heeft Ready At Dawn nog niet eerder een consolegame uitgebracht, laat staan een third-person shooter. Ook is er gekozen voor een beeldverhouding van 2.40:1 en speel je de game dus met zwarte balken aan de boven- en onderkant van het scherm. The Evil Within deed hetzelfde, onder het mom van 'immersie.' In de praktijk moet je vooral een hele grote televisie hebben om het overzicht te bewaren.
Bloodborne
Releasedatum: 25 maart 2015
Wat: Bloodborne is de nieuwe game van Hidetaka Miyazaki, het brein achter Demon's Souls en de eerste Dark Souls. Terwijl een ander team binnen From Software werkte aan Dark Souls II, bedacht Myazaki een hele nieuwe spelwereld waarin de focus ligt op snellere actie dan je van de Souls-games gewend bent.
Waarom wel: Omdat het van de maker van de Souls-games is. Demon's Souls zorgde voor een schokgolf in de industrie. Niemand verwachtte er iets van, maar het werd een grote hit. Games mochten weer moeilijk zijn en ze hoefden spelers niet constant bij het handje te houden. Bloodborne lijkt die lijn door te zetten. Daarnaast spreekt de gotische setting en vooral de design van de monsterlijke tegenstanders erg tot de verbeelding. Oh, en je hebt een shotgun.
Waarom niet: De vraag is nu vooral in hoeverre Bloodborne een eigen gezicht heeft. Is het niet gewoon Dark Souls 3? Nu zou dat niet eens zo erg zijn, tenzij Bloodborne tegenvalt. Juist omdat er zoveel elementen uit de Souls-games zijn overgenomen (de interface, het communicatiesysteem met andere spelers) riskeert Miyazaki dat zijn nieuwe game niet kan tippen aan zijn vorige werken, terwijl je maar niet onder de vergelijking uitkomt.
Until Dawn
Wat: Until Dawn is een horrorgame van Supermassive Games, waarin je over het lot beslist van acht speelbare personages. Ze denken een rustig nachtje door te brengen in een hutje in de sneeuw, maar worden al snel opgeschrikt door een seriemoordenaar. De focus ligt meer op puzzelen, quick time events en het maken van keuzes, dan op actie. Denk Heavy Rain, maar dan enger.
Waarom wel: Horrorgames zijn helemaal terug van weggeweest en hoe realistischer de graphics worden, hoe enger ze in theorie kunnen zijn. Kijk maar eens naar PT, de teasergame voor Silent Hills die overigens ook exclusief in de PlayStation Store is te vinden. Games als Telltale's The Walking Dead hebben inmiddels bewezen dat beslissen over wie leeft en wie sterft, hartverscheurend kan zijn. De vaste camerstandpunten doen daarnaast weemoedig terugdenken aan de eerste Resident Evil-games. Voor de graphics wordt de engine van Killzone: Shadow Fall gebruikt.
Waarom niet: Until Dawn begon ooit als een PlayStation 3-game, speciaal ontwikkeld voor de PlayStation Move-controller. Nu de game helemaal opnieuw gebouwd is voor een nieuwe console, is de vraag of Supermassive Games er in is geslaagd die overstap netjes te maken. Of heb je straks te maken met een verkapte last-gen game? De studio heeft daarnaast nog weinig eigen games op zijn naam staan en moet zich dus nog bewijzen. Want als je van partygames naar een horrorgame gaat, weet je dan wel wat spelers van dat genre van je verwachten?
Rime
Wat: Sony zet altijd sterk in op kleinere, downloadbare games en Rime is daar een goed voorbeeld van. Eerlijk is eerlijk, of de game echt uitkomt in 2015 is nog even de vraag. Toch is er al gameplay getoond tijdens de E3 van 2013, dus vermoedelijk wordt er al een flinke poos aan gewerkt. Rime wordt ontwikkeld door Tequila Works, die eerder Deadlight uitbracht.
Waarom wel: Tussen al het grafische geweld en de realistische graphics van de grootste AAA-games, zorgt Rime mogelijk voor een frisse wind. De game valt direct op door zijn graphics. Het gebruik van schaduwen en de minimalistische grafische stijl doen denken aan de cultklassieker ICO. De ontwikkelaar wil een gevoel van eenzaamheid overbrengen in een open spelwereld, waarbij er geen focus ligt op geweld maar op puzzelen. Dat klinkt alvast sfeervol.
Waarom niet: Rime is de tweede game van Tequila Works en Deadlight rekende ervoor op middelmatige kritieken. De studio heeft dus iets te bewijzen, des te meer omdat beide games qua genre en stijl erg ver uit elkaar liggen. Daarnaast zijn de verwachtingen al sinds de aankondiging erg hoog gespannen. Een vergelijking met ICO is mooi meegenomen, maar zorgt toch ook voor de nodige druk. Lukt het Tequila Works om aan de verwachtingen te voldoen?
Alienation
Wat: Alienation is een shooter van Housemarque, de studio die eerder verantwoordelijk was voor de PlayStation-exclusieve titels Dead Nation en Resogun. Met zijn top-down perspectief lijkt de game nog het meeste op Dead Nation, maar dit keer is de schaal groter. Je speelt namelijk niet samen met twee, maar met drie andere spelers. Met z'n vieren neem je het dus op tegen buitenaards gespuis.
Waarom wel: Housemarque heeft zichzelf inmiddels bewezen als een studio waar je vanop aan kunt. Vooral Resogun gooide hoge ogen tijdens de lancering van de PlayStation 4, door stiekem eigenlijk leuker te zijn dan het gros van de AAA-titels. Met bovenstaande games maar ook de Super Stardust-titels op zak, lijkt Alienation een voortzetting van hetgeen het team inmiddels goed onder de knie heeft: actievolle shooters afleveren.
Waarom niet: Over Alienation is verder nog weinig bekend en een releasedatum is ook nog niet aangekondigd. Er bestaat dus een kans dat je de game helemaal niet kan spelen in 2015. Heeft de game daarnaast een eigen smoel, of is het simpelweg Dead Nation in een futuristisch jasje? En hoe leuk is de game in je eentje?
Uncharted 4: A Thief's End
Wat: Het is de vierde Uncharted! En het is ook de laatste Uncharted, als we Naughty Dog mogen geloven. Veel is er nog niet bekend over de game, behalve dan dat Sully terugkeert om Nathan Drake een hart onder de riem te steken. Het belooft een emotioneel avontuur te worden, waarin Nathan zijn grenzen moet opzoeken om zijn dierbaarste personen (Elena?) te redden. Ondanks dat de game in 2015 uit moet komen, houden we een slag om de arm. Hoewel er nog geen aanwijzingen voor zijn, zou een uitstel naar 2016 zomaar eens kunnen.
Waarom wel: Een ding is al zo goed als zeker, en dat is dat Uncharted 4: A Thief's End je van je sokken wil blazen. Net als The Order: 1886 moet dit een game worden die voor de PlayStation 4 een nieuwe grafische standaard zet. Op de PlayStation 3 deedNaughty Dog immers keer op keer hetzelfde met de vorige Uncharted-games. Als je de games gespeeld hebt, heb je ondertussen een band opgebouwd met de goed geschreven karakters. Halen ze allemaal levend het einde van A Thief's End? Overleeft Nathan het zelf wel? Een emotionele rollercoaster ligt op de loer.
Waarom niet: Met Uncharted 3: Drake's Deception leek de rek wat uit het concept te raken en volgens veel gamers is Uncharted 2: Among Thieves de betere game van de twee. Is de vierde Uncharted-game onderhoudend genoeg om van begin tot eind te blijven boeien, of gaat Naughty Dog het te veel op safe spelen? De studio gaf eerder aan per console-generatie aan één serie te werken en toch wordt Uncharted nu doorgezet, in plaats van een hele nieuwe en originele titel te verzinnen. Daarnaast zijn er wat ontslagen gevallen bij Naughty Dog en de vraag is nog in hoeverre dat impact heeft gehad op de ontwikkeling van A Thief's End.