20 jaar PlayStation: de wondere wereld van PlayStation-commercials
De meest bizarre en memorabele reclames van twee decennia.
PlayStation bestaat in december twintig jaar. Wanneer de eerste spelcomputer van Sony in 1994 in Japan lanceert, start het bedrijf vanuit een underdog-positie. Niemand wist nog wat die console teweeg zou brengen. Inmiddels is de PlayStation 2 de bestverkochte spelcomputer aller tijden en zijn PlayStation 4's na maanden pas eindelijk fatsoenlijk op voorraad. PlayStation is niet meer weg te denken uit het huidige gamelandschap.
Maar dat is vanzelfsprekend niet uit zichzelf gegaan. Gamers moesten eerst weten dat het apparaat bestond. En de consument bereik je met reclames. Eurogamer Benelux neemt je mee in de wondere wereld van PlayStation-commercials. Een overzicht van bizarre, memorabele en soms ook mislukte pogingen je over te halen een PlayStation-console of handheld in huis te halen. Popcorn in de aanslag? Let's go!
Sommige afbeeldingen in dit artikel kunnen als aanstootgevend worden ervaren. Seks wordt door Sony niet geschuwd, dus lees en kijk verder op eigen risico.
Brutale Bandicoot, Double Life en het Alien-meisje
Bij de lancering van de eerste PlayStation is het nog heel normaal om jezelf te verkopen door de concurrent zwart te maken. Waar Nintendo het jarenlang moest ontgelden van Sega (Sega does what Nintendon't), is het nu Sony die het huis van Mario op de hak neemt. Destijds verkopen mascottes nog consoles, en Crash Bandicoot is destijds voor Sony wat Mario is voor Nintendo. De brutale houding van Crash weerspiegelt die van de PlayStation zelf. "Zie je deze 3D-graphics, Nintendo? Je dagen zijn geteld!"
Sony zet de PlayStation niet in de markt als kinderspeelgoed, zoals spelcomputers op dat moment nog veel gezien worden. PlayStation is een lifestyle. De iconische Double Life-reclame is daar het beste bewijs van. Koop deze console om even te ontsnappen aan de dagelijkse beslommeringen. In deze fantasiewerelden ervaren we ons dubbelleven. De commercial is opgenomen in de Clio Hall of Fame, waarin 'uitzonderlijke' reclames worden opgenomen die 'anders durven te zijn.' "Double Life is een fascinerend voorbeeld van storytelling en een reflectie op escapisme in commerciële advertising," aldus het instituut. En zo is het maar net.
Sony flirt in de beginjaren ook al met het bizarre. De meest herkenbare commercial uit die tijd is de onderstaande. Als je 'm op televisie voorbij ziet komen, kun je je ogen er niet vanaf houden. Eens gezien, blijft hij voor altijd in je geheugen gegrift. Maar of hier nu ook daadwerkelijk meer PlayStation-consoles door worden verkocht, is dan weer de vraag.
De PlayStation 2 is sexy. En raar.
Omdat de gemiddelde consument gebombardeerd wordt door honderden reclames per dag, is het belangrijk om net die ene commercial te bedenken die wat extra in het oog springt. Tijdens het PlayStation 2-tijdperk weet Sony heel goed de consument aan te spreken door advertenties uit te brengen die je direct grijpen. Het bizarre wordt volledig omarmd. De afbeelding is zo sterk dat je er gewoon niet omheen kan. Waar kijk je naar? Soms is het echt even zoeken voor je doorhebt dat het om PlayStation gaat. Een plaatje zegt in dit geval meer dan 1000 woorden. Dus daarom:
Intermezzo! Ken je deze slogans nog?
PlayStation (PUREESTEESHON) - Do Not Underestimate The Power of PlayStation - Live In Your World, Play In Ours - Fun, Anyone? - This Is Living - It Only Does Everything - Greatness Awaits - This is for the Players.
De PlayStation 3: This Is Living, Kevin Butler en Michael
De begindagen van de PlayStation 3 zijn niet de beste voor Sony. Het bedrijf worstelt om een spelcomputer aan de man te brengen die maar liefst 599 euro kost. Daarnaast spreekt de Europese slogan ook niet erg aan. De This Is Living-commercial valt vooral op doordat het helemaal niets met gamen te maken heeft. Een man die masturberend naar voetbal kijkt? Een vrouw die te veel lippenstift opsmeert? Een bikini-meisje dat van een bed valt? Een kerel die paspoppen toespreekt? Wat? Geen idee!
Sony herpakt zichzelf met de intrede van 'Kevin Butler,' een verzonnen woordvoerder die aan het hoofd van niet-bestaande PlayStation-afdelingen staat. Hij treedt op in tientallen commercials en wordt het gezicht van de PlayStation 3. Butler is daarbij de juiste man op de juiste plaats. De console zakt net in prijs en Kevin pakt met zijn droge humor de gamer helemaal in. Onder de noemer 'Dear PlayStation' spreekt hij gamers aan zoals de This is Living-campagne dat totaal niet deed. "De PlayStation 3 kan alles! Wees blij, je oma speelde vroeger met een hoepel en een stok! EN EEN STOK." Met die legendarische woorden maakte Butler zichzelf onsterfelijk.
Er vindt inmiddels een verschuiving plaats in het land van PlayStation-commercials. Sony viert weer telkens meer 'de gamer,' zoals het bedrijf ooit deed ten tijde van de eerste PlayStation. En dat is ook hard nodig, want na de grootschalige PlayStation Netwerk-hack heeft Sony iets goed te maken bij de consument. "Michael" is daarvan het grootste succes. Bekende gamepersonages komen samen in een kroeg en klinken het glas op Michael, de gamer die jou moet voorstellen. Herken jij alle karakters?
Hoe het niet moet: de racistische PSP-billboard
Dat het ook wel eens helemaal mis kan gaan, blijkt uit een PlayStation Portable-reclamecampagne uit Nederland. Op enorme billboards is te zien hoe een blank vrouw in witte kleding een donkere vrouw met zwarte kleding aan vastgrijpt.
De bedoeling van de campagne is om je te wijzen op het verschil tussen de zwarte en de net-gelanceerde witte PSP. Maar de adverentie wordt als smakeloos gezien wegens de racistische ondertonen. Daarmee wordt het wereldnieuws gehaald, maar volledig om verkeerde redenen. Na de golf aan reactieve reacties is de campagne snel weer ingetrokken.
De PlayStation 4 is voor gamers
De PlayStation 4 is nog niet zo heel lang uit, dus de kans is groot dat je onderstaande commercials nog kortgeleden op televisie hebt gezien. Sony zet de focus op de gamer voort door eerst een nostalgische reclame uit te brengen die alle PlayStation-consoles door de jaren heen de revue laat passeren. Daarna wordt duidelijk waar de PlayStation 4 voor staat: this is for the players. Kun jij je in die slogan vinden?