'85 procent sociale spelers stopt na eerste dag'
Uit onderzoek blijkt: Facebook gamers hebben het concentratievermogen van een vis.
85% van de mensen die free-to-play spelletjes speelt op sociale platformen als Facebook, haakt na de eerste dag alweer af. Dat is gebleken uit onderzoek van Playnomics, een bedrijf dat uitgevers van dergelijke social games helpt bij het bereiken van de beoogde doelgroep.
Het onderzoek (pdf) vond plaats onder miljoenen casual gamers in de periode van juni tot september. Van de mensen die in juni als eerste speelden en de eerste dag overleefden, was 95% alsnog afgehaakt aan het einde van september.
Opvallend genoeg geven deze spelers op vrijdag en zaterdag het meeste geld uit, ondanks dat ze op die dagen de minste tijd aan de games spenderen. Op maandag en dinsdag speelt men het langst, maar geeft men ook het minste uit. Vrouwen geven over het algemeen meer uit dan mannen, maar spelen wel langer voor ze hun eerste aankoop doen.
In eerste instantie lijkt een bedrijf als Zynga weinig last te hebben van afhakers. FarmVille 2 heeft gemiddeld 50 miljoen spelers per maand. Eerder lukte het de eerste FarmVille om 80 miljoen spelers per maand te boeien. Toch lijkt dat ook een einde van een tijdperk. De inkomsten van games op social media drogen op en volgens analysten is Zynga niets meer waard. Het bedrijf focust zich dan ook telkens meer op games voor de mobiele telefoons, in de hoop een nieuwe markt aan te boren.