Skip to main content

"AAA-producties beperken creativiteit"

Aldus baas bij ontwikkelaar Ninja Theorie.

Tameem Antoniades, de grote baas bij ontwikkelaar Ninja Theory, heeft in een interview laten weten dat het ontwikkelen van AAA-games "innovatie onderdrukt". Volgens de man is het digitaal uitbrengen van titels "de weg naar de toekomst" en kan die evolutie "niet snel genoeg komen".

Antoniades meent dat het huidige model waarin spellen aan een hoge prijs in winkels verkocht worden "stilaan barsten vertoont". Toch geeft hij toe dat het voor een studio als Ninja Theory niet makkelijk is om de grote blockbusters te negeren.

"Het is moeilijk om neen te zeggen tegen de ontwikkeling van een high budget game wanneer je een team van honderd mensen maandelijks moet betalen," vertelde de man. "Wanneer grote projecten voorbijkomen, dan heb je de neiging om ze te ontwikkelen".

"Toch is er via digitale distributie een immens potentieel aanwezig om creatieve spellen richting hun doelpubliek te brengen, en de wurggreep van het AAA retail model walst volgens mij innovatie en toegang tot creatieve content plat," gaat Antoniades verder. "Wanneer je de consument verplicht om een hoge prijs voor je spel te betalen, dan wil je geen al te grote risico's nemen als ontwikkelaar."

Grappig genoeg heeft Ninja Theory tot nu toe enkel maar grote videogames op de markt gebracht, zijnde Heavenly Sword en Enslaved. Hoewel de ontwikkelaar zelf interesse heeft om beide spellen van een vervolg te voorzien, ligt de keuze volgens Antoniades "niet in zijn handen". De rechten van Heavenly Sword liggen bij Sony, terwijl die van Enslaved eigendom zijn van Namco Bandai.

Momenteel werkt Ninja Theory druk aan de Devil May Cry reboot - waarvan er hieronder een trailer te zien is - in opdracht van Capcom.

Gameplay uit de aankomende DmC-game.

Lees ook dit