Ace Attorney Investigations Collection preview - Kwestie van perspectief

Welkom aan de donkere kant van de rechtspraak.

De Ace Attorney-serie is al jaren een vaste waarde voor fans van moordmysteries, ‘over the top’ slechteriken en heerlijke 'aha!'-momenten. Intussen is quasi de volledige reeks in moderne HD-graphics beschikbaar, op twee uitzonderingen na. Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth en Ace Attorney Investigations 2: Prosecutor's Gambit waren tot nog toe enkel als Nintendo DS-games te spelen. Daar komt nu verandering in. Vanaf 6 september kun je immers met de Ace Attorney Investigations Collection aan de slag. Ik kon de afgelopen weken alvast uitgebreid proeven van wat deze collectie te bieden heeft.

Het perspectief waaruit je speelt is het opmerkelijkste verschil met de traditionele Ace Attorney-games. In plaats van in statische achtergronden te zoeken naar aanwijzingen, beweeg je nu in real time door de scènes. De grafische upgrade van die scènes en personages is in deze remake ronduit verbluffend. Miles Edgeworth, Dick Gumshoe en tal van andere geliefkoosde personages ogen scherper dan ooit, waardoor niets doet vermoeden dat je in essentie games uit 2009 en 2011 speelt. Voor de nostalgici is er dan wel de optie om naar de oorspronkelijke sprites te wisselen, maar voorlopig waren de HD-graphics meer dan voldoende om mijn aandacht bij het onderzoek te houden.

Veel meer dan het grafische perspectief zijn het de onderzoeken waarin de grootste stijlbreuk met eerdere Ace Attorney-games zit. We kennen Miles Edgeworth vooral als aanklager en eeuwige rivaal van Phoenix Wright, maar in de Investigations-reeks beperkt hij zich tot een rol als detective. In plaats van in de rechtbank te pleiten, focus je hier op het ondervragen van getuigen en het verzamelen van bewijsmateriaal op locatie. Dit frisse perspectief biedt een welkome afwisseling. In een van de eerste onderzoeken probeer je bijvoorbeeld als volleerde Hercule Poirot de ware toedracht achter een moord op een vliegtuig te achterhalen. De vergelijking met een klassieker als moord in de Oriënt-Expres is tijdens deze eerste hoofdstukken dan ook nooit ver weg en smaakt alvast naar meer.

De Ace Attorney Investigations-games introduceerden destijds ook enkele nieuwigheden. Zo moet je tijdens je onderzoek regelmatig twee bewijsstukken, bevindingen of andere zaken met elkaar combineren om Miles Edgeworth tot logische inzichten te brengen. Een gelijkaardige werkwijze gebruik je tijdens het ‘afleiden’: door bepaalde elementen in de scène met bewijsmateriaal te linken, stuw je het verhaal weer verder. Reken daarbij dat je in deze games ook voor het eerst bepaalde bewijsstukken in 3D kon onderzoeken, en je hebt een collectie die meer dan voldoende interessante gameplayelementen bevat.

Ace Attorney Investigations Collection preview - Miles Edgeworth is nog steeds zijn arrogante zelf. | Image credit: Capcom

Voorlopig komen die elementen echter nog niet helemaal tot hun recht. Hoe interessant het narratief van de eerste hoofdstukken ook is, vaak zie je de plottwists al van mijlenver aankomen. De extatische aha-momentjes waar de reeks zo bekend voor is wanneer je het juiste bewijsstuk voordraagt, waren er voorlopig nog amper. Ervaring leert echter dat die in Ace Attorney-games sowieso meestal later in de game zitten, wanneer alle zaken, personages en invalshoeken op geniale wijze samenkomen. Benieuwd of Ace Attorney Investigations Collection die steengoede reputatie in stand kan houden.

Vanuit het unieke perspectief van Miles Edgeworth belooft deze collectie een uitstekende game voor zowel veteranen als nieuwkomers te worden. De grafische upgrade is indrukwekkend, en de nieuwe gameplayelementen smaken naar meer. Als de scenaristen erin slagen om het narratief in de latere hoofdstukken naar een nog iets hoger niveau te tillen, dan haal ik binnen enkele weken met veel plezier mijn vergrootglas weer boven om de rest van de Ace Attorney Investigations Collection te onderzoeken.

De Ace Attorney Investigations Collection is vanaf 6 september te spelen op pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Switch, Xbox One en Xbox Series X/S.