Ace Attorney Investigations Collection review - Soms Wright, zelden fout

Een verhaal in twee delen.

Het is lang wachten tot de Ace Attorney Investigations Collection helemaal losbarst, maar geduld is een schone zaak.

Michiel haalde zijn beste vergrootglas boven voor de Ace Attorney Investigations Collection review.

Het is al sinds 2016 wachten op een volwaardige nieuwe game in de Phoenix Wright-reeks, maar er valt nog voldoende te beleven in de rechtbank. Sinds 2019 brengt Capcom met de regelmaat van de klok HD-remasters uit. Daardoor kun je intussen niet alleen de zes mainline games in een nieuw jasje spelen, maar ook enkele spin-offs. De Ace Attorney Investigations Collection vormt het sluitstuk voor die HD-remasters, en poetst de graphics van Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth en het bij ons nooit eerder uitgebrachte Ace Attorney Investigations 2: Prosecutor's Gambit op. De grafische upgrade en enkele nieuwe gameplayelementen maken van deze collectie een must voor zowel fans als nieuwkomers. Het enige minpunt? Het verhaal grijpt je pas in de tweede game echt naar de keel.

De twee games laten je voor het eerst als antiheld Miles Edgeworth spelen. Die stopt voor de gelegenheid met zijn job als aanklager en focust zich op het afspeuren van de plaats delict. In plaats van de rechtbank beweeg je in deze games door levendige omgevingen waar je aanwijzingen zoekt en getuigen ondervraagt. Ondanks dat andere perspectief voelt de basisgameplay echter meteen vertrouwd aan. In essentie speel je nog steeds dezelfde heerlijke 'point-and-click adventure'-games waarin je het juiste bewijsstuk met het juiste element in de scène linkt en contradicties uit de getuigenissen van omstaanders haalt.

Desondanks is er innovatie door het uitgebreide aanbod aan diverse cases en omgevingen. Je gidst Miles Edgeworth tientallen uren door onder andere een vliegtuig in vlucht, een pretpark en een gevangenis heen. De vergelijking met klassieke detectives zoals Hercule Poirot is dan ook nooit ver weg. Bovendien zijn er voldoende nieuwe gameplayelementen die voor variatie zorgen. Zo kun je onder andere aanwijzingen aan elkaar linken om tot nieuwe inzichten komen, objecten in 3D onderzoeken, en kan Miles getuigen tot bekentenissen dwingen aan de hand van een spelletje ‘mind chess’, waarbij je de lichaamstaal van je gesprekspartner correct probeert in te schatten. Die mix van vertrouwde gameplay met genoeg nieuwe elementen en interessante omgevingen is meer dan voldoende om je door dit lijvige avontuur te loodsen.

Ook dankzij de grafische update voelt deze remaster bijzonder fris aan. Niets doet vermoeden dat je hier games van meer dan een decennium oud speelt. Miles Edgeworth, Dick Gumshoe en de anderen ogen scherper dan ooit tevoren. De scènes waarin je rondloopt, bevatten bovendien kleine, bewegende elementen. Denk bijvoorbeeld aan een agent die op de achtergrond potentieel bewijsmateriaal aan het afstoffen is. Voor de puristen is er steeds de optie om te schakelen naar de originele sprites, maar door de kwaliteit van de HD-upgrade heb ik die op geen enkel moment gemist.

Ace Attorney Investigations Collection review - Door logisch na te denken link je aanwijzingen aan elkaar.Bekijk op YouTube

Het grootste probleem van de Ace Attorney Investigations Collection is dat het verhaal niet meteen op volle toeren draait. Hoewel beide games in deze collectie onder leiding van Takeshi Yamazaki geschreven zijn, is het verschil in kwaliteit immens. De eerste Ace Attorney Investigations is een eerste, schuchtere poging tot een spin-off en overstijgt zelden de middelmaat. Plottwists zie je al van mijlenver aankomen en het overkoepelende verhaal over een internationale smokkelbende spreekt amper tot de verbeelding. De tweede game zuigt je echter van begin tot einde mee. De individuele cases in Prosecutor’s Gambit barsten van de originaliteit, worden steeds gelinkt aan een overkoepelend mysterie en bouwen zelfs verder op een van de meest iconische cases uit de eerste Phoenix Wright. De schrijvers bij Capcom hebben duidelijk geleerd uit de minpunten van de eerste Ace Attorney Investigations, want de tweede is een van de beste games in de hele reeks.

Naast grafische verbeteringen voegt de remaster ten slotte ook enkele nuttige ‘quality of life’-verbeteringen toe. Denk maar aan een verhaalmodus, waarin de game helemaal automatisch speelt. Niet dat de puzzels zo complex zijn, maar het is bijzonder fijn dat je niet naar externe guides moet grijpen wanneer je even niet weet wat gedaan. Daarnaast kun je tussen de klassieke muziektracks en nieuw gearrangeerde versies kiezen. Het zijn geen baanbrekende veranderingen, maar ze maken de ervaring aangenamer dan voordien - zelfs als je de oorspronkelijke games al hebt gespeeld.

Ace Attorney Investigations Collection review - Mind Chess is een van de nieuwe mechanics in Ace Attorney Investigations 2: Prosecutor's Gambit. Bekijk op YouTube

Ace Attorney Investigations Collection is een fantastische bundel voor zowel nieuwe spelers als doorgewinterde fans. De grafische verbeteringen zijn indrukwekkend, de gameplay biedt voldoende vernieuwing om je urenlang bezig te houden, en de kans om eindelijk als Miles Edgeworth te spelen smaakt naar meer. Het verschil in kwaliteit tussen beide games is echter opvallend. Aangezien het verhaal van de eerste Ace Attorney Investigations grotendeels los staat van de andere games, is het dan ook aan te raden om met deel 2 te beginnen en je zo onder te dompelen in een van de beste games in de hele reeks.

De Ace Attorney Investigations Collection is vanaf 6 september beschikbaar voor pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Switch, Xbox One en Xbox Series X/S.

Wil je de game zelf uitproberen? Je kunt hem onder andere kopen via bol.com.