Skip to main content

Ace Combat: Assault Horizon

Intenser dan ooit tevoren.

Ace Combat: Assault Horizon komt op een ideaal moment uit, hoewel het eigenlijk een game is die anno 2015 plaatsvindt. Het vertelt het verhaal van de Arabische landen, waarbij rebellen het opnemen tegen Afrikaanse regeringen bijgestaan door een superwapen (en dat zullen niet onze Belgische mijnenvegers zijn). Hoewel het verhaal zich voornamelijk boven het warmste continent afspeelt zal je toch meermaals het luchtruim intrekken boven bekende dichtbevolkte steden. Wij wierpen een blik op zowel de singleplayer als de multiplayer.

Ace Combat is een combat flight simulator, en dat staat gelijk aan actie, rondvliegen met supersonische jets, dogfights, multiplayer bitchfights en high-tech apparatuur/interface. Het singleplayer verhaal bestaat zoals gezegd uit een campagne over de Afrikaanse landen en steden. Tijdens de campagne kregen we al meteen te zien dat Ace Combat niet enkel draait om jet interceptors (geschikt voor air vs air dogfights), maar ook om helikopters, bommenwerpers, stealth en surveillance toestellen en jet fighters (tegen grondtroepen). Het assortiment toestellen waarmee je kan rondvliegen is uitgebreid genoeg zonder dat je een ingenieur dient te zijn om ervan te kunnen genieten. Er zijn meerdere toestellen per rol zodat je persoonlijke preferentie primeert.

Het verhaal start met een missie die de toon moet zetten. Je bedient het machinegeweer aan boord van een heli die een vijandige stad onder vuur neemt. Je dient snel te switchen tussen doelwitten en reageert op de omstandigheden. Al snel merk je dat de beweeglijke heli heel wat in zijn mars heeft. De volgende missies zit je echter zelf aan het stuur van je eigen toestel. Al bij al lijkt het verhaal voldoende momenten vol spanning in zijn mars te hebben, maar daar zullen we dieper op ingaan in onze review.

De beide heren presentatoren waren echter vol lof over hun volgende feature: de Close-Range Assault. In voorgaande games viel een heel deel van de spanning weg omdat je op veredelde luchtpixels knalde. Een groot deel wat van ver op je afkwam kon al dood zijn vooraleer je het wit van de piloten hun ogen kon zien. Bovendien had je na je eerste contact vaak het probleem dat je nog steeds op enkele dots lag te schieten die wat verder jouw teammates in het vizier hadden. De makers kozen voor een meer intense ervaring en kozen voor een Close-Range Assault gamemode.

Ben je dichtbij een vijand, druk dan twee knoppen in en je scherm zal inzoomen op de specifieke actie. De camera komt lager en dichter over je vliegtuig te hangen en in plaats van je vierkante target hud krijg je nu een grote ronde waarin je ziet of je je vijand kan raken of niet. De actie is zeker en vast een stuk intenser in deze mode en je zal ze moeten gebruiken om goede piloten te doden, maar uiteraard gaat dit ten koste van je globale overzicht. Een leuke afweging dus voor die momenten waarop je die...smeerlap...eindelijk...dood...wilt!!

Naast deze toevoeging hoorden we ook details over een nieuwe control mode. De expert besturing zelf blijft identiek aan voorgaande titels, maar de default setting maakt het makkelijker om de Close-Range mode te hanteren. Door je stick links en rechts te tilten roll je veel minder hard en blijf je stabieler zodat je je vijand beter in het vizier kan houden. Echt veel speeltijd hebben we hier nog niet mee kunnen doorbrengen, maar het zag er alleszins handelbaar en tegelijkertijd leuk uit.

Een pompende trailer van de nieuwe Ace Combat.

Wat de multiplayer betreft had Namco Bandai ook nog enkele aankondigingen. De befaamde Capital Conquest mode is terug waarin je 8 versus 8 de basis van de andere dient te vernietigen. Deze keer kan je tegen de achtergrond van heel wat bekende steden vliegen wat voor een coolere ervaring kan zorgen. Ook nieuw is dat je zowel heli's als fighters en bommenwerpers kan gebruiken in multiplayer, en daar komen uiteraard tactische opties bij kijken. Elk personage kan ook unieke skills kiezen zoals meer ammunitie of meer power met een specifiek wapen. Deze skills kan je zelfs delen met een teamlid wat wederom voor boeiende tactische opties kan zorgen. Men deelde ons ten slotte nog mee dat de multiplayer erg chaotisch kan worden, zeker nu je ook de toevoeging van de Close-Range mode krijgt hier, maar men tracht het spelplezier zoveel mogelijk te laten primeren.

Binnen een dikke maand zien we het uiteindelijke resultaat nu de laatste bugs en schoonheidsfoutjes opgeklaard worden. De singleplayer ervaring ziet er alvast erg indrukwekkend uit met een rijke cast aan personages en een verhaal dat met veel cliffhangers en fade-outs verteld wordt. Ook de indrukwekkende line-up aan vliegtuigen lijkt ons een schot in de rotor, zeker als je bekijkt hoe heli's, bommenwerpers of gunships anders besturen en spelen dan je standaard fighter. Als de nieuwe close-combat mode dan ook nog een voltreffer is, hebben we een titel die (hoe voorspelbaar) hoge toppen kan scheren. We hopen alvast van wel!

Ace Combat: Assault Horizon is vanaf 14 oktober beschikbaar voor de PS3 en X360.

Lees ook dit