Skip to main content

Advertising Standards Authority doet onderzoek naar No Man's Sky

Na meerdere klachten over 'misleiding'.

Het Britse reclamecode bureau Advertising Standards Authority (ASA) doet onderzoek naar misleiding in het promotiemateriaal van No Man's Sky. De organisatie is in actie gekomen nadat het meerdere klachten over de game heeft ontvangen.

De klachten komen van de screenshots en filmpjes op de Steam-winkelpagina van No Man's Sky. Volgens de consumenten komt het materiaal niet overeen met wat er uiteindelijk in de game is verschenen. Ook zijn er klachten over de verwoording omtrent laadschermen en strijdende facties.

Op diverse screenshots zijn grootschalige schipformaties te zien, alsook grotere wezens dan in de game te zien zijn. De E3 trailer uit 2014 is ook te zien op de winkelpagina, die volgens de klachten niet overeenkomt met het eindproduct.

Het onderzoek van de ASA is op gang, en het is het beleid van het bureau om geen commentaar te geven op een lopende zaak. Op Reddit heeft een gebruiker een reactie van de ASA op zijn klacht geplaatst.

Volgens de post geeft de ASA aan dat Hello Games en Valve beide verantwoordelijk zijn voor het promotiemateriaal. Beide organisaties zijn daarom gevraagd te reageren op een aantal vragen die de ASA ze reeds heeft opgestuurd.

Maatregelen die voortvloeien uit het oordeel van de ASA hebben niet alleen betrekking op Steam. Volgens de Reddit-post heeft het oordeel betrekking op alle instanties waar het misleidende materiaal wordt gebruikt, zoals in de PlayStation Store.

Bekijk op YouTube

De ASA kan Hello Games sommeren om het materiaal te verwijderen. Indien de ontwikkelaar hier niet op reageert kan het bureau sancties opleggen.

Tijdens de Tokyo Game Show toonde Shuhei Yoshida begrip voor de kritieken op de marketing van No Man's Sky, en wees op het feit dat het team geen PR-team had.

Lees ook dit