Age of Mythology: Retold review - Goddelijk

Age of Mythology: Retold vindt de perfecte balans tussen instapvriendelijkheid en diepgang.

Eurogamer.nl - Essentieel badge
Age of Mythology: Retold is de beste manier om Age of Mythology te ervaren met een campaign, online multiplayer, map editor, mods en meer.

Voor de Age of Mythology: Retold review trekt Menno de mythische wereld in om een beschaving vol fantastische wezens te leiden.

Age of Mythology: Retold is niet zomaar een remake van het populaire Age of Mythology uit 2002. De subtitel zegt het al: dit is een hervertelling die moderniseert en de game uitbreidt met nieuwe functies, bouwwerken, eenheden en meer. Daarnaast is Age of Mythology: Retold ook nog eens de allereerste game in de Age-franchise die tegelijkertijd op pc en Xbox-consoles uitkomt. Ontwikkelaars World’s Edge en Forgotten Empires slagen indrukwekkend in hun opzet: de herwerking van Age of Mythology: Retoldvoegt nog meer diepgang toe en is tegelijk de meest instapvriendelijke game in de “Age of”-serie. Deze versie verdient het allerhoogste lof.

In Age of Mythology bouw je in verschillende singleplayer- of online multiplayergamemodi een rijk op. Dat begint bescheiden, waarbij je dorpelingen voorwerpen als voedsel, hout en goud laat verzamelen. Daarmee bouw je echter nieuwe verdedigingen en gebouwen om troepen te trainen of upgraden. Je krijgt complete vrijheid voor het bouwen van je rijk en het bedenken van je strategie, waardoor het rijk van iedere speler volledig uniek wordt. Het is dan ook bijzonder gemakkelijk om in een volgend potje een andere aanpak te proberen. Nadat je tijdperkgebonden doelen (zoals een fort bouwen) behaalt, kun je naar het volgende tijdperk promoveren, waardoor je meer opties voor het bouwen en verdedigen krijgt dankzij verbeterde muren, verdedigingstorens, etcetera. Het bouwen heeft dus een enorme impact op je overlevingskansen. De gameplay van Age of Mythology: Retold nodigt spelers steeds uit om nieuwe strategieën te bedenken en in alle vrijheid een rijk op te bouwen.

Tijdens potjes train je talloze mythische wezens die zorgen voor hilarische momenten. Stuur bijvoorbeeld Reuzen en Minotaurussen naar je tegenstander, die vervolgens de cavalerie en manschappen van je tegenstander door de lucht slingeren. Tel daar de goddelijke krachten zoals aardbevingen, stormen of meteorietinslagen bij op, en Age of Mythology: Retold staat garant voor een chaotisch en hilarisch slagveld. De game bevat op het moment van launch vier verschillende pantheons met meerdere goden om uit te kiezen. Ieder pantheon heeft een aanzienlijk andere speelstijl. Niet alleen de mythische wezens en krachten verschillen, maar ook de kern van de opbouw van je rijk. Zo hebben Egyptenaren een farao die een belangrijke rol speelt doordat die de bouw van nieuwe gebouwen kan versnellen en zo voor bonussen zorgt. De Noren pakken het dan weer heel anders aan aangezien ze een specifieke soort dwerg inzetten voor het verzamelen van voorwerpen. De mythische elementen van Age of Mythology zorgen voor heerlijke chaos en geven alle pantheons een belangrijk ander laagje gameplay.

Ook op grafisch vlak is de game volledig gemoderniseerd. Eenheden hebben nieuwe en gedetailleerde uiterlijken en de texturen van de omgeving en gebouwen zijn levendig en kleurrijk. Je ziet gebouwen geleidelijk afbrokkelen en afbranden, wat het slagveld een indrukwekkend gezicht geeft. Ook de goddelijke krachten zoals aardbevingen, meteorietinslagen en tornado’s zien er visueel indrukwekkend uit en hebben een merkbare impact op gebouwen en legereenheden. Op grafisch gebied is de serie levendiger en kleurrijker dan ooit tevoren.

De game biedt een campagnemodus die over drie verschillende verhaallijnen beschikt. Die missies vormen een ideale manier om kennis te maken met verschillende gameplay-onderdelen aangezien sommige missies de focus leggen op oorlogsvoering, anderen op het bouwen van een veilige beschaving, en anderen dan weer op het 'stealthy' binnendringen van basissen. Je leert op een heerlijk afwisselende manier de verschillende leiders, eenheden en krachten binnen de wereld van Age of Mythology: Retold kennen. Een missie begint en eindigt trouwens met cinematics in real time. High-budget zijn ze niet, maar ze vormen wel een ontzettend welkome en creatieve toevoeging om het verhaal te verbinden. De campagnemodus is dus een ideale manier voor nieuwe spelers om de gameplay te ontdekken, of voor professionele spelers om extra uitdaging te krijgen wanneer je de moeilijkheid op het hoogste niveau zet.

Age of Mythology: Retold heeft bij launch meer dan 40 presets voor werelden beschikbaar. Daar stopt het echter niet, want de game heeft een geïntegreerde editor waarin je je eigen maps, gamemodi, cinematics en meer kan maken. Hoewel de editor een simpele interface gebruikt, zit hij vol mogelijkheden. Met ontelbaar verschillende assets voor omgeving, texturen, eenheden en bouwwerken is die een contentcreatiewalhalla. Het is reikhalzend uitkijken naar nieuwe gameplay, maps en verhaallijnen van de community. De geïntegreerde editor opent de deur naar haast oneindig nieuwe content.

Naast al deze functies biedt Age of Mythology nog verbeteringen om het de meest toegankelijke “Age of”-game tot nu toe te maken. Het 'Villager Priority'-systeem geeft een aantal presets waarmee je met een enkele klik gemakkelijk een verdeling in de werkzaamheden van de villagers kan maken. Dat bespaart veel tijd en helpt je omdat je de villagers dan niet zelf aan het werk moet zetten. Voor extra informatie zijn er uitgebreide tutorials, tooltips en een encyclopedie beschikbaar waarin alle game-informatie terug te vinden is. Daarnaast beschikt de game over een geïntegreerde mods-loader waardoor de mods in de game zelf te installeren zijn zonder het gebruik van externe programma’s - wat de drempel om te experimenteren merkbaar verlaagt. Bovendien is de game ook in het Nederlands te spelen. De legio toegankelijkheidsopties en verbeteringen helpen nieuwe spelers op weg en geven je een laagdrempelige manier om met nieuwe gameplay aan de slag te gaan.

Age of Mythology: Retold tilt de game uit 2002 naar ongeziene nieuwe hoogtes met een prachtige levendige grafische stijl en nieuwe functies. In de omvangrijke campagnemodus vol afwisselende missies en cinematics maak je kennis met alle elementen van de game. Ook de speelse toon vergeleken met Age of Empire-games en de mythische gameplay met goddelijke krachten staan garant voor een ongelofelijk aantal hilarische en chaotische momenten. De nieuwe toegankelijkheids- en aanpassingsopties maken het de meest instapvriendelijke game in de serie tot op heden. Alles samen is dit een waanzinnig volledig pakket waarmee de community de tools in handen krijgt om zelf nieuwe content te maken. Age of Mythology: Retold is een goddelijke hervertelling en verdient zelf een plekje in het pantheon.

Age of Mythology: Retold is vanaf woensdag 4 september 2024 speelbaar op pc en Xbox Series S/X en is inbegrepen bij Game Pass. Bezitters van de Premium Edition of de Game Pass Premium Upgrade kunnen vanaf woensdag 28 augustus 2024 aan de slag.