AGON by AOC en Philips Evnia maken in 2024 het verschil met kleur en extreme refresh rates
Tijd om kleur te bekennen.
Op 20 en 21 april 2024 organiseerden AGON by AOC en MMD een persevenement in Valencia, Spanje. Daar stelde het moederbedrijf achter beide merken diens visie voor 2024 voor - en maakte het tegelijk de rekening na het ambitieuze 2023 op. Het zal je vast niet verbazen dat de preview op veel vlakken een goednieuwsshow was, maar tegelijkertijd ook vragen losmaakte over de strategie die in 2023 zo hard naar voren werd geschoven.
De visie in 2024
Om je nog even wat achtergrond te geven: AGON by AOC en Philips Evnia maken allebei randapparatuur, met een grote nadruk op gaming monitors. Ze zijn allebei deel van het moederbedrijf TPV Technology maar hanteren een zeer andere ‘product design’ filosofie. Evnia gaat voor een strak, hypermodern design dat niet in een kantoor zou misstaan. AGON by AOC blijft dan weer bij de typische gamerlook met felle kleuren. Beide delen ze echter een focus op prestaties, want volgens de presentatie stippen consumenten nog steeds ‘het verbeteren van de gaming ervaring’ aan als allerbelangrijkste reden om nieuwe hardware aan te kopen.
Het zijn dat soort inzichten die de visie van het bedrijf in 2024 leiden. Zo is de gamingmarkt volgens sprekers Xeni Bairaktari (Head of Global Marketing en Deputy Director Marketing EU) en César Reyes Acosta (Product & Business Manager) nog nooit zo divers geweest. Ook is er nog nooit zoveel concurrentie geweest in de monitormarkt. Daardoor is het des te belangrijker om in te spelen op enkele “onvermijdelijke trends” zoals de sprekers het noemden. Refresh rates blijven maar toenemen, en volgens hen is 280 Hz dit jaar de nieuwe standaard. Qua resoluties blijft het bedrijf conservatief: het erkent de dominantie van QHD (1440p) en lijkt die mijlpaal niet te willen verleggen. Wel opvallend is dat het bedrijf OLED en MiniLED displays als het nieuwe normaal bestempelt.
Nieuwe modellen
Een nieuw jaar betekent nieuwe modellen. Zowel AGON by AOC als Philips Evnia blijven de bestaande indeling van de merken volgen. Voor de eerstgenoemde is AOC Gaming de budgetvriendelijke optie, bevat AGON de middenklassemodellen, en dan is er AGON PRO voor de meest veeleisende gamers. Evnia volgt diezelfde drieledige structuur en noemt het respectievelijk de 3000 serie, de 5000-6000 serie en de 7000-8000 serie.
Voor AGON by AOC vielen de volgende zaken op:
- AOC Gaming heeft de nieuwe G4 serie. De bedoeling is om 180Hz en 280Hz schermen aan te bieden met een responstijd van 1ms. HDR10 ondersteuning moet er ook voor zorgen dat de modellen kleuren op een dynamische en indrukwekkende manier kunnen weergeven. Bovendien zet het bedrijf ook in op Motion Blur Reduction (MBR) Sync.
- AGON Pro maakt een diepe sprong in de esportsoceaan. Diens AG246FK gaming monitor heeft een refresh rate van maar liefst 540 Hz met een 0,2 ms GtG responstijd. Iets meer bescheiden is de AG256FS, met een verversingssnelheid van 390Hz en een responstijd van 1ms GtG.
Voor Evnia waren de volgende zaken in het bijzonder opvallend:
- Het 3000-5000 segment krijgt een upgrade want alle bestaande M1 modellen worden nu M2. Dat gaat gepaard met een responstijd van 1ms, 180Hz en 280Hz modellen, HDR10 support, Ambiglow, en extra gerecycleerde materialen om de ecologische voetafdruk zoveel als mogelijk te beperken.
- Er komen enkele QD-OLED displays aan. Zo zijn de 32M2N8900 en 27M2N8500 allebei QD-OLED monitors met respectievelijk een 240Hz en 360Hz verversingssnelheid. De 34M2C6500 is ook een QD-OLED met een 1800R kromming. Het werd wel aangegeven dat er naar een duurzame manier van samenwerken met QD-OLED producenten moet worden gezocht.
- Evnia heeft met de 49M2C8900L een 144 Hz-versie van diens vorige 240 Hz scherm. Dit QD-OLED scherm moet ongelofelijke helderheid en lage responstijd combineren.
Enorm veel aandacht voor kleurkalibratie
De presentatie van twee uur spendeerde maar liefst de helft van de tijd aan kleurkalibratie. Dit werd verder uitgelegd door Artem Khomenko (Head of Product Management) als een keuze om vooral het portfolio van AOC te diversifiëren en de perceptie te veranderen dat deze schermen enkel voor gaming bedoeld zijn. Een diepgaand partnerschap met het bedrijf Portrait Displays (PD) is cruciaal voor die strategie. PD heeft immers een rijke geschiedenis wat betreft kleurkalibratie en de laatste tijd krijgen vele tv’s en gaming monitors het label ‘Calman Ready’. Dat betekent in feite dat de schermen uitgerust zijn met settings om kleurkalibratie ook na aflevering in de fabriek nog aan te passen - als je tenminste over de juiste tools en kennis beschikt.
Tijdens het evenement kwamen er (terecht) kritische vragen van de aanwezige journalisten over deze enorme focus op kleurkalibratie. Hoewel de getoonde monitors immers aan een zeer competitieve prijs lanceren, is de software die je voor verdere kleurkalibratie moet gebruiken namelijk vaak zeer duur. Ook werd de vraag gesteld waarom het merk AOC überhaupt wordt gebruikt voor deze nieuwe aanpak. Hier werd de uitleg gegeven dat AOC reeds een zeer goede reputatie heeft, en daarom wordt kleurkalibratie een verdere troef voor het merk.
In een afzonderlijk interview aan de zijlijn van het evenement stelde ik nog verdere follow-upvragen aan vertegenwoordigers van AGON by AOC en Philips Evnia. Waarom ligt er immers zo’n grote nadruk op kleurkalibratie? Volgens het bedrijf is er nog te weinig kennis onder het publiek rond het belang van een goede kalibratie. Door een slechte kleurkalibratie kun je de unieke nuance van een uitmuntend scherm namelijk verloren gaan. Er zijn bovendien op dit moment maar weinig gaming monitors die diepgaande kalibratiefunctionaliteiten aanbieden, en al zeker niet wat betreft kalibratie in de post-productiefase. De partnerschap met Portrait Displays is dan ook zo belangrijk zodat AGON by AOC en Philips Evnia zich verder kunnen specialiseren in deze niche en veeleisende gamers het allerbeste kunnen aanbieden.
Conclusie
Waar er vorig jaar nog de bezorgdheid was of AGON by AOC en Philips Evnia elkaars verkoop niet zouden kannibaliseren, blaken de merken dit jaar van zelfvertrouwen. Volgens vertegenwoordigers hebben beide merken een unieke persoonlijkheid kunnen neerzetten op de markt, waardoor ze verschillende doelgroepen aanspreken. Er kwam wat dat betreft ook eerlijk zelfinzicht, want een vertegenwoordiger gaf aan dat de strategie in 2023 voor Philips Evnia om een push te maken qua muizen, keyboards en headsets misschien iets te prematuur was.
Aan ambitie en plannen voor gaming monitors is er in elk geval geen gebrek. Hoewel de resolutie van de schermen bescheiden blijft (er was een opvallend gebrek aan 4K, laat staan 8K) duwen de bedrijven de refresh rates van schermen steeds hoger. Ook lijkt 2024 het jaar van de responstijd te worden, met verschillende schermen die onder de 1ms duiken. Dat geldt ook voor de aankomende golf QD-OLED schermen, die het beste van ‘quantum dot’ en OLED technologie combineren - en wiens responstijd ook waanzinnig laag is. De focus op kleurkalibratie was daarbij misschien iets te excessief tijdens deze presentatie, maar uitleg nadien verduidelijkte wel waarom de merken zo hard willen inspelen op accurate kleuren.
Persevenementen zijn de ideale locatie voor hardwarebedrijven om hun visie voor het komende jaar uit de doeken te doen en verder te bouwen op het vorige jaar. Dat eerste element was rijkelijk aanwezig tijdens dit evenement, maar een kritische kijk op het tweede luik was ook aanwezig. Zo’n dosis kritische eigen beschouwing is cruciaal voor eender welk merk, en het is dan ook een goed teken dat er hiervoor plaats was. Gaan AGON by AOC en Philips Evnia in 2024 de onbetwistbare koningen der gaming monitors worden? Het lijkt tijd om kleur te bekennen.