Alan Wake Review
De definitieve Alan Wake experience.
Er lijkt een zekere parallel te bestaan tussen de donkere, onheilspellende bospaden rond het bergstadje Bright Falls en de moeizame weg die Remedy Entertainment heeft af moeten leggen voordat ze haar psychologische actie thriller Alan Wake op het PC platform mocht uitbrengen. Beide wegen kronkelden in het onzekere duister over hobbels en deden regelmatig vrezen dat de tocht abrupt zou eindigen in een donkere greppel. Maar zoals Wake, zaklamp stevig in zijn knuisten geklemd, zijn weg naar het licht van de vuurtoren wist te vinden, zo is Remedy er in geslaagd de belofte van zeven jaar geleden waar te maken en kunnen wij ons nu eindelijk vastbijten in deze ultieme PC adaptatie van het meesterwerk Alan Wake.
Wie het Xbox 360 origineel Alan Wake of haar spirituele voorganger Max Payne heeft gespeeld weet dat de wonderlijke Finnen van Remedy Entertainment een geheim in handen hebben. Door middel van sterk sfeerwerk, beklemmende actiescènes en immersieve locaties trekken ze de speler moeiteloos mee in een andere wereld waardoor snel vergeten is dat het hier slechts gaat om een virtuele ervaring. Gelijk als bij het lezen van een boek wat je niet meer loslaat, grijpen karakters en verhaallijnen je bij de strot tot ze hun rol hebben uitgespeeld.
In Alan Wake draait alles om de arrogante gelijknamige schrijver die samen met zijn vrouw Alice de rust van het pittoreske Bright Falls, een afgelegen stadje gelegen tussen imposante bergketens in het midden van industrieel Washington, heeft opgezocht. Daar hopen zij bij te komen van hectische tijden en een op knappen staand huwelijk. Al snel blijkt Alice een - goedbedoelde - dubbele agenda te hebben: een excentrieke therapeut in een nabijgelegen hospitaal behandelt artiesten met creatieve blokkades. En laat Wake nu al jaren last hebben van een gigantische writers block. Maar dan verdwijnt Alice op mysterieuze wijze en wordt Alan een week later - met geheugenverlies - wakker in een tot puin gereden auto midden in het duistere woud. Hoe is hij daar beland, wat is er die afgelopen zeven dagen gebeurd en waar is Alice?
De intrigerende - en lineaire - zoektocht naar antwoorden voert je langs verlaten houtzagerijen, stille boshutten en groezelige kampeerterreinen. Remedy brengt met het grootste gemak een spookachtige en overtuigende wereld tot leven en laat de prachtige locaties stuk voor stuk authentiek en realistisch aanvoelen. Bright Falls en de omliggende bossen herbergen een weelde aan details: een verlaten souvenir op een kampeertafeltje, een stapel lege bierblikjes achteloos gedumpt op een bergrichel of een roestig autowrak midden in het bos. Samen met surrealistische tv-zendingen en desolate fragmenten van een nachtelijk radiostation zijn het juist deze subtiele details die de het verhaal tot leven wekken.
"Het zijn de subtiele details in de omgeving die het verhaal tot leven wekken."
De vertelstijl van Alan Wake wordt met regelmaat afgewisseld door heftige, claustrofobische gevechten en confrontaties met de duisternis die Bright Falls langzaam maar zeker van binnenuit aan het verteren is. Tijdens deze immer bevredigend gevechten zet je zaklampen, toortsen en schijnwerpers in om de donkere aanwezigheid uit je tegenstanders te verdrijven waarna je de boel afrondt met een aantal welgemikte schoten van je pistool, jachtgeweer of shotgun. Batterijen en ammunitie zijn spaarzaam en alhoewel er maar een handjevol verschillende tegenstanders zijn, slaagt Alan Wake er elke keer weer moeiteloos in om betekenisvolle en intens spannende gevechten voor te schotelen. Of je nu achternagezeten wordt door krankzinnige maniakken met bijlen of dekking zoekt voor moordende vogels, je voelt je geen moment veilig.
Gelukkig is het niet louter verdriet, spanning en duisternis in Alan Wake maar valt er ook nog iets te lachen. Met name de loyale manager en sidekick Barry brengt de nodige dosis hilariteit en weet situaties met zijn verhitte commentaar te ontzenuwen en zelfs ronduit belachelijk te maken. De overige - vaak stereotype - passanten die je pad kruisen, van de verliefde serveerster tot de sympathieke presentator van de nachtelijke radio-uitzending zijn evenals Barry voorzien van smakelijke voiceacting en deze ontmoetingen bieden een welkome afwisseling tussen alle actie door
Alhoewel er inhoudelijk vrijwel niets veranderd is aan de PC-bewerking van Alan Wake heeft Remedy kosten nog moeite gespaard om de game een gedegen plek te geven op dit platform. De meest voor de hand liggende veranderingen zijn van esthetische aard: Alan Wake ziet er mooier uit dan ooit tevoren. Contrasten zijn scherper, kleuren intenser en met name het subtiele spel tussen mist, licht en donker zijn niets minder dan adembenemend in de volle glorie van een high-end systeem. En alhoewel de gezichten van de karakters door hun hoekige uiterlijk hun ouderdom verraden is er een rijkdom aan grafische opties om mee te experimenteren. Zo ondersteunt Alan Wake AMD Eyefinity 3D en NVIDIA's Stereoscopic 3D en verschillende aspect ratio's om de omgevingen nog overtuigender op je beeldscherm te toveren.
"Contrasten zijn scherper, kleuren intenser en met name het subtiele spel tussen mist, licht en donker zijn niets minder dan adembenemend in de volle glorie van een high-end systeem."
Naast de Xbox 360-controller kun je ervoor kiezen om de game te besturen met muis en toetsenbord. De extra precisie die dit oplevert gaat helaas ook gepaard met het verlies van de mogelijkheid de lichtstraal van je zaklamp te kunnen doseren zoals je dit gewend bent met de trigger buttons. Een door de fans veelgevraagde optie om het point of view te kunnen veranderen is toegevoegd evenals de mogelijkheid om de complete user interface te verbergen.
Naast het oorspronkelijke verhaal van Alan Wake (dat met zes episodes garant staat voor zo'n vijftien uur speelplezier) zijn ook de twee DLC packs The Writer en The Signal geheel gratis bijgeleverd evenals een 144 paginas tellende PDF file met extra informatie over de wereld van Bright Falls. Tenslotte zullen hardcore Wake-fans in vervoering raken door de fantastische developers commentary die je op elk willekeurig moment kunt activeren. Op verschillende plaatsen in het spel verschijnt een klein videoschermpje met daarop een Fin die in hakkelig Engels bepaalde aspecten van de game op inzichtelijke en humoristische wijze onderstreept en zo extra informatie geeft over de wereld van Alan Wake. Puur genieten voor de ware fan!
Alan Wake op Xbox 360 was al een geweldig spel dat door middel van een overtuigende setting en intense gevechten een geheel eigen en onvergetelijke wereld wist te creëren die je pas losliet als de strijd tussen licht en duister tot het bittere eind was uitgeknokt. De PC-versie, met een rijkdom aan grafische opties, gratis DLC en fantastische extra's verheft de game naar grotere hoogtes. Dit is veel meer dan gewoon een fantastische port die de game op alle fronten verbetert: dit is de definitieve Alan Wake experience!
De review van Alan Wake doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want deze PC-versie is nu verkrijgbaar op Steam!