Skip to main content

Alan Wake's American Nightmare Review

Alan Wake, van schrijver tot commando.

Ik ben een grote Alan Wake fan en ik was dan ook bijzonder in mijn nopjes toen ik de opdracht kreeg Alan Wake's American Nightmare te reviewen. Maar aan de andere kant stelde ik mij er niet veel van voor. Het is immers een 'download only' titel en hoewel daar weinig mee mis is, zie ik 'download only' games die een grote naam dragen een beetje als de goedkope Disney-vervolgen van de echte kaskrakers. Hoe blij ben ik dan ook te melden dat ik het bij Alan Wake's American Nightmare totaal bij het verkeerde eind had!

Laat ik meteen beginnen met het feit dat Alan Wake's American Nightmare gemaakt is voor de fans. Dit betekent dat je geen snars van het verhaal gaat begrijpen als je het origineel en de daarna uitgebrachte DLC niet gespeeld hebt. Ook voor hen die dit wel allemaal gespeeld hebben, blijft het verloop van het verhaal overigens hier en daar raadselachtig en er zijn dan ook vele verschillende interpretaties van het Alan Wake verhaal. Heb je het origineel nog niet gespeeld en ben je een liefhebber van spannende horror-achtige games, ga je dan eerst flink schamen en ren vervolgens alsnog naar de winkel om het origineel (voor een prikkie) te kopen en uit te spelen.

Dat gezegd hebbende, kan ik mij nu volledig richten op de review van Alan Wake's American Nightmare. De game kent voor een groot deel exact dezelfde gameplay als het origineel met een paar subtiele verschillen. We hebben namelijk te maken met een actievolle survival horror ervaring waarbij bovennatuurlijk geteisem - de Taken - bevochten moeten worden met licht en wapens, en dat ook in die volgorde. Alan zit nog steeds vast in de duistere dimensie waarin hij aan het eind van het eerste deel beland is geraakt. Ironisch genoeg zit hij nu gevangen in één van zijn eigen episodes die hij in zijn schrijfcarrière heeft geschreven voor de horror-serie Night Springs (oftewel The Twilight Zone). Dit heeft als gevolg dat een duistere dubbelganger van hem, mr. Scratch - die heel vluchtig genoemd werd in het eerste deel - , in de echte wereld zich uitgeeft als Alan en zijn hele leven op zijn kop zet. Tijd dus voor een gevecht tussen de Champion of the Light en The Herald of Darkness, de titel van de Night Springs episode.

Opvallend is dat ontwikkelaar Remedy Entertainment heel expliciet heeft aangegeven dat Alan Wake's American Nightmare géén vervolg is en dat de verhaallijn losstaat van het hoofdverhaal van de eerste game. Dit is echter moeilijk te geloven, want het verhaal van American Nightmare borduurt overduidelijk voort hierop. Ik zal voor de rest niets over het verhaal vertellen om zo spoilers te voorkomen.

"Wat betreft atmosfeer en stijl is Alan Wake's American Nightmare een dikke tien waard."

Wel kan ik ingaan op de subtiele verschillen tussen American Nightmare en Season 1, zoals het origineel ook wel wordt genoemd. Grafisch is de game net zo mooi als zijn voorganger en de tussenfilmpjes zijn van een uitzonderlijke kwaliteit. Het acteerwerk, de voiceovers, de begeleidende muziek, het is allemaal net als in het origineel tot in de puntjes uitgewerkt. Alan Wake's American Nightmare krijgt van mij dan ook een dikke 10 wat betreft atmosfeer en stijl.

Wel is de game aanzienlijk kleiner en heb je de game na ongeveer 8 uur gamen wel uitgespeeld. Er zijn in feite ook maar 3 levels die op een creatieve manier hergebruikt worden. Dit verklaart dan ook de beperkte grootte van de game: 1,4 GB. Het hergebruik van de levels is overigens totaal niet vervelend en past perfect in het verhaal van de game, waar ik verder niet over uit zal weiden.

Het grootste verschil zit hem in de spanning en moeilijkheidsgraad. Alan Wake's American Nightmare is aanzienlijk makkelijker dan Season 1 en supergemakkelijk in vergelijking met de zeer frustrerende 'Special Episodes'-DLC van Alan Wake. Dit komt omdat Alan nu weet in wat voor situatie hij zit en dit betekent dat hij zichzelf kan uitrusten met allerlei wapens. Waar je in Season 1 het nog moest doen met een proppenschieter, een zaklantaarn en met een beetje geluk een shotgun of rifle, kun je in American Nightmare losgaan met volautomatische geweren en gemodificeerde vuurwapens. Er zijn dan ook flink wat wapens te verzamelen die toegankelijk worden als je genoeg pagina's van je manuscript weet te vinden. Net als in Season 1 moet je dus weer manuscriptpagina's verzamelen om zo meer van het verhaal te begrijpen.

De nieuwe wapens zijn overigens meer dan welkom, want Alan Wake's American Nightmare kent ook nieuwe vijanden. Zo zijn er Taken die zich in tweeën splitsen als je ze beschijnt met licht en zijn er granaatwerpers met duisternisbommen om maar twee voorbeelden te noemen. Heel fijn is dat de vijanden niet meer spontaan achter je gegenereerd worden en de camera staat iets verder van Alan af waardoor je net wat meer overzicht hebt. Ook het dodge-systeem werkt prettiger dan in het origineel.

"Door de grote hoeveelheid wapens en ammo blijven de 'samengeknepen billen' momenten die ik bij Season 1 had uit."

Het komt dan ook niet zozeer door de nieuwe wapens dat Alan Wake's American Nightmare veel gemakkelijker is. Het is eerder te wijten aan de overvloed van ammunitie die in het spel verwerkt is. Werkelijk overal is verse ammo te vinden en daarnaast zijn er ook nog wapenkasten waarmee je je ammunitie en batterijen voor je zaklantaarn kan maximaliseren. Na slechts een paar minuten zijn deze handige wapenkastjes weer klaar voor gebruik. Je komt dus zelden zonder ammunitie te zitten. Dit geldt overigens ook voor het licht van de lantaarnpalen waarmee Alan zich kan genezen als hij gewond is.

Begrijp me niet verkeerd. Dankzij deze hoeveelheid wapens en ammo heb ik prima overlevingskansen tegenover de angstaanjagende Taken en stiekem ben ik er dus ook wel blij mee. Maar de downside hiervan is dat de game dus ook minder spannend is dan zijn voorganger. Het is gaaf om tegen de Taken te vechten, maar echt eng zijn ze niet meer en dat is erg jammer. Genoeg ammo, dus sprayen maar met je volautomatische geweer! De 'samengeknepen billen' momenten die ik bij Season 1 had, zijn bij deze titel dus uitgebleven.

De campaign van Alan Wake's American Nightmare kun je binnen een dag uitspelen, maar gelukkig biedt de game je ook nog een andere modus waarmee je enkele uren zoet kan zijn: Arcade Action. In deze modus moet je een bepaalde tijd in leven zien te blijven terwijl je zoveel mogelijk Taken omlegt. Hierbij kun je ook multiplier-bonussen kweken en zo moet je proberen een zo hoog mogelijke score te behalen. In totaal zijn er 10 levels. Grappig is dat deze modus beïnvloed wordt door het aantal manuscriptpagina's dat je gevonden hebt in de campaign. Dit is de enige manier om krachtigere wapens in Arcade Action modus te verkrijgen. Als je het hebt overleeft, verschijnt je score op een online leaderboard die je met anderen kan vergelijken. Online in co-op of tegen elkaar spelen is niet mogelijk.

Ondanks dat Alan Wake's American Nightmare flink wat gemakkelijker is dan het origineel, is deze game absoluut een must-have voor Alan Wakefans. Ik heb mij, ondanks het ontbreken van echt spannende momenten, ontzettend vermaakt met deze game en hij is zijn geld, slechts 1200 MS points (zo'n 15 euro), echt meer dan waard. Aanrader!

De review van Alan Wake's American Nightmare doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan op 22 februari want vanaf dan is de game exclusief verkrijgbaar op Xbox Live Arcade voor 1200 MSP!

9 / 10

Lees ook dit