Alpha Protocol
Toch maar even wachten met Beta.
Het protocol volgen is vaak van groot belang wil je slagen in het leven. Een hand geven bij een sollicitatie bijvoorbeeld, of je excuseren na het laten van een boer…al laat je misschien gewoon beter in geen enkele omstandigheid het overtollige gas zonder nadenken vrij via je mond. Achteraf gezien kunnen we hetzelfde zeggen over Alpha Procotol: men had nét wat langer moeten nadenken alvorens deze titel op het kritische los te laten, al zijn persoonlijke excuses van de ontwikkelaar nou ook weer niet absoluut nodig.
Alpha Protocol is een tactische spionage RPG die vanaf het eerste half uur al meteen doet denken aan Mass Effect, de gigantisch succesvolle game van ontwikkelaar BioWare. Obsidian tracht komaf te maken met de onvermijdelijke vergelijking door enkele unieke dingen aan hun titel toe te voegen, beginnende met het verhaal. Verwacht geen buitenaardse wezens, verre planeten of futuristisch wapentuig, maar bestaande locaties waarbinnen jij, Michael Thorton, een nucleaire dreiging moet voorkomen.
Dit doe je op een aantal verschillende manieren, te beginnen met het in dialoog treden met allerhande personages. Net zoals in de intergalactische space opera van BioWare zul je praten met een uiteenlopend assortiment aan mensen, en als speler bepaal je zelf hoe het gesprek verloopt. Anders dan in Mass Effect ga je echter niet zelf onderwerpen selecteren waarover je het wilt hebben, maar communiceer je gevoelens. Zo kun je ervoor kiezen om als Michael agressief, beschaafd of liefdevol te reageren, maar je weet als speler nooit precies wat er precies gezegd zal worden. Een leuk systeem dat zonder enige twijfel zal zorgen voor verrassende uitkomsten, zowel negatieve als positieve.
De manier waarop je dialogen laat verlopen zal namelijk rechtstreeks een gevolg hebben op de wijze waarop personages je zien. De gevolgen kunnen zelfs zo groot zijn dat belangrijke mensen sterven, waardoor je nooit meer toegang tot hun informatie kunt krijgen. In Alpha Protocol moet je tijdens missies - daarover later meer - steeds communiceren met een handler, oftewel een informant. Hoe je omgaat met deze persoon zal een gevolg hebben op hoeveel nuttige informatie hij of zij je zal geven. In Alpha Protocol gaat het zelfs zover dat je van vijanden je bondgenoten kunt maken. Dit doe je door in allerhande bestanden informatie op te zoeken over de personen waarmee je tijdens een opdracht in contact zult komen. Op die manier kom je te weten wat voor dingen ze graag horen - complimentjes bijvoorbeeld - of met welke dingen ze helemaal niet overweg kunnen - snedige antwoorden, sarcasme,… Je moet met andere woorden helemaal zelf uitvissen hoe je een gesprek best doet verlopen om het gewenste resultaat te bekomen.
Goed lopende conversaties zorgen voor meer respect bij andere personages. Verknal je het, dan zul je de volgende keer wat charmanter uit de hoek moeten komen - als je tenminste nog die kans krijgt. Belangrijk om weten is dat je slechts enkele seconden de tijd hebt om je houding te selecteren, wat zeker spanning aan het geheel weet toe te voegen. We wisten al langer dan vandaag dat Obsidian gesprekken goed kan weergeven in een spel, en Alpha Protocol is zeker geen uitzondering op de regel.