Analisten verwijten industrie gebrek aan innovatie
Gamer verwijt analisten zondagswerk.
Wanneer een jaar is afgerond, worden we getrakteerd op een plethora aan lijstjes en één ervan is de inkomsten van het voorbije jaar. In 2009 deed de gamesindustrie het alvast niet zo goed, want dit jaar slonken de inkomsten tot een slordige 876 miljoen dollar in de VS tegenover 1,66 miljard dollar het jaar ervoor. Ook ten opzichte van 2007 noteren we een daling van twaalf procent. Analisten wijten dit aan hoofdzakelijk twee zaken: het gebrek aan innovatie en de tegenvallende verkoop van muziekgames.
Na het gigantische succes van Rock Band, Guitar Hero en consorten, lijkt het publiek interesse te verliezen na alweer een jaarlijkse update en bijgevolg zijn de verkopen in dit genre spectaculair gedaald. Het helpt ook niet echt dat de plastieken gitaartjes een klein vermogen kosten. Opvallender is echter dat 2009 te weinig innovatie zou kennen. Amerikaanse analisten zeggen dat de zogenaamde hardcore games te hard leunen op meer van hetzelfde, waardoor de sequels van hardcore games minder verkopen dan de vorige delen.
Volgens hen zijn het juist de casual games die aan innovatie doen. Als voorbeelden worden games zoals Boom Blox, Brain Age, The Bigs, Mario & Sonic at the Olympics en Rayman Raving Rabbids geciteerd. Ons lijkt dit een erg vreemde redenering, want je kan moeilijk beweren (althans als je geen videogameanalyst bent) dat deze games uitblinken in innovatie. Toch verkopen deze games steeds beter met iedere nieuwe iteratie. Maar of dat dit gecorreleerd is met innovatie lijkt ons dus hoogst twijfelachtig. Maar dat 2009 getroffen is door één van de ergste crisissen na de tweede wereldoorlog, lijkt niemand wat te kunnen schelen.