Animal Crossing New Horizons review - Verbreedt de horizon
Return on the Nook
In deze Animal Crossing New Horizons review vertelt Bruce je hoe de nieuwste game de bekende formule aanzienlijk uitbreidt.
Een videogame die bedoeld is om niet uren aan een stuk te spelen, maar eerder om in kleine stukjes van te genieten. De kernfilosofie achter Animal Crossing is er eentje die veelal haaks staat op die van vele hedendaagse games waarbij de speler onder talloze taken en icoontjes wordt bedolven. Als ik Animal Crossing New Horizons opstart, bereid ik me daarom niet voor op het afhandelen van opdrachten of vullen van meters, maar ben ik benieuwd naar de manieren waarop mijn eiland en de dierlijke inwoners me vandaag zullen verrassen.
Deze vrijblijvende designfilosofie bracht in vorige Animal Crossing-games echter een groot probleem met zich mee: eentonigheid. Een typische dagelijkse speelsessie in Animal Crossing zag er in grote lijnen meestal hetzelfde uit. Fruit plukken, fossielen opgraven en aan het museum doneren, wat vissen of insecten vangen en een praatje slaan met de buren. Ten slotte nog even langs de winkel passeren om al je vondsten die je niet nodig hebt te verkopen en even kijken of ze nog een leuk meubelstuk voor je huis verkopen. Na een tijdje wist de game je steeds minder te verrassen. Die dagelijkse bezigheid is in Animal Crossing New Horizons grotendeels dezelfde gebleven, maar op verscheidene nieuwe manieren ingekleed. De twee grootste vernieuwingen in die context zijn de Nook Miles en crafting.
Waar in de vorige Animal Crossing-games alles rond het verzamelen van geld (of Bells) draaide, introduceert New Horizons met de Nook Miles een nieuw progressiesysteem. Voor quasi alles wat je doet, wordt nu een lijst van achievements bijgehouden. Hoeveel vissen je gevangen hebt, hoeveel opeenvolgende dagen je de buren hebt bezocht, hoe vaak je door een wesp bent gestoken, en ga zo maar door. Voor al deze verwezenlijkingen verdien je punten in de vorm van Nook Miles. Het geeft al je bezigheden een extra laagje diepgang, waardoor je er meer voldoening uit haalt. Deze punten ruil je vervolgens in voor bijvoorbeeld exclusieve meubels of kleding, een uitbreiding van je inventaris, nieuwe plannen om te craften of een vliegticket naar een rijkgevuld eiland. Handig om potentiële bewoners te ontmoeten en snel je zakken met kostbare materialen te vullen.
En die materialen zal je zeker nodig hebben, want Animal Crossing New Horizons legt een stevige focus op het maken van je eigen spullen. In de vorige games kocht je simpelweg al je meubels en gereedschap in de winkel, maar nu steek je best zelf je handen uit de mouwen. Zo maak je bijvoorbeeld zelf meubels met hout dat je met een bijl uit bomen kapt. Die bijl maak je op zijn beurt door stokken en een stuk steen te combineren. Dat is een simpel voorbeeld, maar gaandeweg worden de combinaties van materialen complexer en al combineer je basisartikelen tot ingewikkeldere creaties. Wist je trouwens dat je van houten speelblokken en een stuk ijzer een stereo kunt maken? Craften speelt bovendien ook een belangrijke rol bij het aantrekken van nieuwe buren: voordat ze intrekken, krijg je de opdracht om zelf hun huis en omgeving te ontwerpen.
Als je dan uiteindelijk je zelfgemaakte meubelstukken tentoonspreidt, geeft dat veel meer voldoening. Bovendien vind je in de winkel van New Horizons vaker interessante koopjes dan in de vorige games, net omdat je veel van de basisitems nu simpelweg zelf maakt. De Nook Miles en het craften zorgen ervoor dat de dagelijkse cyclus van de game veel minder monotoon aandoet. De typische Animal Crossing-verzamelwoede krijgt dus meer diepgang, waardoor ze spannender is en minder snel gaat vervelen.
Naast die twee nieuwe innovaties biedt New Horizons nog een heleboel verbeteringen die je van een sequel mag verwachten. Zo heb je een preciezere controle over hoe je je huis inricht en biedt de nieuwe NookPhone handig toegang tot een heleboel uitgebreide apps. Vooral de Island Designer-app valt op. Daarmee kies je zelf hoe je eiland eruitziet, van het leggen van paden tot het aanpassen van het terrein zelf. Gecombineerd met de nieuwe mogelijkheid om ook buitenshuis meubels en objecten te plaatsen biedt New Horizons meer dan ooit de mogelijkheid om je eigen stempel op de wereld te drukken.
Want daar draait het in Animal Crossing New Horizons nog steeds om: een dagelijks ontspannend bezoekje aan een vertrouwde plek. Door enkele pijnpunten van de formule aan te pakken met slimme toevoegingen die je aandacht langer vasthouden, plus talloze verbeteringen op bestaande features toe te passen, slaagt Nintendo erin om een boeiend staaltje escapisme af te leveren. Je interesse voor je fictieve thuis zal ongetwijfeld op termijn gaandeweg afnemen, maar je zal langer op bezoek komen en er bovendien meer plezier aan beleven dan in de vorige Animal Crossing-games. Dus, wie heeft er appelsienen in de aanbieding?
Bruce speelde voor deze Animal Crossing New Horizons review de game op de Nintendo Switch.