Animal Crossing × Mario Kart 8 DLC review
Ongekend oog voor detail.
Waar het inmiddels een zorgwekkende trend is dat ontwikkelaars hun downloadbare uitbreidingen al klaar hebben staan voor de hoofdgame in de winkels ligt, doet Nintendo het net even anders. Over een maand is het precies een jaar geleden dat Mario Kart 8 uitkwam, en nu pas is de tweede en laatste DLC uit: Animal Crossing × Mario Kart 8. Dat daar zo veel tijd tussen heeft gezeten, is eigenlijk Nintendo's grootste verdienste, want daardoor zijn de nieuwe tracks tot in de kleinste puntjes verzorgd.
De acht banen zijn wederom een mix van nieuw ontworpen circuits en remakes van tracks uit andere Mario Kart-games. Ze hebben bijna allemaal een heel eigen gezicht en zitten vol liefdevolle details. Telkens als je er doorheen racet, valt je zodoende weer iets nieuws op.
Het bos van Wild Woods zit volgepropt met touwbruggen en huisjes die om bomen zijn gebouwd. Shy Guys zwaaien naar je vanaf hun veranda of zoeven aan lianen voorbij terwijl je langs boomstronken scheert, bij een waterglijbaan naar beneden stort en van de ene naar de andere waterlelie springt. In Super Bell Highway pas je op voor aankomende metro's en kies je in het heetst van de strijd telkens tussen verschillende rails. Ondertussen racen tegenstanders zowel langs je als over je heen en probeer je zo goed als het nog kan schilden en ander wapentuig te ontwijken.
Nintendo's ongekende oog voor detail blijkt ook in Ribbon Road, een miniatuurracebaan in een kinderkamer die zo uit Toy Story komt. Speelgoed-Toads uit Mini's on the Move torenen boven je uit en onderweg kom je verscheidene wollen Yoshi's uit Woolly's World tegen. Er hangen verschillende Mario-posters aan de muur en je zweeft langs Bowsers clowncopter, die nu dienst doet als duiveltje uit een doosje. Je kijkt werkelijk je ogen uit. Big Blue is wederom een track uit F-Zero die je letterlijk een spetterende finale bezorgt. De kronkelende waterbaan is in combinatie met een remix van de zo bekende Big Blue-muziek een adrenalinerush die je nog net niet misselijk en gedesorienteerd achterlaat.
De duidelijke winnaar van deze uitbreiding is echter Baby Park, een remake van de ogenschijnlijk simpele baan uit Mario Kart: Double Dash voor de GameCube. Zeven rondes dezelfde ovaal rondrijden klinkt niet heel spannend, maar dankzij de power-ups wordt het direct chaotisch en blijft dat het ook tot het bittere einde. De finish haal je alleen op goed geluk als eerste, maar dat is helemaal niet erg. Want iedere seconde vliegt er weer een andere racer of power-up om je oren, zo vaak dat al snel helemaal niet meer duidelijk is wie in welke ronde zit. Speel je dat in multiplayer zoals je Mario Kart 8 hoort te spelen, dan ontaardt deze track keer op keer in schreeuwen, vloeken en vooral heel hard lachen.
De Animal Crossing-baan bestaat stiekem uit vier verschillende tracks, die willekeurig van seizoen wisselen. Wanneer je de race start, kan het zomer, winter, lente of herfst zijn. De baan op zich blijft hetzelfde, maar per jaargetijde moet je met subtiel andere obstakels rekening houden. In de zomerse variant graaft Mr. Resetti zich onder je kart tevoorschijn, terwijl je in de winter voor sneeuwpoppen op de baan moet oppassen. En in de herfst zijn de bochten net iets lastiger te nemen, dankzij de ondergaande zon die precies in je gezichtsveld schittert.
Net zoals in de vorige uitbreiding zitten er in Animal Crossing × Mario Kart 8 toch ook twee ondermaatse banen. Tenminste, in vergelijking met de hoge standaard die er verder wordt gezet. In Cheese Land race je over een berg die uit kaas bestaat, maar daarmee is ook alles wel gezegd. De baan zelf doet weinig om je te verrassen en door overwegend bruine en gele kleuren ben je 'm alweer vergeten wanneer je een andere race start. Hetzelfde geldt voor Neo Bowser City. Mario Kart 8 heeft al genoeg tracks met het thema 'middernachtelijke hightechstad met neonverlichting' om deze remake-track voldoende te laten opvallen.
Deze uitbreiding voegt ook nog personages en voertuigen toe. De mannelijke/vrouwelijke Villager en Isabelle uit Animal Crossing spelen niet bijzonder anders dan de karakters die er al zijn, net zoals Dry Bowser gewoon een extra zware racer is. Hetzelfde geldt voor de karts en de onderdelen, die vooral door hun uiterlijk van het reeds bestaande aanbod afwijken. De blitse P-Wing en de stoere Bone Rattler springen het meest in het oog. Een kritiekpunt op de hoofdgame is nu overigens wel rechtgetrokken. Bezit je beide uitbreidingen, dan overheersen de Koopa Kids niet langer het karakterrooster. Hoewel deze toevoegingen weinig aan de gameplay veranderen, is er wat dat betreft nu wel genoeg variatie.
Met Animal Crossing × Mario Kart 8 rondt Nintendo de extra content op indrukwekkende wijze af. Deze downloadbare uitbreiding is niet afgeraffeld en de extra banen staan daardoor gemakkelijk schouder aan schouder met de tracks die al op de disc staan. Enig nadeel is wel dat de content zo lang op zich heeft laten wachten, dat je jezelf vooral moet afvragen of je Mario Kart 8 nog wel genoeg speelt om deze DLC nu nog te kopen. Wat dat betreft geldt dezelfde conclusie als die bij de Legend of Zelda-uitbreiding. Over de kwaliteit en het vakmanschap valt in elk geval niet te twisten.
Animal Crossing × Mario Kart 8 is nu te downloaden via de eShop van de Wii U. De gratis 200 cc-update is inmiddels ook uitgebracht.