Skip to main content

Anno 2070 Review

Vertrouwde toekomstmuziek.

Toen Anno 1404 in de zomer van 2009 op de markt kwam, werd de game alom geprezen. Niet alleen was de spelmechaniek voor het opzetten van een metropool perfect uitgebalanceerd, we zagen onze uren gameplezier ook nog eens vertaald in een grafisch prachtige stad. Anno 1404 bleek de perfecte citybuilder en is nog altijd dé referentie in zijn genre. Het feit dat de voornaamste kritiek op uitbreiding Anno 1404: Venice het gebrek aan toevoegingen was, bewijst misschien enkel dat er weinig aan de succesformule wás toe te voegen. Tijd dus voor wat nieuws, zal op de brainstormsessie van ontwikkelaar Related Designs de conclusie geweest zijn. En prompt toverden ze een zonnepaneel op hun galjoen om richting toekomst te stomen…

Maar ook de mannen en vrouwen van Related Designs hadden helaas weinig vertrouwen in de klimaattop van Durban, want de toekomst ziet er niet rooskleurig uit. In 2070 is de wereld om zeep. De poolkappen zijn gesmolten en al het overtollige water heeft de continenten overspoeld. Enkel de hoogste bergtoppen bestaan nog als kleine eilandjes verder. Grondstoffen zijn schaars geworden en het milieu is een ramp. Vandaar dat de nog altijd overlevende mensheid verdeeld is tussen twee filosofieën. De ene helft, de Eco's, wil redden wat er te redden valt en wil de fragiele ecologische balans niet meer uit evenwicht brengen dan nodig. De anderen, de Tycoons, gooien alle klimaatnormen overboord en verbruiken zonder scrupules de laatste grondstoffen van moeder aarde. Beide facties krijgen weliswaar ook nog de hulp van de kleinere groepering S.A.A.T, die heil zoekt in de wetenschap. Zij hebben de technologie ontwikkeld om ook onder water de zoektocht naar grondstoffen voort te zetten. En vriendelijk als ze zijn stellen ze hun expertise ter beschikking van de speler. Deze 'Techs' zijn in Anno 2070 dan ook geen speelbare factie op zich, maar vullen de bouwmogelijkheden van de Eco's en Tycoons na verloop van tijd aan.

Welke speelstijl je als speler kiest doet er uiteindelijk weinig toe. De verschillen tussen de twee facties veranderen immers niet zo heel veel aan de gameplay. Eco's willen liever niet te dicht bij hun fabrieken wonen en rebelleren wanneer je de ecologische balans te veel verstoord, maar ook Tycoons krijgen niet graag vervuilde vis op hun bord. Ook het feit dat sommige gebouwen en units enkel bij de ene factie te krijgen zijn maakt weinig uit, want wat je zelf niet kan maken kun je heel gemakkelijk kopen van neutrale spelers op de kaart of heeft een even goed equivalent dat je wel kan produceren. De game beloond je trouwens op geen enkele manier moest je kiezen voor het groene pad. Volgens de makers is dit omdat ze van het spel geen moraalles wilden maken. Dat lukt, maar het zorgt er wel voor dat de verschillen tussen de Eco's en Tycoons zeer klein blijven. De keuze voor een factie zal dan ook vaak enkel afhangen van welke factie de mooiste steden oplevert. Iets waar de Eco's waarschijnlijk een streepje voor hebben.

Een nieuwe toevoeging aan de Anno reeks is de onderwaterwereld. In Anno 2070 is het dankzij de Techs namelijk mogelijk om het wateroppervlak te doorbreken en de diepte te verkennen. Onder water valt tot nog toe helaas weinig te beleven. Er zijn slechts enkele gebouwen, zoals boorplatformen en algenboerderijen, die onder water kunnen gebouwd worden. Wie een heuse onderwatersamenleving had verwacht komt van een natte reis terug. Daardoor blijft het bouwen onder de zeespiegel een tweederangstaak, die je waarschijnlijk enkel zal aanvatten wanneer je bevolking om algen vraagt.

En ook de derde grote vernieuwing, de Ark, is niet meteen een toegevoegde waarde. De Ark is het startpunt van je stad. Aan het begin van elke speelsessie duikt je Ark op vanuit het water en wordt je commandoschip eruit te water gelaten. Verder kun je via je Ark tegen betaling ook snel bepaalde resources aankopen, kan je de ark gebruiken voor extra opslag en kun je er upgrades in installeren die invloed hebben op je eilanden. Erg nuttig is de Ark dus niet. Het blijft immers mogelijk om pakhuizen te zetten op de kade van je eiland om je opslagcapaciteit te vergroten. De beste Anno-spelers zorgen er trouwens voor dat ze het teveel aan grondstoffen op tijd verkocht krijgen. Enkel de upgrades voor de Ark kunnen op de hoogste moeilijkheidsgraad het verschil betekenen. Deze upgrades blijven trouwens bewaard doorheen heel de game. De voordelen zijn dus ook geldig tijdens andere speelsessies en zelfs in het multiplayerluik.

Al bij al zullen de vernieuwingen die Anno 2070 introduceert dus weinig invloed hebben op de gameplay zoals we die al jaren kennen. Ze zorgen voor wat verfrissing, maar zullen nergens het verschil maken. Maar dat is ook niet nodig. Related Designs is er in geslaagd de hele Anno gameplay perfect te vertalen naar de toekomst. Het valt op hoe vertrouwd Anno 2070 aanvoelt voor wie Anno 1404 nog heeft gespeeld. Enkel de gemoderniseerde interface vraagt wat gewenning en lijkt me iets minder handig dan wat de trouwe fan gewend was.

Het opzetten van een succesvolle metropool vergt nog altijd ettelijke uren tijd. Dat komt omdat elk gebouw dat je neerplant een invloed heeft op je stad. Zet je bijvoorbeeld een plastikfabriek op poten om je burgers te voorzien van Tupperwaredozen, dan moet je daarbij rekening houden met de werkingskosten, aanvoer van ruwe grondstoffen over zee, productie van die grondstoffen, plaats voor je gebouw en nu ook vervuiling en energie. Als bovendien achteraf een van die schakels weer weg valt, dan stuikt ook heel de plastikproductie in elkaar met een horde boze burgers als resultaat.

We ontdekken de facties die het voor het zeggen hebben in Anno 2070.

De zoektocht naar het perfecte evenwicht tussen een voldoende grondstofproductie, ecologie, handel en inkomsten is dus nog altijd de immens tijdrovende, maar enorm verslavende bezigheid die we kennen uit de vorige games. De balans is ondanks de nieuwe toevoegingen en de tijdsreis opmerkelijk goed bewaard gebleven.

Waar citybuilders meestal de mist in gaan is de toegankelijkheid voor nieuwe spelers. Het opzetten van een vlot draaiende stad is moeilijk en nieuwe spelers worden vaak overdonderd door het grote aantal gebouwen en het micromanagement die een grote stad met zich meebrengt. Het is daarom zeer goed dat Anno 2070 een (relatief) korte singleplayer campagne heeft. Hoewel Anno duidelijk niet de nadruk legt op die campagne, is deze toch broodnodig voor nieuwe spelers. Groentjes krijgen stap voor stap de basis van het opzetten van een metropool uitgelegd in een tiental levels. Meer ervaren spelers laten deze singleplayer weliswaar beter links liggen, want zij zullen het gezapige tempo waarschijnlijk niet kunnen appreciëren. Voor hen is er uiteraard de 'Continuous Game' waaraan de Anno reeks zijn bekendheid te danken heeft. In deze modus heb je alle tijd om je stad uit te bouwen en nieuwe eilanden te koloniseren.

Wanneer je stad goed draait zul je meer dan eens vol trots uitzoomen om een overzicht te krijgen van je werk. Dankzij de splinternieuwe engine die Anno 2070 aan boord heeft wordt op dat moment een prachtig schouwspel op je scherm getoverd. De verzameling huizen waar je mee bent begonnen is naadloos vergroeid tot een metropool die bruist van het leven. Je burgers bevolken de straten, voertuigen vliegen door de lucht en volgens burger Steve loopt daar ook nog ergens een beer rond die ik nog niet heb kunnen vinden. Onder water blijft de wereld vooralsnog ietwat leger, maar ook daar zwemmen roggen, haaien en kwallen lustig doorheen koraalriffen en onderzeese vulkanen.

Maar. Al dat moois kan van korte duur zijn, gezien de mens ook in 2070 nog altijd een oorlogszuchtig wezen blijkt te zijn. Het is dus evident dat ook het wapentuig mee is geëvolueerd naar de toekomst. En Anno blijft verbazen, want alweer wordt een stapje gezet richting een beter oorlogssysteem. De betere stadsplanner kan zichzelf namelijk voorzien van verschillende soorten oorlogsschepen, maar ook duikboten én vliegend materieel. Er is dus een groter wapenarsenaal dan ooit om uit te kiezen. Toch vervangt Anno 2070 nog bijlange de echte RTS niet. Veel meer dan het rock-paper-scissors systeem en het adagium "de duurste boot wint" biedt Anno nog altijd niet. Maar dat weten de veteranen natuurlijk al veel langer.

De trailer waarmee Ubisoft de lancering van Anno 2070 in de bloemetjes heeft gezet.

Voor het eerst in een Anno game is het nu ook mogelijk om met echte mensen de strijd om de grondstoffen aan te gaan. Dat kan in het multiplayerluik op twee manieren. Enerzijds kan je inpikken op een continue game van een ander of zelf toelaten dat een menselijke speler de AI van je anders ietwat passieve tegenstrevers overneemt. Wil je niet urenlang vastzitten in dezelfde game (of met dezelfde irritante tegenspeler) kan je hetzelfde ook doen voor een enkele missie. Helaas blijkt dit hele systeem niet populair waardoor telkens maar een tiental vrije servers te vinden zijn. En áls je dan toch een server vindt met een vrije plaats kan het spel vaak geen verbinding maken, is de host er niet om de game te starten of blijkt je plaatsje gereserveerd voor iemand anders en wordt je prompt weer buiten gestampt. Of deze problemen allemaal aan de onervaren ontwikkelaar liggen durf ik niet zeggen. Er zijn immers wel mogelijkheden om enkel spelers uit je vriendenlijst uit te nodigen, maar het zijn de hosts van deze multiplayersessies die deze mogelijkheid blijkbaar niet gebruiken.

Anderzijds is er ook de mogelijkheid om zogenaamde 'World Events' te spelen. Dit zijn drie singleplayermissies die slechts een bepaalde tijd beschikbaar zijn. In die tijd is het de bedoeling dat zoveel mogelijk spelers van overal ter wereld deze drie missies uitspelen om zo voldoende punten te vergaren. Wanneer het World Event afloopt krijgt iedere speler die bij heeft gedragen aan de eindscore een aantal carrièrepunten. Deze kunnen dan ingezet worden om bijvoorbeeld je Ark te upgraden. Het grote voordeel aan deze World Events is dat de ontwikkelaar op deze manier gemakkelijk nieuwe content kan aanbieden. De eerste van deze events, Atomic Terror, werd trouwens via de eerste patch gratis beschikbaar gemaakt. Zolang Related Designs deze modus blijft ondersteunen met gratis of zacht geprijsde nieuwe content, zullen de World Events wel gesmaakt worden. Het blijven echter brave singleplayermissies, waar geen ruimte wordt gelaten voor het vrij opbouwen van een stad.

Anno 2070 borduurt lustig verder op zijn voorganger Anno 1404. Dezelfde oerdegelijke spelformule werd naadloos geïmplementeerd in de toekomst. Een stad opbouwen tot een metropool blijft een werkje van lange (gefrustreerde) adem, maar loont eenmaal je stad vorm begint te krijgen. Dat hebben we onder andere te danken aan de nieuwe engine onder de Anno-motorkap, die er voor zorgt dat zelfs de meest krakkemikkige stad flatterend wordt weergegeven. De nieuwe elementen die in de reeks worden geïntroduceerd voegen helaas niet veel toe aan de game. Het is bovendien jammer dat het multiplayerluik niet altijd naar behoren werkt. Ontwikkelaar Related Designs is er anderzijds wel opnieuw in geslaagd oorlogsvoering wat spannender te maken. Maar wie een rasechte citybuilder speelt, wil natuurlijk vooral uren bezig zijn met het opbouwen en perfectioneren van zijn stad. En daarin is Anno 2070 ook in de toekomst nog altijd het vlaggenschip van zijn genre.

8 / 10

Lees ook dit