Ape Escape
We vangen vervelende apen met de PS Move.
Als ik het mij goed herinner kwam Ape Escape rond de eeuwwisseling voor de PSOne uit, en was het een best vermakelijke platformgame die vooral het kunnen van de toen nog compleet verse DualShock controller uit de doeken deed. Nu, meer dan tien jaar later valt er opnieuw een spel genaamd Ape Escape op mijn deurmat. Is dit een welkome HD-remake van het origineel, wat tegenwoordig de nieuwe hype lijkt te zijn om uit te brengen? Na de verpakking verder onderzocht te hebben zie ik onder de misleidende titel echter een hand die een Move controller vastgrijpt. Lichtjes teleurgesteld stop ik de disc in mijn PS3, en maak ik me klaar om al zwiepend wat apenstreken uit te halen.
Vier uur later is het al gedaan met de banaan. De aap komt uit de mouw, want al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding!
Bij deze heb ik meteen alle relevante, aan te halen gezegden en spreekwoorden rond primaten neergeschreven, dan is dat alvast achter de rug. Het komt er gewoon op neer dat Ape Escape een verschrikkelijk korte, doch op een eenvoudig niveau leuke game voor de PS Move is. Het spel zal zoals te verwachten valt wanneer je de beelden bekijkt vooral de jongsten onder ons aanspreken, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we ons kritisch oog op de zaak moeten sluiten.
Ape Escape bestaat uit twee grote onderdelen, waarbinnen je oftewel enkele missies afwerkt of aan de slag gaat met een paar minigames. De missies komen tevoorschijn wanneer je kiest voor de Story Mode, wat al meteen een verbloeming van de werkelijkheid is. Hoewel de ontwikkelaar enkele mooie tussenfilmpjes in manga stijl ontworpen heeft die als rode draad doorheen de levels lopen, is het verhaal flinterdun. Het komt erop neer dat enkele jonge wetenschappers per abuis een horde apen uit de ruimte naar onze planeet hebben gebracht, en jij krijgt de opdracht om ze allemaal te vangen.
Op zich kan het me niet schelen of dit soort games een verhaal bevatten of niet, maar als je narratief niets noemenswaardigs naar voren kan brengen bestempel je een gedeelte van je spel niet als de Story Mode. Zo creëer je namelijk verwachtingen die je toch niet gaat kunnen inlassen, maar dat verder terzijde.
In de Story Mode moet je vijftien missies afwerken. Elke missie speelt zich af binnen een omgeving die ontworpen is rond een bepaald thema. Zo moet je de ene keer apen gaan vangen in een Japanse tuin, om meteen daarna op de kermis naar de primaten op zoek te gaan. Elk gebied is best mooi vormgegeven, compleet met felle kleurtjes en typische objecten die binnen het thema passen. In Japan zie je rode lampionnetjes hangen, en op de kermis kun je de apen enkele onbewaakte suikerspinnen zien stelen. Qua ontwerp heeft men met Ape Escape goed z'n best gedaan om het allemaal aantrekkelijk te maken voor de doelgroep, en dat weten wij te appreciëren.
En ook qua gameplay valt de Story Mode best te pruimen. Je speelt de missies vanuit een eerste persoonsperspectief en beweegt on-rails. Vergelijk het met de manier waarop je Time Crisis zou spelen, maar dan overgoten met een naar bananen smakend snoepsausje. De Move-controller doet dienst als wapen, want het ding kan transformeren in een aantal verschillende objecten. De levels gaan steeds van start met een in je hand katapult waarmee je rondzwevende bananen kan neerschieten. Hoeveel te meer gele vruchten je met je slingshot raakt, hoe meer levensenergie je hebt. Je verliest kracht wanneer apen dichtbij het scherm lopen, en bananen van je stelen. Je kunt weerwerk bieden door je katapult tot een vangnet om te vormen, en de grijpgrage apen te vangen.
Dit alles verloopt op een goede manier doordat je met de Move controller erg accuraat kan mikken. Je katapult besturen is een fluitje van een cent, en het is nog leuk ook om zoveel mogelijk bananen in de omgeving neer te schieten. Bovendien zijn heel wat objecten breekbaar, en zitten er per level twee geheime apen verstopt die je alleen kan ontdekken als je op alles minstens één keer geschoten hebt. Tijdens het vangen van de apen kun je je katapult bovendien gebruiken om ze te tijdelijk te vertragen, wat handig is wanneer ze in grote groepen naar je rennen.
Gelukkig verloopt het zwiepen met je net ook naar behoren. Het spijtige aan de zaak is dat je om een aap te vangen eigenlijk steeds naar onder kan zwiepen, wat in dit geval nauwkeurig bewegen onnodig maakt. Verzamel je onderweg ook nog eens batterijen, dan kun je een super stofzuiger activeren die alles in de omgeving - inclusief apen en bananen - automatisch op zal zuigen. Handig tijdens de latere levels wanneer de actie wel eens erg hectisch kan worden.
Maar die latere levels bereik je spijtig genoeg al na anderhalf uurtje in de Story Mode doorgebracht te hebben. Wij wisten alle missies op nog geen twee uur af te werken, waarna de enige replay value voortkomt uit het verbeteren van je persoonlijke score. Na honderdtwintig minuten spelen de hoofdmoot van een game afwerken is onvergeeflijk, hoe leuk het vangen van de apen ook mag zijn. Dan maar richting de minigames verhuizen.
Ook in deze modus zal je initieel een leuke tijd beleven, maar na een half uurtje het je het allemaal wel gezien. Het aanbod is erg schaars, en de minigames hebben gewoon niet genoeg te bieden om achteraf nog een terug te keren naar Ape Escape - wat in principe het doel van een minigame is. Het meest originele spelletje gaat door het leven als 'Aim, Sling, Snipe', en hierin is het de bedoeling dat je tussen een heleboel apen drie specifieke exemplaren met een sniper gun omver knalt. Een kwartier plezier wisten we eruit te persen, om dan tot de conclusie te komen dat je eigenlijk een digitale versie van Waar is Waldo aan het spelen bent.
En dan is de tijd die je met Ape Escape kunt doorbrengen alweer afgelopen. De derde modus, genaamd Goodies, bevat een Monkeypedia (slim gevonden...) waarin alle 787 verschillende apen te vinden zijn nadat je ze hebt gevangen. Beloningen voor het opsporen van elke aap krijg je echter niet, waardoor er geen enkele reden is om je encyclopedie aan te vullen. Tenzij je graag de biografie, bestaande uit één enkele zin, bij elke aap wil lezen. Verder dan “deze aap is harig” of “dit exemplaar gaat in z'n vrije tijd graag biljarten” kwamen de ontwikkelaars echter niet.
Ape Escape is door de leuke missies een vermakelijke game, maar na maximaal vier uurtjes spelen is het schijfje rijp om achteraan in je spellenrek weg te rotten. De minigames zijn niet interessant genoeg om lang te blijven boeien, en qua herspeelbaarheid valt er ook bitter weinig te rapen. Een doodzonde, want het vangen van apen met de Move controller verloopt opvallend goed en is nog leuk ook. En dan nog te denken dat Sony ons voor de aap hield (nog ééntje om het af te leren) door ons te laten denken dat we met een HD-remake van het origineel te maken hadden...
Wil je na het doornemen van de review rond Ape Escape het spel in huis halen? Dat kan, want de game ligt vanaf nu exclusief voor de PlayStation 3 in de winkelrekken. Je moet wel verplicht een PlayStation Move controller in huis hebben om ermee aan de slag te gaan.