Skip to main content

Apex Legends Season 16 schudt de meta op

Alles over de Revelry update.

Apex Legends blies deze maand alweer vier kaarsjes uit. In het inmiddels zestiende seizoen genaamd Revelry krijg je dit keer tegen alle verwachtingen in geen nieuwe map of personage, maar heeft ontwikkelaar Respawn Entertainment vooral aan de Classes gesleuteld. Daarnaast maakt in navolging van de mobiele versie ook Team Deathmatch zijn entree. Alle details over deze en andere veranderingen lees je hier.

In vier jaar is het rooster met Legends flink uitgebreid, maar zijn de oorspronkelijke Classes inmiddels uit balans. Vanaf Season 16 zijn de ‘hero’-achtige personages in een van vijf Classes ingedeeld. Offensive is geschrapt en lijkt in Assault en Skirmisher opgesplitst. Waar eerstgenoemde draait om 'combat utility' en initiatief nemen, zijn mobiliteit en ontsnappen de kernkwaliteiten van laatstgenoemde. Controller is dan weer een nieuwe klasse die voortborduurt op wijlen Defensive met Legends die ideaal zijn voor ingraven en standhouden. Recon leent zich nog steeds voor het vergaren van informatie en opsporen van vijanden. En tot slot is ook Support, dat uitblinkt in de rest van je team in leven houden, nog steeds van de partij.

Bekijk op YouTube

Naast het aanpakken van de Legends’ meta komt ontwikkelaar in Revelry met een aangename verrassing: Team Deathmatch. In de nieuwe gamemodus speel je 6v6, win je de ronde met 30 kills en speel je ‘best of three’. Wanneer je neergeschoten wordt, ben je direct dood en respawn je enkele seconden later. Net als in Control kun je tussendoor wel je loadout aanpassen. Verder zijn er ‘random drops’ met sterke wapens. Bij de lancering van Team Deathmatch vormen Partycrasher, Habitat en Skull Town de eerste arena’s, al zullen er in de toekomst ongetwijfeld andere maps volgen. Met de introductie van het langverwachte TDM willigt Respawn Entertainment een brandend verzoek van de Apex Legends-community in.

Enkele weken na de lancering van Season 16 wordt de verse gamemodus onderdeel van het nieuwe Mixtape. Dat wordt als het ware een permanente LTM waarin elk kwartier Team Deathmatch, Control en Gun Run roteren. Voor wie zich afvraagt waar Arenas in dit verhaal voorkomt: de studio trekt de stekker uit de in Season 9 geïntroduceerde gamemodus. Het team achter Apex Legends ziet namelijk te veel overlap met de BR-modus. Een manier om nieuwe spelers niet als kansloos kanonnenvoer in Apex Legends los te laten, zijn de Orientation Matches. Daarin worden beginners in een server vol bots gedropt, zodat ze minder opgejaagd de basisprincipes van de game kunnen leren. Volgens Respawn Entertainment blijft Battle Royale de spil waaromheen Apex Legends draait, maar zijn er voor zowel nieuwkomers als oudgedienden alternatieven om te leren, experimenteren of warm te draaien.

Het is weer even geleden, maar in Revelry komt er een fonkelnieuw wapen. De Nemesis is een ‘4-round burst Assault Rifle’ dat van Energy-munitie gebruikmaakt. Een interessante twist is dat het een automatische trigger heeft en de wachttijd tussen ‘bursts’ steeds korter wordt. De R-301- en Flatline-tegenhanger heeft daarnaast alle attachments die je van een Assault Rifle mag verwachten. Daarnaast introduceert het zestiende seizoen een nieuwe Gold Attachment. De gouden Shotgun Bolt geeft als perk een maximale upgrade aan vuursnelheid en doet je tijdens ‘sliden’ bovendien automatisch herladen. De laatste opvallende wijziging binnen de afdeling wapens is de flink ‘gebuffte’ Hemlok die straks de Rampage in Care Packages vervangt. Verder zal Respawn Entertainment de nodige wapens tweaken om de balans te verbeteren.

Tot slot brengt Revelry nog wat kleine veranderingen. Zo wordt er aan de Fire Range gesleuteld waar je voortaan met ongelimiteerd ammunitie kunt schieten en ‘hit stats’ kunt zien. Ondanks het gebrek aan een nieuwe map zijn bestaande maps cosmetisch opgeleukt om het vierjarig bestaan van Apex Legends te vieren. Verder zijn Broken Moon, Storm Point en Broken Edge dit keer de maps in de maprotatie in zowel casual als ranked. En uiteraard bevat de Battle Pass weer de nodige nieuwe skins en challenges.

Season 16 bevat opvallend genoeg geen nieuwe Legend of map, maar dat betekent niet dat Respawn Entertainment achterover geleund heeft. De ontwikkelaar lijkt met de aangepaste Classes de meta van een nieuw elan te willen voorzien. Daarnaast lijkt Team Deathmatch een prettige modus om alvast warm te schieten voor Battle Royale-matches. Samen met andere veranderingen in Revelry is er hoe dan ook voldoende feestvreugde voor een nieuw seizoen.

Lees ook dit