Skip to main content

Prey - 5 dingen die je moet weten

Een nieuw begin.

De originele Prey lanceerde ruim tien jaar geleden. Het geplande vervolg werd ondanks een indrukwekkende E3-trailer uiteindelijk door uitgever Bethesda geannuleerd. Het was dan ook erg onverwacht dat ontwikkelaar Arkane Studios een scifigame met aliens genaamd Prey aankondigde. Al snel werd duidelijk dat de nieuwe game het verleden ver achter zich laat en met een schone lei begint. Hier lees je vijf dingen die je over Prey moet weten.

Totale reboot

De nieuwe Prey heeft dus niets met het origineel of het geannuleerde vervolg te maken. De game maakt geen verwijzingen naar het verleden en staat volledig op eigen benen. De portalen en de indiaan Domasi 'Tommy' Tawodi met zijn vaardigheid om als geest rond te dwalen keren dan ook niet terug. Het enige wat behouden blijft, is het concept waarin de speler in de ruimte gevangen zit en door buitenaardse wezens wordt opgejaagd. Vandaar dat ook de toepasselijke naam opnieuw is gebruikt.

Meer nadruk op het verhaal

De game speelt zich in een alternatieve geschiedenis af waarin de mensheid het buitenaardse organisme Typhon is tegengekomen. Momenteel zitten de aliens gevangen op het ruimtestation Talos 1, een hypermodern onderzoekscentrum. Het bedrijf TranStar experimenteert er flink op los om zo met behulp van het organisme nieuwe technologieën te ontwikkelen.

Je neemt de rol aan van Morgan Yu. Morgans geslacht kies je zelf, maar dat heeft naast een andere stem en ander uiterlijk verder geen invloed op het verhaal. Je ontwaakt aan boord van Talos 1. Wat je daar precies doet, weet je niet meer, maar er is overduidelijk iets flink misgegaan. Het is aan jou om naar antwoorden op zoek te gaan.

Bekijk op YouTube

Metroidvania

Je bent direct vanaf het begin vrij om Talos 1 volledig te verkennen. Het ruimtestation is een groot complex dat zichzelf stapje voor stapje prijsgeeft. Dat valt samen met het leren van specifieke vaardigheden, het vinden van voorwerpen of het maken van wapens. Neem bijvoorbeeld de Gloo Cannon, waarmee je schuim afschiet dat heel snel hard wordt. Handig om vijanden mee vast te zetten, maar ook om er een geïmproviseerde trap mee te maken en een nieuw gebied te bereiken. Daarnaast is het ruimtestation op zo'n manier ontworpen dat het echt lijkt alsof erin wordt geleefd. Alles is op een geloofwaardige wijze met elkaar verbonden.

Beklemmend sfeertje

Op je gemak Talos 1 verkennen zit er echter niet in. Je wordt namelijk opgejaagd door aliens die onder meer van gedaante veranderen. Zo is er de sluwe Mimic, een spinachtige alien die constant een andere vorm aanneemt. Die onschuldig ogende prullenbak of koffiekop hoeft dus helemaal niet zo onschuldig te zijn.

Of wat denk je van de Nightmare? Als je teveel met Neuromods in de weer bent, trek je dat enorme gevaarte aan. Het monster stopt niet voordat hij je te pakken heeft. Tel daar het intrigerende verhaal en de nodige plottwists bij op en je hebt een game waar de spanning goed in zit.

I have the power

Wees gerust, je staat er niet alleen voor. Naast gewone wapens zoals pistolen en andere schietijzers gebruik je ook creatiever wapentuig zoals de eerder genoemde Gloo Cannon. Je handigste hulpmiddel is echter de Psychoscope. Daarmee scan je het buitenaardse gespuis om hun krachten met behulp van zogenoemde Neuromods te kopiëren. Als je met de Psychoscope bijvoorbeeld drie Mimics scant, dan krijg je zelf de mogelijkheid om andere vormen aan te nemen. Dus als daarna de teleporterende Phantom-alien achter je aan zit, verander je snel in een bureaustoel om hem zo af te schudden. Keuzevrijheid staat in Prey centraal en de combinatie van creatieve wapens plus Neuromods geeft je voldoende opties om de buitenaardse dreiging het hoofd te bieden.

Lees ook dit