Skip to main content

Fortnite: iPhone X versus Xbox One X

X versus X: 's werelds sterkste smartphone versus het 6 teraflopsmonster van Microsoft.

Kan de technologie in een smartphone echt een game die voor pc, PlayStation 4 en Xbox One is ontwikkeld volwaardig overbrengen? Sommigen zeggen dat de Nintendo Switch dat al meermaals heeft bewezen, maar Fortnite op iOS is een van de beste voorbeelden die we tot nu toe hebben gezien. In dit gevecht van X versus X is het fascinerend om te zien hoe dicht Fortnite op de iPhone X bij dezelfde game op de Xbox One X komt. En oudere iPhones? Wel, je krijgt een herkenbare ervaring, maar technisch gezien komt het niet eens in de buurt.

PUBG op de smartphones zet een redelijke ervaring neer als je naar de map kijkt, maar lijkt uiteindelijk op een volledig andere game omdat de graphics ver naar beneden geschroefd moeten worden. Zo zit het niet bij Fortnite. Zodra je de game op de iPhone X start, is het verbazingwekkend hoe dicht deze versie bij die op de consoles ligt. De menu's zijn nagenoeg hetzelfde, de graphics zijn goed en de map is identiek. Als je al een tijdje de pc- of consoleversies niet meer hebt aangeraakt, kan het best zijn dat je het verschil niet eens ziet.

Dan is er nog de cross-play. Fortnite moet op mobiel wel een gelijkwaardige ervaring geven omdat het mogelijk is voor mobiele gebruikers om bij pc, PlayStation 4- en Xbox One-sessies in te loggen. Zo zijn de shots in het filmpje ook tot stand gekomen, via de spectator-modus. De beelden zijn gelijk en daarom dus goed te vergelijken.

Het zicht vanuit de vliegende partybus is al erg positief, door het gedetailleerde overzicht van het eiland dat overeenkomt met dat van de Xbox One-versie. De algemene geometrie van de omgeving komt wel overeen, maar wanneer je dichterbij komt ga je al snel verschillen zien. Ten eerste is de field-of-view (FOV) anders. Het ultrawide-scherm van de iPhone X biedt een grotere FOV, waardoor je dus meer van het speelveld ziet, hoewel je vingers er natuurlijk wel voor zitten. De iPhone 8 heeft dezelfde chipset als de X maar met een meer gangbare aspectratio, dus daar komt de FOV meer overeen met die van de Xbox One.

Ja, er zijn compromissen gemaakt maar de iOS versie van Fortnite is toch een technisch wonder.Bekijk op YouTube

De belichting is zichtbaar verminderd op de telefoon, en schaduwen verschijnen veel later in beeld. De positie van de zon ververst op de Xbox de schaduwen met een snelheid van 30Hz, maar op de iPhone X is dat meer eens per vijf seconden. Gras is aanwezig op de iPhone, maar mist een bepaalde glans en is niet geanimeerd. Het gebrek aan animatie valt vooral op wanneer je je in de storm bevindt, waar het gehele effect eigenlijk al aanzienlijk minder imposant is.

Er zijn nog meer aanpassingen gemaakt. De game mist ambient occlusion (AO) en puntbelichting. De reductie in AO is vooral te zien wanneer je door gebouwen loopt, want die zien er nu erg flets uit. Screen-space reflecties zijn niet aanwezig op het water, waardoor je ook daar detail misloopt, wat vooral bij grote meren te zien is. Er zijn een hoop offers gemaakt, maar dat is te verklaren wanneer je je realiseert dat je op een smartphone speelt en niet op een veel sterkere console.

Ook al zijn er een hoop veranderingen, downgrades en compromissen gemaakt, de game behoudt zijn visuele identiteit. Wanneer je door gebouwen en dorpen loopt, zie je minimale veranderingen aan de omgeving, maar over het algemeen komt het prima overeen. De animaties zijn aanwezig, de hoeveelheid objecten ook en de spelwereld heeft dezelfde presentatie als op de pc en consoles. Het is echt een volwaardige ervaring en wat dat betreft, is het verbluffend dat dit allemaal op een smartphone draait. Ook al is het de sterkste smartphone van dit moment.

iPhone X
Xbox One X
Zodra je uit de Party Bus springt zie je de gebrekken van de mobiele versie. Er is een agressieve LOD aanwezig en schaduwen komen alleen in zicht als je dichtbij staat.
iPhone X
Xbox One X
Belichting is van mindere kwaliteit op mobiel. De puntbelichting die zo prominent aanwezig is op de Xbox One X is afwezig en indirect licht is practisch verdwenen.
iPhone X
Xbox One X
Screen space reflecties zijn afwezig op mobiel en de kwaliteit van de storm is verminderd. De iPhone X versie heeft wel een breedere FOV.
iPhone X
Xbox One X
In de juiste situatie presteert de iPhone X versie erg goed ten opzichte van zijn grote broer. De verschillen zijn duidelijk merkbaar, maar het is alsnog erg indrukwekkend.
iPhone X
Xbox One X
Als je in de storm staat maakt de iPhone X-versie gebruik van vignetting, maar het kan niet tippen aan de consoleversie.
iPhone X
Xbox One X
De dichtheid is verminderd, maar er is genoeg gras om een visueel vergelijkbare ervaring te creëren. De oudere iPhone 6S mist deze feature volledig.
iPhone X
Xbox One X
Indirecte verlichting en binnenverlichting hebben een fikse downgrade gekregen op mobiele telefoons en mist ambient occlusion (AO).
iPhone X
Xbox One X
Resolutie van de schaduw is verlaagd en de verlichting rondom de rand op de objecten hier is ook weg.

En dan de prestaties. Fortnite draait met 30 frames per seconde op iOS en heeft bovendien fatsoenlijke frame pacing, iets wat we bijna nooit op een mobiel zien. Er is soms een hapering te zien, maar het komt niet vaak genoeg voor om echt de ervaring te verpesten. Voor een grote openwereldshooter is het indrukwekkend om te zien hoe vloeiend dit op de iPhone X draait. Het voelt als een console-ervaring en ook al haalt het de 60 fps van de andere versies niet, 30 fps werkt in dit geval goed. Vooral als je in het achterhoofd houdt dat de graphics erg druk zijn en we te maken hebben met een Battle Royale game met honderd spelers, zonder bots.

Het behalen van een vergrendelde 30 fps heeft waarschijnlijk ook te maken met de levensduur van de batterij, in positieve zin. Op de iPhone X kostte 90 minuten aan Fortnite ongeveer 75% van de batterij, dus dat is iets om in het achterhoofd te houden. Prima als je in het openbaar vervoer naar huis zit, waar je console op je te wachten staat. Maar, net als bij Pokémon Go is een powerbank geen overbodige luxe als je langere sessies wilt spelen.

Je moet ook in het achterhoofd houden dat de game is getest op de allersterkste iPhone. Fortnite is te spelen op een iPhone 6S of SE, die op de Apple A9-processor draait. Deze chipset is tweeënhalf jaar oud en het verschil in detail is gigantisch: kwaliteit van de textures en filtering is zwaar gereduceerd, de belichting is verminderd, schaduwen zijn helemaal weg en de game haalt de 30 fps niet meer. De resolutie krijgt ook een klap. Op de 6S zagen we een vermindering van 70 procent ten opzichte van de standaardresolutie van de telefoon. Dat is een resolutie van 934x525 versus de 1461x665 op de iPhone X, oftewel haast het dubbele. Je krijgt een speelbare, herkenbare versie van Fortnite op de 6S, maar het is duidelijk dat er veel meer paardenkracht nodig is om met de consoles te concurreren. Helaas was er geen iPhone 7 beschikbaar om mee te testen, waar de Apple A10-chip in zit.

Het is Epic gelukt om Fortnite met 60 fps op alle consoles te laten draaien. Digital Foundry heeft een analyse gedaan.Bekijk op YouTube

Als je een stapje terug neemt en naar het totaalplaatje kijkt, is Fortnite een interessante game om op de mobiel te zien. Het is eerst en vooral een paradepaardje voor de kunsten van de Unreal Engine op smartphones. Dat de game op zoveel verschillende platforms kan bestaan zonder zijn visuele identiteit te verliezen, is simpelweg indrukwekkend. Of je nu op pc, mobiel of consoles speelt, dit is echt dezelfde game. Het laat ook zien dat een Nintendo Switch-versie een mogelijkheid is, en dat zou toch erg slim zijn. De hybrideconsole mag dan wel geen hypermoderne hardware bevatten, maar ontwikkelaars kunnen wel optimaal de CPU en de GPU in het systeem optimaal gebruiken. Als we naar de smartphone-versie kijken, lijkt een Switch-versie zeker in aantocht.

Fortnite is ook een perfect voorbeeld van hoe cross-play moet. Hoewel mobiele spelers het zwaar krijgen tegen spelers met een controller, is het wel geweldig om te weten dat gamers op console, pc en mobiel het tegen elkaar kunnen opnemen. Het werkt enorm goed. Sterker nog, de video hierboven is opgenomen terwijl de game via een LTE-netwerk gespeeld werd. Al is het maar om te weten dat Fortnite onderweg ook goed speelt.



Meer over Fortnite Chapter 3 Season 3:


Tenslotte is Epics laatste werk een interessante demonstratie van de evolutie van mobiele hardware. De iPhone 6S is tweeënhalf jaar geleden uitgebracht en hoewel dat in het gamelandschap niet erg lang is, voelen de twee versies van de game alsof ze twee generaties van elkaar verwijderd zijn. Als we de iPhone 6S met de iPhone X vergelijken, presteert de GPU ongeveer 2,3 keer beter. Fortnite maakt daar rijkelijk gebruik van, te zien aan de ijzersterke visuals, soepele prestaties en een fikse verbetering in resolutie.

Dus, wat is het oordeel dan? Het is overduidelijk dat er offers zijn gemaakt om Fortnite naar iOS te brengen. Schaduwen, textures, shading en effecten zijn allemaal naar beneden gehaald om binnen de perken van het mobiele platform te blijven. Maar juist daarom werkt deze port erg goed. De compromissen zijn wellicht te heftig voor de zwakkere iPhone 6S, maar net als met andere mobiele games zorgt het feit dat je op een kleiner scherm speelt dat het minder opvalt. Al met al is de mobiele versie van Fortnite een uitstekende port, waar Epic niets meer dan lof voor verdient.

Lees ook dit