Skip to main content

Asheron's Call viert tienjarig bestaan

The cake isn't a lie.

Lang voordat er sprake was van World of Warcraft, was er een bedrijf dat de standaard zette voor heel wat Fantasy MMO's, Turbine Entertainment. Met hun succesvolle online game Asheron's Call waren ze één van de eerste om ook het Europese vasteland te beroeren. Kern van dit succes waren de 'nieuwe' features zoals een random lootsysteem, content updates en events, de mogelijkheid om macro's te maken en de technologie waarbij je zonder laadtijden door één en dezelfde wereld kon wandelen. In 1999 was dit een hele prestatie en de game kreeg een trouwe schare volgelingen. Zo trouw zelfs dat ze fanatiek de veranderingen in Asheron's Call 2 verwierpen waardoor die een niet zo stille dood stierf.

En zo komt het ook dat tien jaar na datum Asheron's Call 1 nog steeds een kleine doch trouwe community heeft. En Turbine? Die hebben geleerd uit hun fouten met nieuwe games zoals Lord of the Rings Online en Dungeons & Dragons Online. Een groot deel van het budget om deze titels te ontwerpen stemde echter voort uit hun eerste commercieel succes, AC1. Het ga jullie goed, gefeliciteerd!

Lees ook dit