Assassin's Creed: Brotherhood - De Da Vinci Verdwijning
Oude vriend, nieuwe gameplay.
Moeten we afscheid nemen van Ezio? Het zou wel eens goed kunnen. Met de vorige telg (Brotherhood) is de stap gezet naar een nieuw tijdperk voor Assassin's Creed III, en bovendien is het verhaal van onze Italiaanse huurmoordenaar zo goed als rond. Op één stukje DLC na. Zoals de titel van de nieuwe missie doet vermoeden, is de bekende Leonardo Da Vinci plots verdwenen en is het aan ons om te achterhalen wie hier verantwoordelijk voor is, en nog belangrijker: waarom.
Het is namelijk zo dat deze DLC plaats vindt vlak voor de grote eindconfrontatie met de machtsgeile Cesare Borgia. Ezio zijn goede vriend, Leonardo, vraagt aan hem om naar de Thieves Guild te reizen en zijn assistent te zoeken. Op zich is er geen vuiltje aan de lucht, ware het niet voor het feit dat de Hermeticisten Ezio en Salai (de assistent) aanvallen terwijl ze zich een weg terugbanen naar het atelier van Da Vinci. Deze nieuwe factie die op de voorgrond van het Assassin's Creed-universum treedt, is gewijd aan de bekering van de mensheid. Dat voorspelt weinig goeds, en die vermoedens worden sterk bevestigd eens ze terug zijn in de stad: Leonardo is verdwenen. En het valt allemaal makkelijk toe te schrijven aan het feit dat de artiest iets belangrijks op het spoor was gekomen.
Dat vraagt allemaal voor nadere verkenning en zodoende zijn we weer vertrokken voor een hoofdstuk vol geklauter en gesluip. In acht missies wordt verteld wat er met Leonardo Da Vinci is gebeurd en alhoewel er een paar eentonige stukjes in het pakket zitten, bevat de "Disappearance of Da Vinci" of "De Da Vinci Verdwijning" gedenkwaardige momenten. De climax van de singleplayer is er zo eentje van en bouwt de brug aanzienlijk verder naar het derde deel, zoals ik reeds vertelde in de eerste paragraaf. Of de missies die zich afspelen in twee nieuwe locaties zoals de villa van Lucrezia Borgia.
Dat het de eerste en laatste singleplayer DLC zou kunnen zijn, valt op door een van de tien nieuwe Trophies (of Achievements, in de Xbox 360-versie). Eentje daarvan houdt immers in dat je alle missies van zowel Brotherhood als deze uitbreiding voor de volle 100% uitspeelt, of zoals dat in Assassin's Creed-termen heet: synchroniseert. Die beloning ontbrak in de volledige game, dus zou dat kunnen betekenen dat het singleplayer-verhaal van Brotherhood hiermee helemaal rond is? Als je het einde van de DLC voorgeschoteld kreeg, zou het wel eens best kunnen kloppen.
Gelukkig blijft het niet bij enkel meer van de verhaallijn. Wie het geld niet had om de Limited Codex Edition (of ook wel bekend als de felbegeerde collectie-editie in het Nederlands) aan te schaffen, zal blij zijn om te vernemen dat dit pakket een portie van de beperkte versie meegeeft. Zou je bijvoorbeeld de cape van Ezio beu zijn of het sterke Romulus-pantser links willen laten liggen, dan mag je vanaf nu het Helmschmied Drachen Armor aantrekken. Het heeft niet de meest aantrekkelijke naam, maar het moet gezegd zijn dat de nieuwe outfit helemaal aan de top behoort met de traditionele outfit van Ezio. Er zitten twee zogenaamde Templar Lairs in die je toelaten om meer geheimzinnige, verloren gangenstelsels en kerkers te verkennen, en daarnaast krijgen spelers een aantal multiplayer characters er bovenop.
Wie namelijk genoot van de multiplayer in al zijn veelzijdigheid, zal tevreden zijn om te horen dat men de online fanbase niet in de steek laat. De Harlekijn en de Officier zijn twee skins die welvarende gamers reeds op de kop tikten met die Limited Codex Edition, maar de verzameling personages wordt uitgebreid met nog eens vier nieuwe moordenaars: de Dama Rossa (in het dialect beter bekend als de Rosse, of nog mooier: de Rode Koningin), de Ridder, de Markies en de Verstotene. Deze Dama Rossa, Knight, Marquis en Pariah lopen allen vanaf nu rond in de nieuwste map genaamd Alhambra, verwijzend naar het gekende middeleeuwse paleis in Zuid-Spanje.
Om af te sluiten steekt Ubisoft er nog eens twee nieuwe spelwijzen in. In Assassinate staat iedereen er alleen voor en mag je zelf doelwitten uitkiezen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want aangezien elke speler vrij spel krijgt, weet je nooit precies wie er allemaal achter je aan zou zitten. Gelukkig is de detectieradar daarom aangepast zodat je ziet waar andere potentiële moordenaars zich bevinden. In Escort moet team A er voor zorgen dat team B niet in de buurt komt van specifieke AI-doelwitten. Voor al het bovenstaande betaal je een zeer redelijke prijs, me dunkt.
Terwijl de PC-bezitters nog op hun Ezio-honger zitten (verwacht later deze week een review van die versie, red), krijgen de consolegebruikers er direct een DLC-pakket bovenop. Een goed gevuld hoofdstuk met bekende gezichten en extra multiplayer-inhoud, we kunnen er niet bepaald om klagen. En zeker niet voor die prijs van 10 euro. Het singleplayer-gedeelte mist misschien een tikkeltje sensatie en variatie, maar daarnaast oogt "Disappearance of Da Vinci" helemaal afgewerkt. Bovendien is elke reden goed om terug te keren naar Assassin's Creed: Brotherhood, wat mij betreft. Jongens, tijd om die Florentijnse cape terug uit de kast te halen.
De Da Vinci Verdwijning DLC is vanaf nu te downloaden voor € 9,99 oftewel 800 Microsoft Points. Om deze downloadable content te kunnen spelen heb je het originele Assassin's Creed: Brotherhood nodig. Voor een review van deze game klik je hier.