Assassin's Creed: Origins - 5 dingen die je moet weten
Historische game.
2016 was het eerste jaar sinds lang zonder een grootschalige Assassin's Creed-game. Ubisoft besliste om een jaartje te herbronnen en zo de serie nieuw leven in te blazen. Op de afgelopen E3 kondigde de uitgever dan ook met veel bravoure Assassin's Creed: Origins aan. Origins moet op alle vlakken een nieuw begin voor de serie inluiden, waarbij zowel de gameplay als het verhaal een grondige opknapbeurt krijgen.
Naar het land der piramiden
Na de citytripjes naar Parijs en Londen van de afgelopen jaren trekt de serie deze keer naar het Egypte van de eerste eeuw voor Christus. De game biedt een gigantische map die volgens de ontwikkelaars ongeveer even groot is als die van Assassin's Creed 4: Black Flag.
Tijdens je avontuur doorkruis je uitgebreide woestijnlandschappen met de obligatoire piramiden en sfinxen. Ook bezoek je verschillende gigantische steden zoals Alexandrië, Memphis en Gizeh. Aangezien de serie nog nooit zo ver in de tijd is teruggekeerd, heeft Ubisoft bovendien de hulp van professionele historici ingeschakeld om de spelwereld zo authentiek mogelijk weer te geven.
Ontstaansgeschiedenis van de Orde der Assassijnen
Origins schetst het verhaal van Bayek, de oprichter van de Orde der Assassijnen. Bayek is de laatste Medjay, een soort lokale sheriff die in dienst van de Egyptische farao werkt. Tijdens de game komt Bayek in aanvaring met de Order of the Ancients, een mysterieuze groepering die farao Ptolemaeus als marionet gebruikt om de Egyptische maatschappij te controleren. Tijdens je avonturen ontmoet je ook verschillende historische figuren zoals Cleopatra en Julius Caesar, waarna je uiteindelijk de fundamenten legt voor de Orde der Assassijnen.
Vernieuwd vechtsysteem
Op vlak van gameplay belooft Ubisoft eveneens de nodige vernieuwingen. Na de matige poging van Assassin's Creed: Syndicate om een variant van de Freeflow Combat uit de Batman Arkham-games te implementeren, kiest de ontwikkelaar ditmaal voor een defensief systeem dat eerder aan games als The Witcher 3 en Dark Souls doet denken.
De nadruk ligt op het ontwijken en blokkeren van vijandige slagen. Met een uitgebreid arsenaal aan wapens dans je als het ware rond je tegenstander, wachtend op de perfecte kans om een paar goed getimede slagen toe te dienen. Daarnaast bouw je tijdens het vechten adrenaline op die je gebruikt om je vijanden met krachtige finishing moves af te maken.
Extra RPG-elementen
Ook op andere vlakken speelt Ubisoft leentjebuur bij verschillende moderne RPG's. Zo biedt Assassin's Creed: Origins een diepgaander lootsysteem dan zijn voorgangers. Nieuwe wapens en pantser krijg je deze keer als random drops van vijanden. Nog sterkere voorwerpen verdien je dan weer door in de verschillende arena's van Egypte te strijden. Daar neem je het voor het eerst in de serie ook tegen volwaardige bosses op.
Qua skills slaat Origins eveneens een andere weg in dan zijn voorgangers: je investeert punten in drie verschillende ability trees en bepaalt zelf of je Bayek ontwikkelt als bikkelharde krijger, meesterdief of manusje-van-alles. Het is nu bijvoorbeeld enkel mogelijk om nietsvermoedende vijanden met één steek van kant te maken wanneer je daar effectief voldoende punten in investeert.
Meer gevarieerde exploratie en sidequests
Voor die spelers die vooral elke uithoek van de spelwereld willen verkennen, is er eveneens goed nieuws. De artificiële inperking van je spelwereld door desynchronisatie met de Animus is verdwenen, deze keer ga en sta je waar je wil. Die spelwereld bevat bovendien niet alleen tombes, piramiden en arena's om te verkennen, maar ook een resem aan gevarieerde sidequests.
Raakte je in eerdere games al snel uitgekeken op de vier tot vijf verschillende sidequests die tot vervelens toe werden herhaald, dan krijg je deze keer een reeks quests met meerdere fasen voorgeschoteld. Daarbij vertelt elke quest bovendien zijn eigen verhaal.
Assassin's Creed: Origins is vanaf nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.