Skip to main content

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök doet een frisse wind waaien

Een nieuwe zonsopgang.

Ontwikkelaar Ubisoft Sofia organiseerde onlangs een First Look-evenement voor Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök. Tijdens een dertig minuten durende presentatie gaf de studio een kleine inkijk in de nieuwe uitbreiding voor Assassin's Creed Valhalla. En hoewel de kerngameplay van Valhalla nog altijd duidelijk aanwezig is, lijkt het erop dat Dawn of Ragnarök toch een andere weg inslaat.

Met Dawn of Ragnarök luidt Ubisoft het tweede jaar aan post-launchuitbreidingen voor Assassin's Creed Valhalla in. Voor de uitbreiding belooft de ontwikkelaar meer dan vijfendertig uur aan gameplay, waarvoor je power level 340 moet zijn om te beginnen. Dawn of Ragnarök biedt je echter de mogelijkheid om jezelf meteen naar dat level te boosten. Iedereen kan dus direct aan het hoofdstuk beginnen, en het lijkt erop dat de uitbreiding ook op narratief vlak toegankelijk blijft voor beginners.

Bekijk op YouTube

De Noorse mythologie was reeds in de oorspronkelijke game aanwezig maar staat hier volledig in de schijnwerpers. Je speelt de game als Odin (Havi voor z'n vrienden) die op zoek is naar zijn zoon Baldr. Je verkent Svartalfheim, een nieuw en surrealistisch vormgegeven gebied. Zo zie je de wortels van de boom Yggdrasil uit de lucht komen. Verwacht dus geen historisch accuraat verhaal van Dawn of Ragnarök. Alles draait om mythologie.

Die bovennatuurlijke setting lijkt zich door te zetten in de gameplay. Odin maakt namelijk gebruik van de Hugr-Rip, een dwergenartefact waarmee hij de krachten van gesneuvelde vijanden kan absorberen. Die krachten zijn multifunctioneel en hebben binnen én buiten combat belangrijke functies. Zo geeft de Power of Muspelheim je immuniteit tegen vuur en vermomt het je als een reus. Met de Power of Rebirth kun je dan weer lijken reanimeren die jou gehoorzamen. In de demonstratie waren er weliswaar maar twee slots vrij voor Powers, waardoor je steeds tactisch moet kiezen welke je meeneemt. Dawn of Ragnarök lijkt in elk geval nieuwe gameplayelementen te introduceren die zelfs veteranen moeten aanlokken.

Dan is er nog de Atgeir, een nieuw wapen in de uitbreiding. De Atgeir is een soort hellebaard bedoeld voor een nieuwe speelstijl. Met de Atgeir wordt nauwkeurigheid tijdens combat beloond. Zo krijg je door 'light'- en 'heavy'-aanvallen met elkaar te combineren toegang tot dodelijke 'finishing moves' zoals een 'area of effect'-zwaai, een 'knockback' of een 'overhead slam'. Door de grote diversiteit aan finishers lijkt het wapen dus bijzonder veelzijdig en kan de Atgeir wel eens ideaal zijn voor de spelers die hun vaardigheden op de proef willen stellen.

Buiten de gameplaydemonstratie om laat Ubisoft bovendien weten dat er nog meer op de planning staat voor Dawn of Ragnarök. Zo kun je je huidige uitrusting naar 'divine quality' upgraden en een slot voor Odin Runes vrijspelen. Daarnaast is er de Valkyrie Arena waarin je het tegen bekende personages uit Assassin's Creed Valhalla opneemt. Om de uitdaging nog groter te maken kun je 'Boasts' activeren. Die Boasts veranderen de regels van het gevecht in het voordeel van je tegenstanders, maar beloven een grotere beloning bij winst. Het lijkt er dus op dat Ubisoft ook hier mensen teruglokt die de game al tot in den treure kennen.

Dawn of Ragnarök lijkt uiteindelijk een mooi totaalpakket te worden, met een nieuw verhaal en wapen, nieuwe vaardigheden en gameplayfeatures. Ook de mystieke setting belooft een frisse wind zonder de kern van Assassin's Creed te veel aan te tasten. We moeten nog even wachten tot de uitbreiding beschikbaar is, maar de demonstratie zette in ieder geval zijn beste beentje voor.

Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök komt uit op 10 maart 2022 voor pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S en Google Stadia.

Lees ook dit