Skip to main content

Assetto Corsa: PS4 vs. Xbox One

De ambitieuze pc racing sim op console.

Asetto Corsa kwam voor het eerst uit op de pc in 2014 en liet een diepe indruk na wegens diens accurate en hyperealistische physics, die zorgden voor een gedetailleerd weggedrag. Het is dé manier waarop deze racegame zich onderscheidt van de concurrentie, maar bij de overzetting naar de PlayStation 4 en Xbox One stoot de game op de beperkte CPU-kracht van deze consoles.

Het logisch gevolg is dan ook: hoe meer auto's er tegelijk op een circuit worden gesimuleerd, hoe groter de impact op de frame rate. Zodra je tussen de 10 en 16 auto's tegelijk op de baan plaatst, dan zie je meteen dat de frame rate zwaar afwijkt van het doel van 60 frames per seconde.

Bij Project CARS vonden we al een vergelijkbare situatie. Ook dit is een racinggame die streeft naar 60 fps en dit vlot haalt met acht wagens of minder. 16 wagens selecteren zorgde ervoor dat de game rond de 50 fps en lager zakte. Assetto Corsa heeft het nòg moeilijker. Zelfs met maar 10 wagens op het circuit zakt de frame rate naar rond de 45 fps. Ga je voor het maximum van 16 wagens, dan zakt dat getal naar 35 fps. Het grootste verschil tussen Project CARS en Assetto Corsa is echter dat deze laatste aan een resolutie van 1080p draait op zowel de PlayStation 4 als Xbox One. De console van Sony gebruikt echter wel een anti-aliasing techniek die efficiënter is bij het maskeren van ruwe randjes.

Dit komt echter ook met screen tearing op het volledige scherm. Langs de ene kant is dit een voordeel voor de speelbaarheid. Screen tearing betekent namelijk dat elke frame zo dicht mogelijk bij de rendertijd van 16.7ms wordt uitgezonden. Maar grafisch zit je natuurlijk met een dikke lijn die over je scherm trekt en je uit de illusie van het racen sleurt. De laterale beweging en scherpe contrasterende randen maken de lijn enkel maar meer zichtbaar.

In deze video krijgt Assetto Corsa een volledige frame rate analyse. Het verschil in technische prestatie tussen de PlayStation 4 en de Xbox One wordt gemeten, en het is duidelijk dat de frame rate drastisch wijzigt naargelang het aantal wagens. Op het einde van de video is er een korte analyse van de prestaties van de game op de Xbox One S.Bekijk op YouTube

De meerderheid van de Special Events in de game zijn echter ontworpen met het oog op 10 auto's of meer op het circuit. Daardoor worden zowel de PlayStation 4 als Xbox One geplaagd door ernstige frame rate problemen. Gedurende het grootste deel van de race speel je aan 50 fps en minder, zeker wanneer je in het begin je tussen de rest van de startende auto's een weg moet banen. De frame rate leunt dichter aan tegen de 60 fps zodra de wagens zich wat meer verspreiden over het circuit, maar dit gebeurt vaak pas na een ronde of twee.

Verrassend genoeg is screen tearing zelfs nog altijd een probleem wanneer er maar een enkele auto op het scherm zichtbaar is. Op circuits zoals Spa of Vallelunga draait de game 99% van de tijd aan 60 fps wanneer je solo time trailers onderneemt, maar toch zijn er ook dipjes naar 58 fps en blijft screen tearing een probleem.

PlayStation 4 vs. Xbox One

Het lijkt er dus op dat Assetto Corsa met een CPU-probleem zit op zowel de PlayStation 4 als op de Xbox One. Wanneer we de twee direct met elkaar vergelijken als we de game tot het uiterste drijven met 15 AI wagens, dan is er een duidelijk voordeel voor de PlayStation 4. Het maakt niet uit welk camerastandpunt je kiest. Zowel in de cockpit, van bovenaf gezien of vanaf de bumper heeft Sony's console een leiding van ongeveer 5 fps. Soms loopt dat zelfs op naar 10 fps. De uitzondering is het circuit van Spa Francorchamps met de bumper camera, waar de twee nek-aan-nek liggen. In het algemeen is er echter nog steeds een voordeel op de PlayStation 4.

De frame-tijden van beide versies zijn daarenboven verre van stabiel. Er zijn duidelijke stotteringen waarneembaar bovenop de screen tearing. Dit duidt op een strijd tussen de hardware om wie er het hardste worstelt met een CPU-knelpunt. Normaal gezien wordt de huidige frame heel gelijkaardige gerenderd aan de vorige, dus zorgen scenario's gespitst op de GPU voor redelijk stabiele frame-tijden. Dit is hier niet het geval.

Geen van beide versies bereikt dan ook een stabiele 60 fps. De enige vraag die rest is dan hoe de Xbox One S het ervan afbrengt met dienst mogelijkheid tot meer GPU. Hoewel er een duidelijke boost is voor de balans is het verschil toch redelijk minimaal; van 3 fps tot 4 fps vergeleken met de originele Xbox One. Het is niet genoeg om het gat met de PlayStation 4 wanneer je met 16 wagens tegelijk racet te dichten. Het ziet er naar uit dat er krachtigere console hardware nodig is om Assetto Corsa in optimale omstandigheden weer te geven.

Lees ook dit