Astral Chain houdt je geboeid
Gaat een stralende toekomst tegemoet.
Tijdens het Nintendo post-E3 evenement zijn er nieuwe gameplaybeelden van Astral Chain getoond, de actiegame van PlatinumGames. Deze flitsende actiegame komt eind augustus exclusief voor de Nintendo Switch uit. Hoewel de game tijdens het evenement niet speelbaar was, lijkt het er wel op dat Astral Chain de beste elementen van zijn voorgangers, zoals Bayonetta, Nier: Automata en Metal Gear Rising, samen weet te voegen om zo een absolute topper te kweken.
Astral Chain speelt zich af in de Ark, een stad die de mensheid veilig houdt van een vergiftigde planeet. Echter schuilt er een groter gevaar, in de vorm van onzichtbare extradimensionele wezens die de bevolking terroriseren. Jij maakt onderdeel uit van Neuron, een speciale eenheid die een link met de andere dimensie heeft. Die link komt in de vorm van de Legion, wezens die met een speciale ketting aan je vast zitten. Samen vorm je een eenheid die de stad beschermt van alle dreigingen die de politie niet kan verklaren. De setting biedt meer dan voldoende ruimte voor actie en mysterie, en het lijkt erop dat PlatinumGames zich daar ook volledig van bewust is.
Omdat de Ark geteisterd wordt door onverklaarbare verschijnselen, moet je als Neuron-agent regelmatig detectivewerk doen. Zo maak je bijvoorbeeld gebruik van het IRIS-camerasysteem dat rondom de stad aanwezig is om via holografische projecties een onverklaarbaar ongeluk te reproduceren. Met jouw Legion onderzoek je aanwijzingen die onzichtbaar zijn voor de normale mensen, of luister je mensen van een afstandje af. Maar Neuron draagt ook zijn steentje bij in de vorm van sidequests. Hoewel de demonstratie niet te diep in ging op deze randzaken, is het wel duidelijk dat er in Astral Chain meer dan genoeg te doen is.
Het zou geen PlatinumGames-titel zijn zonder flitsende combat, en dat heeft Astral Chain in overvloed. Je maakt gebruik van verschillende melee en ranged wapens die elk hun eigen set comboaanvallen hebben. Je Legion vecht ook met je mee, en combo's uitvoeren waarmee je de vijand tussen jou en je Legion pingelt is een groot aspect van de combat. Jullie zijn met een ketting aan elkaar gekoppeld en omdat je de Legion met de rechterstick kunt verplaatsen, is het mogelijk om een vijand in die ketting te verstrikken of hem ten val te brengen. Tot slot zijn er verschillende Legion met elk hun eigen wapens, zoals kruisbogen en zwaarden. De combat van Astral Chain ziet er divers en diepgaand uit, en beloont je wanneer je alle opties in je arsenaal ten volste benut.
Die afwisseling vind je ook in de omgevingen terug. De game speelt zich voornamelijk in de neonverlichte straten van de Ark af, maar maakt geregeld uitstapjes naar de andere dimensie. De gameplay wordt fris gehouden met puzzels en cinematische actiescenes die afwijken van de reguliere combat, zoals een motorrit over de snelwegen van de Ark. De gehele stijl van de game is onmiskenbaar die van een PlatinumGames titel, dankzij dynamisch camerawerk en visuele effecten die de actie extra kracht bij zet. De Switch lijkt dat moeiteloos bij te benen, want tijdens de demonstratie waren er geen opmerkelijke haperingen in de framerate te bekennen.
Astral Chain combineert alle sterke punten van zijn voorgangers: een visueel aantrekkelijke en uitgedachte wereld, diverse gameplay, diepgaande combat die experimentatie beloont en vloeiende actie. De demonstratie toonde een game die kans maakt om de nieuwe maatstaf te zijn waar alle toekomstige PlatinumGames titels zich aan moeten meten. Astral Chain is vanaf 30 augustus exclusief beschikbaar voor de Nintendo Switch.