Astro Bot preview - Voortbouwen op een succesvolle techdemo

PlayStations mascotte.

Wanneer je een PlayStation 5 koopt, staat Astro’s Playroom vooraf op je apparaat geïnstalleerd. En dat is niet gek; sinds de lancering van de PlayStation 5 vervult Astro’s Playroom als geen ander een taak als techdemo om de geavanceerde functies van de DualSense-controller fenomenaal te gebruiken. Het nadeel? Astro’s Playroom is binnen enkele uurtjes volledig uit te spelen en behalve Astro Bot Rescue Mission op de PlayStation VR kun je niet met de mascotte aan de slag. Eind mei 2024 werd echter Astro Bot aangekondigd, die als volledig uitgewerkte game in ieder opzicht op de unieke PS5-lanceertitel voortbouwt.

Astro Bot bouwt vooral voort op het gebied van levels. Waar Astro’s Playroom uit een karige zestien levels bestaat, belooft Sony je in Astro Bot meer dan 80 levels. Die levels verschijnen nu in een sterrenstelselkaart in plaats van een standaardmenu. Levels variëren sterk in lengte en uitdagendheid, en bevatten een combinatie van bossfights en cross-overs met andere gameseries. De reguliere levels hebben een opzet vergelijkbaar met die in Playroom; lineaire levels met af en toe een klein open gebied waar een handvol collectibles verstopt zijn.

Ook de variatie tussen gameplay en power-ups lijkt toegenomen. In een van de algemene levels kom je bijvoorbeeld in een levendige omgeving terecht, vol vijvers en zwembaden met vissen, strandballen en badeenden. In dit level krijg je een apparaat waarmee Astro zichzelf als een ballon kan opblazen en door de lucht kan vliegen, terwijl je met de triggers voorzichtig lucht uit de ballon laat ontsnappen om te navigeren. In een ander level bevind je je op een bouwterrein en word je met een jetpackhond uitgerust. Daarmee breek je glazen hindernissen en overbrug je lange afstanden.

Niet alle power-ups verbeteren echter de bewegingsmogelijkheden van de robot. Een volgend level introduceert namelijk bokshandschoenen waarmee Astro vijanden van veraf kan verslaan. Op een slimme manier leer je in een piratenlevel hoe je de handschoenen moet gebruiken door enkele zwakke vijanden te verslaan en verre doelwitten te raken. Dat blijkt niet voor niets, want al gauw stelt een gigantische octopus je vaardigheden met de handschoenen op de proef. Het gevecht bestaat uit meerdere afwisselende fases en geeft een mooi voorproefje van de grote gevechten in de volledige game.

Andere levels zijn zeer kort maar hebben een hoog moeilijkheidsniveau. De uitdaging lijkt hier niet bij het verzamelen van collectibles te liggen maar bij timing. Zo zijn er sneldraaiende vijanden die met stekelballen in het rond zwaaien waardoor je in een vlot tempo op de goede momenten van platform naar platform moet springen. Daarnaast krijg je bij die kortere levels voorwerpen met speciale mechanieken, zoals een voorwerp dat na het gooien de tijd vertraagt. Met die korte maar uitdagende levels lijkt Astro Bot voor extra afwisseling te zorgen.

De DualSense-controller lijkt hier optimaal benut. Dat is niet gek, want ontwikkelaar Team ASOBI had tijdens de ontwikkeling van de nieuwe controller voor PlayStation 5 zijn hand in de pap. Tijdens alle power-ups wordt namelijk van triggereffectien gebruikgemaakt en voelt het bijvoorbeeld zwaarder om de triggers in te drukken. Bij de power-up met de vuisten voel je halverwege het indrukken van de trigger een drempel waar je meer kracht moet zetten. Ook de trillingen tijdens het spelen zijn gedetailleerd. Wanneer je bijvoorbeeld over brekend glas loopt, voel je dat in je controller, net zoals wanneer je door gras of water beweegt. De controller zorgt niet alleen voor meer immersie, maar maakt ook geluid wanneer je door het level beweegt of een collectible oppakt. Astro Bot lijkt daarmee een tactiel hoogstandje van de PlayStation 5 te worden.

De preview geeft daarnaast een voorproefje over de integratie van andere gameseries in Astro Bot. Ronddrijvend in het water stuit je bijvoorbeeld op Kratos in zijn boot. De robots die je verzamelt, zijn dan weer gekleed als Ratchet en Rivet. Het leveloverzicht liet ook een level met Kratos en de hamer van Thor uit God of War: Ragnarök zien. Helaas was dit level tijdens de preview nog niet toegankelijk, waardoor het wachten is op de volledige release van Astro Bot om te ontdekken wat dat level inhoudt.

Na de previewsessie overheerst nieuwsgierigheid naar de rest van de game. De cross-overs met andere gameseries, hints naar gethematiseerde levels en afwisseling beloven veel om te ontdekken in de volledige game. Daarnaast moet de DualSense-controller ervoor zorgen dat Astro Bot als een premium-3D-platformer aanvoelt dankzij geavanceerde functies zoals nauwkeurige trillingen, triggereffecten en geluidseffecten. Met Astro heeft PlayStation na een lange zoektocht mogelijk eindelijk de mascotte voor haar platform gevonden.

Astro Bot komt op vrijdag 6 september 2024 uit voor de PlayStation 5.