Astro Bot review - Een waardige mascotte voor PlayStation

Platformer die een platform viert.

Astro Bot zit vol fijne referenties in afwisselende levels, maar wordt in het sjabloon van een uitgespeelde formule gegoten.

Voor de Astro Bot review vliegt Menno met zijn ruimteschip door het PlayStation-universum om alle referenties te ontdekken.

Vrijdag 6 september 2024 is een belangrijke dag voor PlayStation. Na decennialang zoeken en heel wat mogelijke kandidaten, heeft het merk definitief haar eigen mascotte gevonden in Astro, dankzij de release van Astro Bot voor de PlayStation 5. De game is een ware viering van het PlayStation-platform, met tal van referenties naar andere games en de rijke geschiedenis van de PlayStation-consoles. Bovenal bouwt deze volledige game voort op de gratis launchtitel Astro’s Playroom voor de PlayStation 5. Astro Bot weet nog altijd het uiterste uit de PlayStation 5-hardware te halen, maar doet dat wel op een zeer herkenbare manier.

De tientallen verschillende levels van Astro Bot vormen een van de sterkste punten van de game. Die kleurrijke levels spetteren van de creativiteit en hebben ieder een ander thema - spookhuis, Japanse tuin, ruimte, vulkaan, retro, en ga zo maar door. Zo goed als ieder level introduceert een nieuw element, dat vaak bestaat uit rondspelen met het leveldesign of de power-ups. In levels verzamel je meerdere soorten collectibles zoals andere robots en puzzelstukjes die je later in de game meer personalisatie-opties geven. Ook in lengte en moeilijkheidsgraad variëren de levels grondig: korte maar erg uitdagende levels van ongeveer een minuut wisselen zich af met rijkelijk vormgegeven levels van zo’n tien minuten. Bepaalde levels zijn flink uitdagend en lieten me in het heetst van de strijd meerdere malen afvragen waarom de reviewcodes precies midde in een hittegolf verstuurd moesten worden. Het leveldesign is een van de sterkste binnen het platforminggenre dankzij de grote afwisseling en creativiteit.

Die levels zijn echter in een vrij ouderwetse opzet gegoten - een aantal werelden met oplopende moeilijkheidsgraden geven ieder een handjevol levels. Je moet je een weg door de verschillende levels heen banen en aan het einde van de wereld een PlayStation 5-component van de eindbazen terug veroveren. Die componenten gebruik je in de hubwereld om een PlayStation 5 te bouwen. Die structuur bestaat al sinds Super Mario 64 en biedt hier bijzonder weinig verrassingen. Bovenal valt op hoe de game de immersie steeds even loslaat door het gebrek aan een (al is het maar kleine) verhaallijn die de verschillende stukken van de game verbindt. Dat doen andere platformers zoals bijvoorbeeld Sackboy: A Big Adventure of Psychonauts 2 met hun verhalende stukjes beter. Dat gebrek aan narratieve immersie is opvallend omdat Astro Bot op bijna ieder ander vlak het uiterste uit de PlayStation 5 probeert te halen om je immersie te garanderen.

Een van de manieren waarop Team Asobi de levels zo afwisselend maakt is met de verschillende soorten power-ups. Zo goed als ieder level gebruikt wel een ervan. Een klokje vertraagt de tijd eventjes, maar er zijn ook creatievere power-ups zoals een muis die je laat krimpen of groeien zodat je ineens een miniatuurlevel kunt betreden dat in het grotere level verstopt zit. Een andere power-up maakt dan weer een spons van Astro zodat waarmee je je met water vol zuigt en nieuwe elementen in de omgeving activeert. Power-ups zorgen in elk level voor een nieuwe draai en de ontwikkelaar trakteert je op heerlijke verrassingen.

Astro’s Playroom viel op door het fantastische gebruik van de DualSense-controller en Astro Bot is simpelweg de beste en geavanceerdste implementatie tot nu toe. Alle DualSense-functies worden tot het uiterste gebruikt: zo voel je bij ieder van de power-ups gepaste weerstand in de triggers en geeft letterlijk alles feedback in de vorm van trillingen. Voetstappen op verschillende ondergronden, regendruppels, vaardigheden en aanvallen… Alles geeft realistische trillingen voor de ultieme immersie. Daarnaast zit de game vol 'motion controls', die niet over the top zijn maar daadwerkelijk een toegevoegde waarde hebben, omdat het om subtiele en logische bewegingen gaat. En jawel, het blazen uit het DS-tijdperk is terug van weggeweest, want door een windstoot in je controller te jagen laat je voorwerpen als ventilatoren draaien of ballonnen opblazen. De DualSense-controller is nog nooit zo efficiënt benut als in Astro Bot.

Een ander hoogtepunt van de game is de constante stroom aan referenties naar games die op PlayStation-consoles zijn uitgebracht. In ieder levels zijn bots gekleed als bekende personages, of vind je enkele mooie verwijzingen zoals muziek en gameplayfeatures. Zo zie je Crash Bandicoot dansend bij wat kratten staan of komen de Ape Escape-apen achter een boom vandaan. De referenties zorgen ervoor dat ieder level een extra verrassing krijgt om naar uit te kijken.

Alles wat je in de levels verzamelt, keert terug naar de hubwereld. Waar dat in Astro’s Playroom één kamer was, is dat nu daadwerkelijk een wereld. Verzamelde bots lopen daar rond en roep je (mits je er genoeg hebt verzameld) à la Pikmin op om nieuwe voorwerpen en werelden vrij te spelen. Het is belonend om te zien hoe de hubwereld zich langzaam tot museum voor al je verzamelde objecten uitbouwt. Wanneer je alle puzzelstukjes van een set hebt verzameld, komt er in de hubwereld zelfs een gebouw tevoorschijn waar je cosmetische elementen kunt aanpassen. De hubwereld geeft een levendig beeld van de voortgang van je ruimtereis.

Astro neemt je in Astro Bot mee op reis door de rijke geschiedenis van het PlayStation-platform door vele referenties naar zowel software als hardware. Creatieve levels introduceren steeds weer nieuwe mechanieken en power-ups. Het gebrek aan een intrigerende verhaallijn of wereldstructuur gooit wat roet in het eten. Toch blijf je onder de indruk van de creativiteit en indrukwekkende DualSense-controllerfuncties waarmee je iedere actie terug voelt. Daarnaast toveren vrolijke referenties naar je favoriete games iedere keer weer een lach op je gezicht. Laat je vooral door Astro op deze creatieve reis meenemen.

Astro Bot komt op vrijdag 6 september uit voor de PlayStation 5.