Skip to main content

Back To The Future Episode 3: Citizen Brown

Tijd voor een Browny.

We zijn ondertussen al aanbeland bij het derde deel van Telltale Games' nieuwste gamereeks: Back to the Future The Game. Daarmee zitten we ook halfweg het aantal episodes die uitgebracht zullen worden. En voor het eerst sinds de start van de reeks wordt ons een nieuwe locatie, euh, ... tijdstip, euh, ... decor voorgeschoteld.

Ja, de aandachtige lezer heeft onmiddellijk al door dat we ons nog steeds in Hill Valley bevinden en dat we na ons verblijf in het verleden van 1931 terug richting 1986 vliegen, maar dat we opnieuw op een alternatieve tijdlijn botsen. Terugkeren in de tijd om terug orde op zaken te stellen zal helaas genoeg niet gaan. Bij de landing in 1986 raakt de DeLorean ernstig beschadigd. Doc Emmett Brown is je enige redding. Helaas genoeg is hij ook de voornaamste oorzaak van het probleem.

De stad Hill Valley is omringd door een zware muur waar je enkel met de nodige identiteitsbewijzen binnen geraakt. Wat al onmiddellijk de tweede puzzel van het spel is. Eens je de dorpskern van de stad bereikt, is alles anders. Niets is zoals het hoorde te zijn. Alles is strak, gestroomlijnd en modern, maar het voelt koud aan. Iedereen draagt dezelfde kledij, overal staan camera's die het doen en laten van de inwoners controleren en er gelden regels die naast discipline haast alle plezier uit de stad weg bant. En om zaken nog erger te maken, is Doc Brown onbereikbaar. Je zult je beste, of eerder je slechtste beentje moeten voorzetten om bij hem op audiëntie te geraken.

De derde episode van het spel liet ook deze keer lang op zich wachten. Maandelijks zou er een nieuwe episode uitkomen, maar zoals de stand er nu uitziet, laat Telltale Games tussen elk spel ruim een maand en een half. Wat mij persoonlijk doet vermoeden dat we in april geen nieuwe episode zullen moeten gaan verwachten. Deel 3 werd namelijk pas op 29 maart op zijn fans losgelaten. Maar dat is misschien een persoonlijke ergernis. Een ergernis die er niet zal zijn voor wie pas rond mei of juni 2011 of zelfs later het spel aankoopt. Die zal alle episodes in 1 keer kunnen downloaden en spelen.

Telltale gaat met Citizen Brown verder op het elan dat men al tijdens de laatste 2 episodes bewandelt. Hier en daar voeren ze echter toch veranderingen door. Wat ons nog steeds stoort is het opgesloten gevoel dat ze de speler soms geven. Bepaalde locaties zijn niet bereikbaar. Dat begrijpen we, maar is het dan echt niet mogelijk om er een bloembak, auto, haag, ... te plaatsen? Zodat we niet in het ijle door een onzichtbare muur worden tegen gehouden?

"Over de algemene sfeer kan er nu eenmaal weinig negatiefs verteld worden. De Back to the Future-sfeer is al 3 episodes lang Top met een grote "T"."

Waar ik in deze editie ook enorm van "schrok" -let op de aanhalingstekens, mijn gestel kan wel wat verdragen, dus geen paniek- is de overdosis aan dialogen. Tegen elk personage kan gekozen worden uit onderwerpen en binnen die onderwerpen kan dan terug gekozen worden voor een ruime variatie aan mogelijke vragen en gespreksaanknopingspunten. Ze allemaal doorlopen zal je al een redelijke periode zoet houden. Hoewel ze allemaal hun waarde hebben, hoor je sommige zaken toch wel driedubbel en wordt de hand van de speler wel erg stevig vastgehouden. Gelukkig zijn ze niet allemaal verplicht.

De puzzels blijven van eenzelfde moeilijkheidsgraad als de vorige 2 episodes, met mijn inziens één uitschieter waar je best wel wat plezier, zoek- en probeerwerk voor zult moeten verrichten. Je hoeft echter zeker niet te panikeren. Indien je toch denkt vast te zullen zitten, werkt het hintsysteem nog steeds naar behoren. Ook in dit deel is vastzitten haast onmogelijk.

We merken ook deze keer nog eens graag het fijne stemmenwerk op. A.J. Locascio blijft een uitstekende Marty McFly neerzetten en ook Doc Emmett Brown blijft ingesproken door Christopher LLoyd, zijn originele vertolker. Maar ook de stem van het nieuw geïntroduceerde personage Jennifer -die de vriendin van Marty speelt- wordt door de originele actrice ingesproken. Kortom, weeral een leuk extraatje voor de echte fans van de reeks.

Verder is het natuurlijk ergens jammer dat we deze games volgens hun episodische releases moeten reviewen, want het blijft natuurlijk wel hetzelfde spel. We krijgen enkel een onderdeel te zien van hoe het verhaal op dat moment verloopt. Wat als resultaat geeft dat je de episodes onderling zult gaan beoordelen. En dit dan voornamelijk op de puzzels, de besturing en het verhaal. Van de puzzels is onderhand al geweten dat ze niet van de moeilijkste zijn. De besturing went langzaam, maar telkens we ze bijna eigen zijn, is de episode al weer ten einde. Deze keer al na een kleine drie uur. Maar gelukkig maakt het derde aspect dan weer enorm veel goed. Het verhaal blijft groeien en ook deze episode eindigt met een onverwachte cliffhanger. En een goed verhaal doet veel vergeten en vergeven.

Zo heb je ook de kleine bugs waar het spel last van heeft. Dan denk ik ondermeer aan verdwenen soundeffecten of de wel erg lineaire gameplay. Maar die laat ik graag achterwege. Over de algemene sfeer kan er daarnaast nu eenmaal weinig negatiefs verteld worden. De Back to the Future-sfeer is al 3 episodes lang Top met een grote "T".

Wat ons aan de conclusie van deze episode brengt. Met Citizen Brown brengt Telltale Games opnieuw een inhoudelijk en verhalend sterke episode uit de Back to the Future reeks. De nieuwe Hill Valley speelomgeving kan na de vorige 2 episodes absoluut op mijn appreciatie rekenen. We zijn blij om eens in een alternatieve omgeving onze speeltijd te mogen spenderen. Dat het slechts een kleine drie uur is, vergeven we de makers voor deze keer. In totaal zitten we al aan een 8-tal uur speelplezier. Deel drie maakt ook goed waar het bij deel twee wat in de mist ging, dus geven wij Citizen Brown graag dezelfde score als het eerste deel. En we kijken ook deze keer vol ongeduld uit naar Deel 4: Double Visions.

8 / 10

Lees ook dit