Baldur's Gate 3 begrijpt de kunst van roleplaying
Investigation check op de Early Access
Vraag je me om mijn favoriete game ooit te noemen, dan antwoord ik ongeveer altijd: "Baldur's Gate 2 natuurlijk". Maar na twintig jaar wachten had ik allang de hoop op een sequel opgegeven. Mijn verbazing was dan ook groot toen tijdens E3 2019 Baldur's Gate 3 werd aangekondigd. Mijn enthousiasme was helemaal compleet omdat Larian Studios, makers van het magistrale Divinity: Original Sin 2, aan het roer staat. Een dik jaar later is het eerste deel van de game in Early Access verkrijgbaar, goed voor ongeveer twintig tot dertig uren speeltijd.
De intro van de game is alvast verre van ingetogen. Waar in je avontuur in vele RPG's nederig begint door bijvoorbeeld ratten uit kelders te verdrijven, start Baldur's Gate 3 met illustere Dungeons & Dragons-antagonisten zoals Mind Flayers en Githyanki, en bezoek je zelfs kort Avernus (de eerste ring van de hel in D&D). Heerlijke Larian-bombast met andere woorden. Jouw personage is ontvoerd door de eerder genoemde Mind Flayers die een parasiet in je brein hebben geplaatst. Die parasiet zal je op termijn tot een van hen omvormen. Hun ruimteschip - ik zei toch dat het bombastisch was - stort echter in de wildernis neer, niet ver van grootstad Baldur's Gate. Hier ontmoet je al snel verschillende lotgenoten en samen zoek je naar een oplossing om de parasiet uit jullie hoofden te verwijderen.
Het zijn die metgezellen die meteen vanaf de eerste ontmoeting de show stelen. Het acteerwerk van bijvoorbeeld de mysterieuze cleric Shadowheart of van de 'rogue' vampier Astorian hinten naar complexe persoonlijkheden. Tijdens het eerste deel van de game worden al enkele tipjes van de sluier opgelicht. Het is dan ook uitkijken naar hoe de persoonlijke verhalen van deze metgezellen uitdraaien en wat jouw rol hierin is. Het lijkt er dus op dat het schrijftalent van Larian met opgeheven hoofd in de voetsporen van Bioware uit 2000 kan treden.
Net als zijn voorgangers is Baldur's Gate 3 natuurlijk aan de officiële D&D-regels gebonden. In tegenstelling tot het tweede deel kiest Larian echter voor 'turn-based combat'. Dat is geen verrassing: niet alleen leunt dit dichter aan bij hoe D&D in het echt wordt gespeeld, bovendien staat de ontwikkelaar geboekstaafd als de moderne meester van het genre. Larians virtuele vertaling van 5th edition D&D-regels voelt dan ook meer dan geslaagd. Kort samengevat bestaat elke beurt uit bewegen, een actie en eventuele bonusacties uitvoeren. De volgorde kies je zelf. Dat leidt tot een harmonieus systeem waarbij je altijd wel iets kan doen, hoe precair je situatie ook is. In D&D draait alles rond creatief omspringen met de regels en het lijkt erop dat Baldur's Gate 3 erin slaagt om deze spirit in digitale vorm te bewaren.
Om een voorbeeld te geven. Tijdens een van de gevechten was mijn party in een patstelling met een groepje goblins verzeild geraakt. Wij hadden ons op een dak verschuild om zo vanuit de hoogte (en dus met voordeel) aan te vallen. Een groepje tegenstanders was aan de overkant van de weg echter ook op het dak gekropen. Door de afstand kon geen van beide groepen elkaar met bogen bestoken. Naar beneden klimmen om de weg over te steken, zou de dood betekenen. Een van de bonusacties van Lae'zel, de Githyanki warrior van de groep, is echter het oproepen van een onzichtbare Mage Hand. Daardoor kon hij heimelijk het dak van de goblins opklimmen om ze vervolgens met een duwtje in de rug brutaal naar beneden te helpen. Het zijn dergelijke creatieve mogelijkheden, gekoppeld aan een nadruk op slim positioneren, die de digitale versie van de D&D-regels zo aantrekkelijk maken. Minder knotsgek dan de chaos der elementen van de Divinity-games, maar in de plaats krijg je meer tactische mogelijkheden.
Die creatieve vrijheid beperkt zich trouwens niet tot de gevechten. Zo liep tijdens mijn avontuur een bepaalde interactie met een druid compleet uit de hand na een gefaalde 'persuasion check'. Anders gezegd: omdat de dobbelstenen me slechtgezind bleken. Want ook op dit vlak blijft Baldur's Gate 3 trouw aan Dungeons & Dragons. De uitkomst van bepaalde acties wordt door geluk bepaald. De vaardigheden van je personage beïnvloeden weliswaar sterk je kansen, maar uiteindelijk blijft er een geluksfactor aanwezig. Uiteindelijk was ik genoodzaakt om haar te vermoorden, al slaagde ik erin om geruisloos te ontsnappen. Het is begrijpelijk dat niet iedereen fan van een systeem met dobbelstenen is. Het is echter die onvoorspelbaarheid die je avontuur extra pit en spanning geeft. En het dwingt je om te improviseren. Of, kortom, om te roleplayen.
Met Baldur's Gate 3 lijkt Larian Studios te bewijzen dat ze precies weten wat roleplaying zo leuk en interessant maakt. Creativiteit en improvisatie in een overtuigende wereld gevuld met interessante personages. De game heeft met andere woorden alle troeven in huis om een moderne klassieker te worden, net zoals zijn voorgangers twintig jaar geleden.
Baldur's Gate 3 is nu in Early Access verkrijgbaar op pc