Bastion ontwikkelaar: "DLC verpest atmosfeer en immersie"
Greg Kasavin spuit kritiek tijdens een GDC-panel.
Bastion ontwikkelaar Greg Kasavin vindt dat DLC en in-game transacties de atmosfeer van een game kunnen verstoren en het de speler heel moeilijk kunnen maken om voldoende op te gaan in de ervaring. Dat vertelde hij tijdens een panelgesprek op de Game Developers Conference.
Volgens hem is het heel gevaarlijk en moeilijk om gameplay te onderbreken en spelers om echt geld te vragen. Hij denkt daarbij onder andere aan in-game winkels. "Ik heb nog nooit een game gespeeld die erin slaagt atmosferisch te blijven terwijl het zoiets doet", stelt hij zelfs.
Verder zegt hij dat sociale games zoals Mafia Wars 2 nooit voldoende immersie kunnen bieden gezien er regelmatig gebruik wordt gemaakt van pop-ups die de speler proberen overtuigen om andere spelletjes van de ontwikkelaar te checken. Uitzonderingen zijn mobiele games Canabalt en Infinity Blade, die doen het volgens Kasavin wel goed.
Hij benadrukt dat games niet atmosferisch moeten zijn om als leuk bestempeld te worden, maar hij zegt wel dat games die erin slagen langer in zijn geheugen blijven ronddwalen.
Eind vorig jaar kregen we te horen dat Bastion geen DLC zal krijgen. Dat lijkt nu wel degelijk het geval te blijven.