Batman: Arkham City
Extra extra: Vleermuisman strakker dan ooit.
Batman: Arkham Asylum sloeg in als een bom. Niemand had verwacht dat Rocksteady een geslaagde vergaming van de tot vervelens toe uitgemolken Batman franchise zou kunnen afleveren. Maar toch deden ze het, en met glans. Toen eind 2010 diens opvolger tijdens de Video Game Awards werd aangekondigd konden we eigenlijk al zien aankomen dat het één van de populairste aanwezigen op de E3-beurs van 2011 zou worden. Gelukkig kon ik nog net bij een omvangrijk groepje journalisten aansluiten voor een presentatie van het spel. Sit back, relax & enjoy the ride is wat ik toen deed, wat jullie nu ook wordt aangeraden tijdens het lezen van deze preview.
Zoals al een tijdje bekend is zijn de mentaal gestoorden uit het gekkenhuis van Arkham Island verhuisd naar het speciaal voor hen opgerichte Arkham City, waar ze vrij mogen rondlopen zolang ze maar niet proberen te ontsnappen. Dat betekent uiteraard dat Batman ook de plas heeft overgestoken om op het vasteland amok te maken. Hugo Strange, de kwaadaardige psychiater die het eiland beheert, doet er natuurlijk alles aan om Batman het leven zuur te maken. Hij is duidelijk een typische bad guy, inclusief vettige lachjes die gênant lang blijven duren.
De ontwikkelaar die het spel presenteerde brak meteen het ijs door ons gerust te stellen dat het spel minstens even gedetailleerd zal zijn als deeltje één. Het grote verschil zit hem in het feit dat alles deze keer op veel grotere schaal gepresenteerd zal worden. Daarbovenop krijgen we meer moves, meer gadgets, een verbeterd navigatiesysteem en uiteraard ook geüpdatete graphics. Een tipje van de sluier: zowel vingers als duimen zullen afgelikt worden!
Ik kreeg nog maar een klein stukje van Gotham City te zien, en ik kan nu al zeggen dat de duistere stad er gigantisch uitziet. Het geheel ademt dynamiek uit en oogt heel realistisch doordat er duidelijk aandacht werd besteed aan details. Coole lichteffecten zoals sterke spots die tevergeefs tot aan de wolken proberen reiken en een warme gloed die uit raampjes naar buiten komt zijn dingen die sfeer scheppen. Bovendien zal alles wat je buiten ziet toegankelijk zijn, wat je een immens gevoel van vrijheid geeft.
Waar Spiderman zijn bijnaam ‘de webslingeraar’ in de praktijk moet omzetten tijdens het navigeren doorheen New York, maakt Batman handig gebruik van zijn cape om te zweefvliegen over het uitgestrekte Arkham City. Hij kan ook een soort van duikvlucht maken om na luttele seconden de begane grond al te kunnen kussen. Zijn trouwe grappling hook zal natuurlijk van pas komen om weer in de lucht te geraken.
Ook de kern van het vechtsysteem hebben de makers grotendeels ongewijzigd laten, omdat het nu éénmaal een succesformule bleek te zijn. En gelijk hebben ze! Je zult te allen tijde zelf kunnen kiezen welke vechtstijl je hanteert, om op die manier de meeste voldoening uit het spel te kunnen halen. Wil je rechttoe rechtaan de vijand te lijf gaan of blijf je liever in de schaduw tot op het laatste moment? De keuze is aan jou.
We waren nog maar net klaar met de hele omgeving in ons op te nemen toen de ontwikkelaar op een één of ander dak de ‘Neem een pauze’-toets indrukte. Ik verwachtte dat we een drankje geserveerd zouden krijgen of toch op z’n minst een stukje cake, maar in plaats daarvan kregen we Catwoman voorgeschoteld. De lenige katachtige die er tevens best wel mag wezen is een speelbaar personage in Arkham City, en heeft een volledig nieuwe speelstijl om te verkennen.