Skip to main content

BattleBit Remastered en de vergeten Battlefield features

En de liefdesbrieven aan de community.

Uitgever EA en ontwikkelaar DICE beschreven in de aanloop naar Battlefield 2042 die game meermaals als een ‘liefdesbrief aan de community’. Al snel volgde de desillusie. Battlefield 2042 maakte net heel wat keuzes die door de playerbase slecht werden onthaald. Recent verplettert indiegame BattleBit Remastered de nieuwste Battlefield op Steam met vijf keer het gemiddelde aantal spelers. Helemaal niet gek voor een game van een driekoppige studio die eruitziet alsof je oorlog in een kijkdoos speelt. Maar het is tegelijk ook niet helemaal verrassend aangezien het juist de lessen van Battlefield zijn die Battlebit Remastered meesterlijk toepast. Ironisch genoeg is Battlebit Remastered daardoor meer Battlefield dan Battlefield zelf.

Battlebit Remastered doet niet kleinerend over communicatie en je competitieve geest. Battlefield 2042 kwam uit zonder een scorebord en chat tussen beide teams. De reden daarvoor was het tegengaan van mogelijk giftig gedrag. Battlebit Remastered daarentegen vult de oude Battlefield-formule zelfs aan met een lokale voicechat, hoorbaar voor jou en je tegenstander. Het resultaat? Een verdiepend gameplayelement, respectvolle competitie en constante hilariteit. Loop bijvoorbeeld een huis in en hoor een tegenstander boven je ‘er zit iemand onder ons’ fluisteren. Of word gered door een medic met de naam ‘Jukebox’ die constant jaren ‘90-popnummers draait. Regelmatig schiet je iemand dood en hoor je na een kleine vloek je gevloerde tegenstander ‘goed schot’ zeggen. EA’s initiële keuze om iedereen te behandelen als een potentiële rotte appel lijkt daardoor ongegrond. Na 20 uur Battlebit Remastered heb ik zelden giftig gedrag meegemaakt en nog maar een vijftal mensen daarvoor geband gezien.

Battlebit kijkdoos
BattleBit Remastered ziet eruit alsof je oorlog in een kijkdoos voert.

Dat vijftal rotte appels is des te indrukwekkender wanneer je beseft dat 254 het maximale aantal spelers in een potje Battlebit Remastered is. Men riep snel dat de verdubbeling van spelers naar 128 in Battlefield 2042 altijd al gedoemd was om te falen, maar liet daarbij buiten ogenschouw dat dit veel meer te maken had met de verdubbeling van het aantal spelers, de drie- tot viermaal grotere maps, en het gebrek aan cover in die maps. Daaropvolgend plaatsten EA en ontwikkelaar DICE de grootschalige spelmodi meteen in de ijskast. Battlebit Remastered daarentegen bewijst dat hectische oorlog in groten getale goed te doen is door de map te segmenteren in dorpslocaties met meerdere toegangsroutes. Battlefield moet dan ook zijn ‘grootschalige oorlog’-kroon aan BattleBit Remastered afstaan.

In de basis speelt Battlebit Remastered als een ‘best of’-compilatie van Battlefield. De speelbare classes zijn precies wat je ervan verwacht en iedereen heeft daardoor een herkenbare rol in het team. Battlebit Remastered probeert in tegenstelling tot Battlefield 2042 immers geen ‘hero shooter’ te zijn. Bovendien vind je geliefde functies uit oude Battlefield-games in BattleBit Remastered. Zo bouw je in een paar seconden wat zandzakken om achter te schuilen en kun je met de leaning-functie gemakkelijker om hoekjes kijken. Het zijn allebei toffe functies van Battlefield 5 die in Battlefield 2042 in afwezigheid schitteren. Als klap op de vuurpijl laat Battlebit Remastered je gewonde teammates meeslepen om hen op een veilige plek weer tot leven te wekken. Je weet het misschien nog wel, die functie die DICE voor Battlefield 5 beloofde en een jaar na de release annuleerde...

Een van de meest iconische elementen uit de Battlefield-reeks is de functionele verwoesting. Bad Company 2 liet je werkelijk een heel level met de grond gelijk maken. Het resulterende maanlandschap liet in de laatste minuten van een potje qua cover te wensen over, maar het gaf je onmiskenbaar een krachtig gevoel met tig mogelijkheden om tegenstanders die in huizen schuilden te belagen. Die pilaar van de franchise is in Battlefield 2042 nog steeds nergens te bekennen en heeft plaatsgemaakt voor trailer-vriendelijke maar onhandige effecten, zoals grootschalige tornado’s. Het gros van de gebouwen blijft onverwoestbaar. Opnieuw vindt Battlebit Remastered de gulden middenweg. Elk element met een steenstructuur kan namelijk kapot en nagenoeg elk gebouw is gemaakt van steen. Wanneer jij als Assault-speler een huis van tegenstanders binnenkomt, hoeft dat niet via de veelal bewaakte voordeur. In plaats daarvan pak je een voorhamer, ram je een stuk zijmuur eruit, en flankeer je zo een groep nietsvermoedende tegenstanders.

Battlebit episch
BattleBit Remastered heeft nu de 'grootschalige oorlog'-kroon.

Een ander aspect wat de zandbak van Battlefield ten goede kwam was de enorme hoeveelheid aan levels en wapens. Toegegeven: Dice heeft hard gewerkt om de levels van 2042 goed speelbaar te maken en het verschil tussen deze levels op launch en nu is enorm. Het gevolg is wel dat er simpelweg weinig is toegevoegd. Vergelijk de huidige dozijn levels bijvoorbeeld met Battlefield 4 dat aan het einde van zijn cyclus 33 levels had. Ook van die les is BattleBit Remastered een dankbare afnemer. Ten opzichte van Battlefield 2042 heb je in BattleBit Remastered namelijk een verdubbeling in de hoeveelheid levels en wapens, waardoor elk potje fris aanvoelt.

Battlefield 2042 heeft veel vragen te beantwoorden. Waar waren de classes tijdens de release? Waar was het communitygevoel en de competitieve geest? Waar waren toffe mogelijkheden zoals het bouwen en leanen uit Battlefield 5? Waar was de vernieuwende verwoesting zoals je die in Bad Company 2 zag? Waar waren de epische veldslagen zoals je zag in de Grand Operations uit Battlefield 1? Waar is nu in 2023 überhaupt de overdosis aan content - en daardoor keuze - zoals je die in Battlefield 4 zag? BattleBit Remastered bewijst het: als je zelf niet leert van alles wat je goed doet, dan doet iemand anders dit wel. EA en DICE: maak daar maar nota van voor je volgende liefdesbrief aan de community.

Lees ook dit