Battleborn verzoent shooters en MOBA's met humor
Hands-on met Gearbox' hero-shooter.
Hero-shooters zijn de nieuwste hype en Battleborn past perfect in dat rijtje. In deze online shooters kruipt elke speler in een uniek personage met zijn eigen vaardigheden, terwijl twee teams samenwerken om missies te voltooien en de tegenstanders te verslaan. Maar hoe onderscheidt Gearbox' hero-shooter zich van de concurrentie zoals Overwatch of Paragon? Door verschillende genres zoals de first-person shooter en MOBA in zowel een co-op-campagne als een competitieve multiplayer te combineren. En vervolgens met de typische humor die we van de ontwikkelaar gewend zijn te overgieten.
Tijdens een hands-on-sessie ga ik eerst de co-op-missies te lijf. Daarin wordt het belang van teamwork en goede communicatie meteen duidelijk. De eerste poging om de held Caldarius uit een vijandelijke basis te bevrijden, faalt reeds na enkele minuten. Als iedereen zijn eigen weg opgaat, ben je een vogel voor de kat. Wanneer onze teammakker Miko, een helende ninjapaddenstoel, nadrukkelijk de leiding neemt, beginnen we wel succes te boeken.
Opvallend is de diversiteit die je tijdens de missie van ongeveer drie kwartier voorgeschoteld krijgt. Als team doorloop je niet gewoon een level, maar stop je geregeld om met een baas te vechten of om een punt te verdedigen. Hier spendeer je kristallen om turrets en vallen te bouwen, net als in een tower defense game. In ons team beukt El Dragón, een immense luchador, van dichtbij op vijanden terwijl de gluiperige Phoebe ze met een zwaard in de rug steekt of de grotere vijanden verlamt. Ondertussen hebben de verschillende personages constant commentaar op elkaars prestaties. Die oneliners en replieken zijn vaak goed gevonden en meermaals houdt heel het team zijn mond om van de typische Borderlands-humor te genieten: soms flauw, maar altijd amusant.
Doorheen de missie verzamel je ervaringspunten en die investeer je in het zogenaamde Helix Leveling-systeem. Dat betekent dat je, telkens wanneer je een level stijgt, twee keuzes krijgt om je vaardigheden aan te passen. Zo krijgt soldaat Oscar Mike op level 3 de keuze om de nauwkeurigheid van zijn wapen met een nieuw vizier te verbeteren of om de afstand met een scope te verhogen. Of beslist pinguïn-in-een-mechsuit Toby op level 7 of zijn railgun sneller herlaadt of net staalhard muren penetreert. Er zijn dus genoeg beslissingen om je personage aan je speelstijl en de situatie aan te passen.
Die specialisatie gaat nog verder met de loot die je verzamelt. Voor je een missie begint, kies je drie stukken uitrusting die je tijdens het spelen met kristallen koopt. Die verhogen bijvoorbeeld je aanvalskracht of de cooldown van je vaardigheden. Die loot krijg je als beloning aan het einde van een missie of koop je met in-game credits. Hetzelfde geldt voor de heroes: om alle 25 personages vrij te spelen, hoef je niet in extra microtransacties te investeren.
Al deze diverse speelstijlen, tactieken en uitrustingen zorgen tijdens de co-op-missies voor een uitdagende ervaring, maar komen pas tijdens de competitieve matches echt tot bloei. Het is meteen duidelijk dat Battleborn heel wat inspiratie bij populaire MOBA's haalt. Er zijn twee basissen, lanes bezaaid met creeps, kristallen om te farmen en neutrale kampen om te veroveren. Tel hierbij nog plaatsen om bijvoorbeeld turrets, healing stations en super-creeps te bouwen en je hebt matches die op dertig minuten heel wat diepgang bieden.
Tijdens de Incursion-modus die tijdens de hands-on beschikbaar is, is het de bedoeling om jouw creeps ver genoeg te pushen zodat ze het schild van de vijandige sentry uitschakelen. Langs de lane bevinden zich plaatsen om turrets te bouwen. Controle over de middelste turret is cruciaal en al snel breekt er op deze plaats een totale oorlog uit. Stevige brawlers vliegen op elkaar terwijl snipers zoals de gentleman-robot Marquis van op een afstand rustig doelwitten kiezen of met vaardigheden ondersteuning bieden.
Al snel verschuift het gevecht naar de neutrale kampen die je verovert en een match kunnen laten keren. Effecten vliegen in het rond, onoplettende spelers vallen ten prooi aan de monsters en de tegenstanders weten net voor onze neus de prijs weg te kapen. Ondertussen meldt onze Montana, een boom van een vent die van cornflakes en miniguns houdt, dat hij de vijandelijke sentry heeft bereikt. Iedereen spurt naar de overkant van de map en het slagveld ziet er plots helemaal anders uit. En tijdens al deze chaos blijven de oneliners en mopjes in het rond vliegen.
Ondanks onze voorsprong van twintig kills moet ons team het onderspit delven. Tactiek en slim je vaardigheden gebruiken, zijn in Battleborn net zo belangrijk als snelle reflexen of goed mikken. Gearbox lijkt er op die manier in te gaan slagen om het shooter- en MOBA-genre harmonieus te combineren.
Met 25 uiteenlopende personages, loot om te verzamelen en zowel een uitgebreide co-op-campagne als competitieve multiplayermodus, is Battleborn op weg om de nieuwe standaard in het hero-shooter-genre te worden. Om zelf al een keer van de chaos en humor te proeven, kun je vanaf 8 april op de PlayStation 4 en vanaf 13 april op de Xbox One en pc aan de open bèta deelnemen.
Battleborn is vanaf 3 mei beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.