Battlefield 2042 update 3.2 keert terug naar het vertrouwde Class System
Beter laat dan nooit?
De lancering van Battlefield 2042 was op zijn zachtst gezegd een bloedbad; de lijst met issues leek eindeloos. Een verloren veldslag is echter nog geen verloren oorlog. Ontwikkelaar DICE voerde namelijk tal van verbeteringen door in de hoop massaal afgehaakte spelers weer naar het strijdtoneel te verleiden. Update 3.2.0 lijkt met onder meer de rework van de map Breakaway regulier onderhoudswerk, maar het stokpaardje is het in ere herstellen van het oude vertrouwde Class System. Is het echter voldoende om de klasse van de ietwat gemankeerde serie recht te zetten?
Een van de opvallendste gameplaywijzigingen in Battlefield 2042 is de introductie van Specialists. Door de invoering van de hero-achtige personages sneuvelde echter het gevestigde Class System - met alle gevolgen van dien. Een van mijn kritiekpunten in mijn Battlefield 2042 review is namelijk het vervagen van rolverdelingen binnen je squad. Samenwerking is van oudsher een van de pijlers van de serie, maar dankzij de klasseloze Specialists draait het vooral om de ‘ik’ in de ‘wij’. Zelfs met 128 spelers op het digitale slagveld voelde ik me eenzamer dan ooit.
Het herintroduceren van het Class System moet dit tegengaan. Dat betekent niet het einde van de Specialists. Die blijven bestaan, maar worden nu in een van de vier klassieke klassen ingedeeld. De Assault (Mackay, Dozer, Sundance en Zain) is ideaal voor het bestormen van control points en openbreken van gevechten; de Engineer (Boris, Crawford en Lis) is gespecialiseerd in het saboteren dan wel repareren van voertuigen; de Support (Boris, Crawford en Lis) is de rots in de branding van het team onder vuur; en de Recon (Falck, Angel en Irish) is voor de lone wolves die vooral van grote afstand invloed op het slagveld willen uitoefenen. Kortom, de Specialists zitten inclusief hun gadgets voortaan in een klasse.
Met alleen een label op de Specialists plakken win je geen oorlog. Gadgets en throwables zijn als gevolg daarvan niet langer onbeperkt voor iedereen beschikbaar. Zo is de Defibrillator voortaan een exclusieve tool voor Supports en kunnen alleen Recons een Insertion Beacon plaatsen. Een ander voorbeeld zijn Rocket Launchers, die met Update 3.2.0 alleen nog maar voor Engineers beschikbaar zijn. Er zijn nog steeds gadgets en throwables die in meerdere Classes opduiken, maar de tijden van onbelemmerd je loadout samenstellen lijken voorgoed voorbij. Dat is niet per se een slechte zaak. Een AT Mine exclusief voor de Engineer en niet meer voor een Assault, Support of Recon lijkt logischer dan ooit.
Op het vlak van wapenkeuze is er wel nog steeds volledige vrijheid. Alle Primary en Secondary Weapons zijn namelijk voor elke Specialist/Class beschikbaar. Wel krijgt elke klasse voortaan een passieve boost gekoppeld aan bepaalde wapens. Zo krijgt de Assault drie extra magazijnen voor Assault Rifles en heeft de Support een snellere draw time met SMG’s. De Engineer heeft verbeterde accuracy wanneer je met een LMG hurkt of ligt, terwijl de Recon voor zijn Sniper Rifle altijd een stabiele scope heeft. Je hebt als bijvoorbeeld Assault nog steeds de vrijheid een SWS-10 in je loadout te stoppen, maar het is gezien de perks verleidelijker een Assault Rifle te kiezen of van klasse te veranderen.
Minder keuzevrijheid kan al snel als beklemmend aanvoelen, maar het doel heiligt de middelen. Battlefield 2042 is namelijk op zoek naar een betere balans, waarbij idealiter ieders rol op het slagveld weer als van oudsher helder is. Is de afbakening van Specialists, gadgets en passives in Classes echter voldoende voor de herrijzenis van Battlefield 2042? Het is bij het uitrollen van Update 3.2.0 nog te vroeg om conclusies te trekken. Toch kan de ‘Return of the Class System’ de meta weer wat opschudden. Beter laat dan nooit.