Battlefield 3
Gevecht voor de top.
Er kon tijdens de afgelopen E3 niet naast gekeken worden. De promotiecampagne rond Battlefield 3 draaide op volle toeren. Alles werd in het werk gesteld zodat geen enkele E3-bezoeker, journalist, inwoner van Los Angeles of toevallige voorbijganger van het LA Convention Center, het affichebeeld van Battlefield 3 kon missen. De metershoge poster van EA's nieuwste shooter sierde dan ook de ingang van het LA Convention Center. De vraag is natuurlijk of die prominente mediacampagne in verhouding staat ten opzichte van de kwaliteit van het spel.
Battlefield 3 is ondanks wat zijn naam doet vermoeden het vijfde spel in het Battlefield-universum. Met deze first-person shooter willen ontwikkelaar EA Dice en uitgever Electronic Arts hun positie binnen het genre niet alleen verstevigen, maar ook de leiding nemen. Het mag dan ook nu al gezegd worden dat Battlefield 3 de grootste concurrent zal zijn van Call of Duty: Modern Warefare 3 door Activision.
Het eerste waarmee General Manager van EA Dice Karl Magnus Troedsson tijdens de EA-persconferentie uitpakte, was het grafische aspect van het spel. Er werd een snelle montage aan imposante sfeerbeelden op het publiek afgevuurd: vloeiende bewegingen van een soldaat die steeds sterker de realiteit benaderen, verwoestingen van volledige gebouwen om de schuilplaats van de vijanden weg te nemen (inclusief de daarbij horende stofwolk, explosies, rookpluimen, brokstukken, ...), hoog gedetailleerde mappen met dito landschappen en haarscherpe beelden met sfeervolle belichting en verbluffende effecten. En dan zwijgen we nog over het loepzuivere geluid. Verbluffend genoeg waren al deze shots effectieve ingame beelden.
Dit alles werd mogelijk gemaakt door hun nieuwe grafische engine, genaamd Frostbite 2. Frostbite 2 werd speciaal voor Battlefield 3 ontwikkeld, maar zal het platform zijn voor een volledig nieuwe generatie aan games. Zo zullen onder Andere Need for Speed: The Run en - zou 'ie er nu echt aankomen? - Mirror's Edge 2 op deze nieuwe engine draaien. Verbluffend waren die beelden absoluut.
Maar hoezeer de graphics tegenwoordig een belangrijk onderdeel van een spel geworden zijn, zijn er andere factoren die eveneens van tel zijn. Zoals algemene gameplay of de erg belangrijke maar vaak vergeten vraag "Is dit spel eigenlijk wel leuk om te spelen?". Wel, dat mocht ondergetekende samen met enkele collega's van de Eurogamer-crew tijdens een privé-onderhoud persoonlijk ondervinden.
Na een uitgebreide brok informatie over het nieuwe universum van deze Battlefield mochten we met zestien tegelijk aan de slag in één van de multiplayer maps. We werden elk achter een PC geplaatst, kregen een snelcursus keyboardgebruik en werden gedropt in hartje Parijs. Meer bepaald in de Operation Metro-map. Hierin is het de bedoeling om met de volledige ingelogde groep gamers in één team een aantal bommen onschadelijk te maken. Telkens dat gelukt is, wordt een nieuw deel van de map geopend. Dit leidt vervolgens tot het uiteindelijke doel: de terroristen verslaan en het Parijse beursgebouw terug uit Russische handen schieten.
Dit alles maakt natuurlijk deel uit van de gekende Rush Mode, het multiplayer onderdeel waarbij je stukje per stukje een nieuw deel van de map verovert. Zo heb je het voordeel om steeds een nieuw onderdeel van de omgeving te zien en wordt het geheel een stuk dynamischer. Zo bevonden wij ons in het begin in een gezellig stadspark, maar passeerden daarna wel de donkere ondergrondse metro, een verlaten metrostation of een kapotgeschoten stadscentrum.