Battlefield 5 review - Nog geen groots slagveld
Samen naar de veldslag.
In de Battlefield 5 review ontdekt Nathan het belang van squads en tactiek in de Tweede Wereldoorlog, maar bevat de game genoeg verschillende veldslagen om dat te ervaren?
DICE verlaat de modderige loopgraven en gasaanvallen van Wereldoorlog 1 en stelt zijn nieuwste paradepaardje voor: Battlefield 5. Niet alleen de setting heeft met de Tweede Wereldoorlog een update gekregen, maar ook de gameplay: classes zijn overhoop gehaald en squad play krijgt een fikse boost. Daarnaast heeft DICE nog een paar nieuwe modi in de stellingen staan, waaronder een gehypete battle royale en het 'Seasons'-achtige Tides of War. Dat levert een op-en-top moderne en goedogende shooter op, die wel met een groot probleem zit: Battlefield 5 is nog niet af.
Vooral de singleplayer zorgt voor gemengde gevoelens. De zogenaamde War Stories focussen op kleine helden en zelfs criminelen die grootse verzetsdaden plegen. In de missies reis je van Kreta naar Frankrijk en ski je letterlijk van Noorse bergtoppen om nazibasissen te ontmantelen. Met de variatie in setting zit het dus snor. De opzet van de missies daarentegen is gedateerd, met een gekende mengeling van stealth, verdedigingen tegen golven van vijanden en 'blaas deze drie doelen op'. Hoewel de insteek van de kleine verhalen en de variatie in setting sympathiek zijn, zorgt het ondermaatse design er uiteindelijk voor dat de War Stories niet meer zijn dan een aanloop naar de multiplayer.
Daarin valt direct op dat squads belangrijker dan ooit zijn. De server plaatst je automatisch in een squad, en je ziet waar je medespelers van plan zijn om te spawnen. Als je wilt respawnen, dan toont het Squad Deploy Screen eerst je squadmaats aan het werk, waarna je kiest bij wie je je voegt. Dat doe je trouwens niet met volle munitie, wat je afhankelijk maakt van een actieve Support. Tevens geraak je niet meer aan een volle healthmeter zonder de hulp van een Medic. Ten slotte verzamel je als squad punten om een bevoorrading te bestellen of een raket af te vuren. Op die manier wordt het aantal 'lone wolves' en 'campers' teruggedrongen en is er meer betrokkenheid tussen een kleine groep spelers in het grote gevecht. Aangezien de regels van DICE dwingend zijn, is de vrees terecht dat slechte teammaats je ervaring kunnen verpesten. Je verandert echter in een handomdraai van squad, waardoor geslaagd teamwork nooit ver weg is en de herwerking van het squadsysteem uiteindelijk succesvol is.
De herwerking van squads kadert in een bredere verschuiving naar meer tactiek in Battlefield 5. Je bent bijvoorbeeld spaarzamer met munitie die je vindt aan supply stations bij veroverde doelen, waardoor je de juiste momenten moet kiezen om naar een volgend doel te gaan. Niet-Medics kunnen bovendien iedereen binnen hun squad reviven, maar trager dan de Medics, waardoor ook hier timing en tactiek cruciaal zijn. De nieuwe Fortifications voegen eveneens een extra tactische laag toe. Aan de grenzen van een veroverd doel bouw je door middel van de toolbox hopen zandzakken, prikkeldraad of zelfs een mitrailleur. Dat maakt het waardevoller om een doel te verdedigen in plaats van als gekken het volgende aan te vallen. De nieuwe nadruk op tactiek is dus bijzonder geslaagd.
Het enige minpunt is het feit dat je vijanden niet meer kunt 'spotten', maar slechts een locatie kunt markeren waar je er laatst zag. De focus ligt meer op het scannen van de omgeving, maar die markering staat veelal in de weg en het rondkijken verloopt niet altijd van een leien dakje. Daardoor hebben vijanden die een 'scope' gebruiken op langere afstand sowieso een streepje voor. Overigens zullen spelers met - al dan niet lichte - kleurenblindheid het zeker moeilijk hebben om vijanden op te merken. DICE doet op dit vlak geen toegevingen, wat niet altijd je ervaring ten goede komt.
Naast het spotten is het progressiesysteem volledig gewijzigd. In Your Company pas je niet alleen het uiterlijk aan van alle mogelijke soldaten en wapens in hun respectievelijke classes, maar kies je ook Specializations voor elk wapen. Die zijn verdeeld over een skilltree van twee keer vier vaardigheden. Er zijn acht verschillende combinaties mogelijk, maar het houdt geen steek om hip fire te verbeteren en verminderde bullet spread te negeren, terwijl de volgorde van de skills compleet willekeurig is. DICE wil dat je 'meester' wordt over een wapen, maar het detailniveau is absurd en het kost te veel tijd om voor elk wapen na te denken of je pakweg 33% meer reikwijdte wilt. Bovendien zullen beginnelingen een veel hogere instapdrempel ervaren ten opzichte van veteranen die hun arsenaal en skills al uitgebouwd hebben.
Grand Operations is opnieuw de multiplayermodus bij uitstek, want die stelt je waargebeurde veldslagen voor en bundelt nu meerdere maps en modi. Je begint bijvoorbeeld met Airborne, waarbij het ene team doelen verdedigt en het andere per parachute gedropt wordt. Daarna ga je pakweg naar Breakthrough en moet een team simultaan alle objectives innemen. Hoe succesvoller de aanval of verdediging, hoe meer oorlogstuig je naar de volgende dag en modus meeneemt. Operations beloont dus je moeite, vertelt je een stukje geschiedenis en zorgt voor de meeste afwisseling.
Voorlopig toch, want de vierde War Story is nog onderweg, Tides of War start pas in december, de battle royale-modus Firestorm lanceert past in maart 2019 en de co-opmodus Combined Arms is evenmin al bij de release beschikbaar. Je kunt je wel even tevreden stellen met Operations en Conquest, maar door de vele beloftes van DICE blijf je voorlopig op je honger zitten. Battlefield 5 heeft een onaf en onvolledig karakter, waardoor een aankoop nu alleen gerechtvaardigd is als je per se een voorsprong op de toekomstige spelers wilt uitbouwen. Laat het echter wel duidelijk zijn dat de fundamenten er zijn voor een shooter die potentieel veel content en afwisseling biedt.
Voorts ziet Battlefield 5 er over de hele lijn schitterend uit. Sneeuwstormen en instortende gebouwen stralen nog meer detail uit, animaties bij het springen en vallen zijn realistischer dan in voorgaande Battlefield-games, en alles oogt scherp en af. Dat aanschouw je onder andere in het dichtbebouwde Rotterdam, het met moerassen en een gigantische brug beladen Twisted Steel, het ondergesneeuwde Fjell 652 en in de statige kathedraal van Devastation. Toch zitten er ook enkele zwakke maps bij, waaronder het onopvallend Franse dorpje Arras, of Aerodrome dat te kaal en industrieel is ingekleed om memorabel te zijn. Tevens ademen die maps veel minder de sfeer van Wereldoorlog II uit zoals Battlefield 1 dat zo overtuigend voor Wereldoorlog I deed. Ze presenteren je weliswaar historische locaties, maar je beleeft niet helemaal het karakter van die oorlog. Er valt heel wat te genieten in Battlefield 5, maar je hebt het gevoel dat de visuele pracht in deze setting niet ten volle benut wordt.
DICE heeft op een geslaagde manier de focus naar squads verlegd, want je bent meer dan ooit afhankelijk van elkaar en moet je acties beter timen. Ook Fortifications dragen bij tot de verscherpte tactiek. Vooral in Grand Operations geniet je op een gevarieerde manier van die nieuwe gameplay. Het progressiesysteem daarentegen is onlogisch opgebouwd, tot vervelens toe gedetailleerd en zorgt bovendien voor een hoge instapdrempel. De omgevingen en animaties zijn dan weer scherp en realistisch, maar de maps zijn niet helemaal van de Wereldoorlog II-sfeer doordrongen. Het grootste pijnpunt echter is dat de game momenteel niet af is en te weinig content biedt, hoewel er veel potentieel in zit. Battlefield 5 mag trots zijn op z'n herwerkte gameplay, maar maakt als geheel de verwachtingen nog niet waar.
Voor deze Battlefield 5 review speelde Nathan op de pc.