Battlefield: Bad Company 2 (hands-on)
Is dit slecht gezelschap?
Het is al weer geleden van de zomer van 2008 dat de eerste Battlefield Bad Company uitkwam op de consoles. Deze toenmalig nieuwe telg in de Battlefield reeks was de eerste in zijn soort die trachtte een singleplayer verhaal in een BF game te verweven. Volgens onze bescheiden mening was dit niet echt een geslaagde zet. Maar Battlefield draait natuurlijk voornamelijk rond de multiplayer. Deze leed wat onder de poging tot volwaardige singleplayer, waardoor de multiplayer wat onafgewerkt en niet echt Battlefield-achtig over kwam. Toen ik dit schreef in één van mijn eerste reviews ooit (nog op een andere site) heb ik hiervoor veel kritiek ontvangen. Ik vergeleek BF:BC naar de mening van de lezers te veel met Battlefield 2 op PC. Iets wat ik maar meer dan normaal vind, vervolgen in een serie moeten namelijk verbeteringen aanbrengen aan een reeds succesvolle formule. Dit deed de eerste BF:BC niet. Meer zelfs nog, het was eerder een stap in de verkeerde richting.
Nu, eerst even een korte kadrering vanuit welk standpunt ik deze preview schrijf. BF2 op de PC vond en vind ik nog altijd één van de meest geslaagde multiplayers ooit. Ik was dan ook meer dan in de wolken wanneer ik vernam dat er een Battlefield game naar de consoles kwam. De eerste consolevariant kwam uit in 2006 en kreeg de toepasselijke naam BF: Modern Combat. De multiplayer van dit deeltje was één van de beste multiplayers op console tot nu toe. Qua gameplay kunnen veel hedendaagse games nog veel opsteken van BF: MC. Daarom was ik dan ook wat teleurgesteld met de eerste Battlefield Bad Company. Vooral het ontbreken van de Conquest speelmode, DE mode die eigen is aan een Battlefield game, was een enorme domper op de feestvreugde. Maar genoeg oude koeien uit de sloot gehaald, let’s talk Battlefield Bad Company 2.
Omdat deze beta enkel en alleen een testversie van de multiplayer inhoudt, kan ik dus onmogelijk wat zeggen over de verhaallijn van deze BF game. Dus de mensen die gedacht hadden om enkele sappige singleplayer details te weten te komen, moet ik jammer genoeg teleurstellen. Maar niet getreurd, zodra we meer informatie ontvangen, zullen jullie de eerste zijn die het weten.
Op vlak van multiplayer lijkt deze BC2 enorm op zijn grote broer. Of dit eerder positief of negatief is laat ik nu nog in het midden. De gamemode die we mochten uitproberen heet “Rush”. Dit is eigenlijk gewoon de “Gold Rush” mode uit de eerste BC, maar dan zonder het goud, hoogstwaarschijnlijk vanwege de economische crisis. Wel kunnen we al meedelen dat de game in de handel zal komen met verschillende modes, waar Conquest gelukkig één van is. In “Rush”kan je kiezen tussen twee zijden. Aan de ene kant heb je het aanvallende team, wiens taak het is om verschillende posities op de map te vernietigen waardoor er meer tijd aan de duur van de ronde wordt toegevoegd. Een positie vernietigen resulteert ook in de frontlinie die verlegd wordt. Het verdedigende team moet dit natuurlijk proberen te voorkomen door zoveel mogelijk kills te scoren zodat de respawnmeter van het aanvallend team op nul komt te staan. Opnieuw wordt deze mode geteisterd door online’s meest vervelende plaag: Campers. Mensen die zich van tijd tot tijd wel eens wagen aan een online schermutseling weten uiteraard hoe vervelend het is wanneer je neergeknald wordt door iemand die al tien minuten in hetzelfde hoekje zit. En geloof me vrij, omgelegd worden door een camper in een BF game is dan nog eens twintig keer erger, aangezien de maps echt wel enorm groot zijn en je dus gerust wel enige tijd moet lopen om van de ene kant naar de andere te raken. Natuurlijk zijn Campers eigen aan online games, maar in dergelijke spelmodes wordt deze online mentaliteit toch wel in de hand gewerkt.
Over maps gesproken, in de beta mag je jouw destructieve neigingen botvieren op één map, genaamd Arica Harbour. Deze wordt opgedeeld in verschillende gebieden Het eerste deel is een open woestijnachtig landschap, waarna je in een klein dorpje terecht komt om je vervolgens een weg te banen over een brug om dan pas in het feitelijk haven gedeelte van de map terecht te komen. Doordat de map een grote variatie aan locaties biedt, zal dit natuurlijk ook zijn gevolgen hebben om de manier hoe je het spel speelt. Zo kan je het best Assault Rifles en Snipers gebruiken in de open omgevingen, waar de dichtere omgeving in het dorpje dan meer geschikt terrein is voor SMG- en Shotgungeweld.
Aan wapens geen gebrek in deze BF game. Je kunt je soldaat uitrusten met één van vier classes. De gewoon Assault class, die gebruik kan maken van de standaard Assault Rifles met een M203 grenade launcher of shotgun attachement. Daarnaast heb je de Engineer class, die dan weer met de SMG’s aan de slag kan en de Scout class, die sluipschuttergeweren ter beschikking krijgt. Als nieuwkomer is er de Medic class, die voorzien is van een zwaar machinegeweer en een defibrillator, waarmee hij neergeschoten teamgenoten terug tot leven kan wekken. Zo heeft iedere class ook zijn eigen vaardigheden. De Engineer kan vb. voertuigen herstellen en de Sniper is uitgerust met een werpbare Motion Sensor. Om de bestaande classes verder naar je eigen speelstijl aan te passen, koos DICE om deze keer een soort “Perk” systeem (à la Call of Duty) te implementeren. Aan elke class kan je twee eigenschappen toekennen. Zo zal de ene eigenschap ervoor zorgen dat je personage sneller gaat lopen, of meer munitie bij zich kan dragen… Ook tof om te zien is dat je deze keer je wapens kunt upgraden. Naarmate je een wapen veel gebruikt, speel je attachements voor dit wapen vrij. Zo kan je vb. een reflex sight of een ACOG scope op je wapen monteren, om op een accurate wijze de vijand het loodje te doen leggen.
Ik sprak drie alinea’s terug over het heen en weer lopen van spelers. Natuurlijk zal iedereen die vertrouwd is met de BF games me prompt onderbroken hebben en me erop gewezen hebben dat er voertuigen beschikbaar zijn om je sneller te verplaatsen. Zoals van een BF game verwacht wordt, kan je gebruik maken van een hele garage aan oorlogstuig. Tanks, jeeps, quads, helikopters… noem maar op. Één vernieuwing (wel, vernieuwing is misschien een groot woord) in vergelijking met de eerste BC is dat de AH60 Blackhawk en de MI 24 HIND transporthelikopters terug aan het arsenaal zijn toegevoegd. Deze zijn wel niet bruikbaar op Arica Harbour, maar ik vermeld het gewoon even. Waarom is dit zo belangrijk? Wel, doordat je een goede vijf man kan vervoeren in zo’n helikopter, wordt het dus mogelijk om op strategische wijze de vijand te flankeren en in de rug aan te vallen. Dit heeft natuurlijk zijn gevolgen op tactisch vlak, doordat je dus constant op je hoede moet zijn.
Ook biedt de Frostbite engine opnieuw de mogelijkheid om de omgeving tot schroot te herleiden. Door de vernietigbare omgevingen zal je dus constant je strategie moeten herzien en aanpassen. Vernieuwend deze keer is de verdere specificatie van dit systeem. Wil je namelijk gewoon een stukje muur kapotschieten zodat je kan zien wat er zich aan de andere kant afspeelt, dan kan dit. Ook is het deze keer mogelijk om hele gebouwen met de grond gelijk te maken. Wel moet ik opmerken dat, alhoewel DICE beweerd dat al deze vernietiging “dynamisch” gebruikt, deze toch veel “gescripter” is dan ze beweren. Zo zal je snel doorhebben dat wanneer je een muur op een bepaalde plaats met een granaat raakt, die muur op een welbepaalde manier zal breken. Maar dit neemt betekend niet dat de game daardoor minder leuk wordt.
Al bij al kan ik afleiden uit deze beta dat BF: BC2 toch een verbetering is op de eerste BC. Maar er is toch iets waardoor ik niet laaiend enthousiast uit mijn stoel spring en deze game nu al nomineer voor “DE online shooter van 2010”. Een zekere voorzichtigheid nadat de vorige in de reeks zo’n teleurstelling was misschien? Toch wordt dit zeker een game om in de gaten te houden, als je van grootschalige 12v12 online schermutselingen houdt (16v16 op PC). De game zal in maart 2010 verkrijgbaar zijn bij de plaatselijke gamewinkel. En voor meer informatie over Battlefield Bad Company 2 blijf je best gewoon de website checken.