Skip to main content

Battlefield Hardline: Nieuwe setting, nieuwe kansen

Visceral Games doet het net even anders.

Wat is de grootste bron van ergernis als je zojuist zestig euro voor een gloednieuwe game hebt neergelegd? Dat het simpelweg niet werkt. Opgeslagen spel kwijt, rubberbanding, connectieproblemen... Nee, het is een understatement om te stellen dat de lancering van Battlefield 4 niet bepaald soepel is verlopen. Overigens niet verwonderlijk, want dat is eigenlijk al jarenlang het geval met de lancering van een nieuwe Battlefield-game.

Battlefield 4 heeft echter van begin af aan onder tegenvallende verkoopcijfers te lijden. Meerdere advocatenkantoren proberen zelfs via de gerechtelijke weg Electronic Arts aan te pakken. Zo zou de uitgever tegenover investeerders mooi weer hebben gespeeld, terwijl het bedrijf allang van de ontwikkelingsproblemen op de hoogte was. Hoewel Electronic Arts tot dusver zijn handen in onschuld wast, noemt EA-bobo Andre Wilson de lancering wel onacceptabel. Tijd voor een andere aanpak dus. Maar hoe denken de makers van de serie met Battlefield Hardline je hart weer te heroveren?

De Battlefield-serie staat van oudsher om zijn grootschalige oorlogsvoering bekend. De makers hebben gamers naar talloze slagvelden in het verleden, het heden en de toekomst gebracht. De krijgsmacht mag echter een sabbatical nemen. De geopolitieke machtsspelletjes tussen de grootmachten maken dit keer namelijk plaats voor de War on Crime. De belangrijkste troef is dus de nieuwe setting, waarin agenten en criminelen de wapens oppakken.

Bekijk op YouTube

Dat vraagt om een nieuwe manier van spelen. De ontwikkelaar haalt daarom de bezem door de modi. Van de oude bekenden blijven alleen Conquest en Team Deathmatch over. In de plaats komen vijf nieuwe multiplayermodi: Heist, Blood Money, Hotwire, Rescue en Crosshair. Wat kun je daarvan verwachten? Criminelen die geld of dure auto's stelen, terwijl ze door de sterke arm der wet op de hielen worden gezeten. Ook zijn er situaties waarin een gijzeling uit de hand loopt of een belangrijke getuige op de dodenlijst staat en door de politie beschermd moet worden.

Onder het nieuwe wapentuig bevinden zich onder meer een afgezaagde shotgun, taser, molotovcocktail en golfclub. Bij de gadgets zijn vooral de zipline en grappling hook de blikvangers. Het is alleen afwachten hoe de voertuigen zich in deze setting staande houden, want de vertrouwde tanks en straaljagers schitteren door afwezigheid. Opmerkelijk is dat in tegenstelling tot de vorige Battlefield-games je nu geld verdient waarmee je nieuwe wapens en attributen koopt. Ook zijn sommige van deze exclusief voor een van beide partijen voorbehouden. Visceral Games wil de kern van de multiplayer in de Battlefield-serie behouden, maar er wel een eigen twist aan geven.

Om voorvallen als bij de lancering van Battlefield 4 in de toekomst te voorkomen, zijn de ontwikkelingstijd en testfases aangepast. Zo vindt rond de E3-beurs in 2014 een eerste bèta plaats, maar die wordt door zowel pers als publiek lauw ontvangen. Dus schuiven de makers de releasedatum van Battlefield Hardline met een half jaar op. En ze hebben die tijd niet bepaald stil gezeten. Zo is onder meer de algemene snelheid omhoog gegooid, het camerawerk minder turbulent gemaakt en wordt er tevens aan een handrem voor voertuigen gewerkt. De ontwikkelaars en de spelers werken hand in hand aan de game.

De Battlefield-games speel je hoofdzakelijk om zijn multiplayer, dus het kan zijn dat je de campaign liever links laat liggen. Mede dankzij de ruime singleplayer-ervaring van Visceral Games wordt die in Battlefield Hardline anders aangepakt. Politieseries zijn een overduidelijke invloed. Je kruipt in de huid van de jonge rechercheur Nick Mendoza en voert een vendetta tegen een groep corrupte agenten die je hebben verraden. Mochten enkele personages je bekend voorkomen; er zijn diverse acteurs ingezet die niet geheel toevallig (bij)rollen hebben in Nash Bridges, Bones, True Detective en Law & Order.

Het verhaal is in tien episodes opgedeeld, die meerdere keren en op verschillende manieren speelbaar zijn. In de missies wordt de nadruk op surveillance gelegd, zoals echt politiewerk betaamt. Met je scanner bestudeer je vijanden en objecten in de omgeving, en stippel je vervolgens een plan uit. Sluip à la Sam Fischer ongezien door de omgeving, leid criminelen op sluwe wijze af en sla ze vervolgens in de boeien. Maar is het sluipen en volgens het boekje werken niet helemaal je ding, dan kun je je ook Dirty Harry-gewijs een weg door vijanden schieten. De singleplayer belooft in Hardline ieder geval een stuk origineler en gevarieerder dan zijn voorgangers te worden.

Nieuwe setting, nieuwe kansen. In Battlefield Hardline wordt voorlopig afscheid genomen van de uitgekauwde militaire oorlogsvoering. Agenten en criminelen zijn nu de actoren op het slagveld. Hoewel de multiplayer in de basis hetzelfde blijft, lijken er wel genoeg veranderingen te zijn die de authentieke Battlefield-gameplay mogelijk positief beïnvloeden. Al is het maar omdat Visceral Games daar de tijd voor krijgt en nauw met DICE en de achterban samenwerkt. En ja, zelfs de singleplayer heeft het potentieel. Of het allemaal goed uitpakt, moet op 20 maart blijken.

Lees ook dit