Skip to main content

Bayonetta 2: Wat we tot dusver weten

De Nintendo-exclusiviteit, de gameplay, de releasedatum en meer.

De stijlvolle heks Bayonetta heeft sinds haar kennismaking in 2009 een cult aan volgers om haar heen gekregen. De gelijknamige game kreeg toentertijd geen vervolg wegens de teleurstellende verkoopcijfers, aldus uitgever Sega. Maar fans en critici dragen haar nog altijd een warm hart toe.

De hyperactieve third-person actiegame van Platinum Games is volledig over the top en kenmerkt zich door zijn variërende gameplay. Het ene moment ren je over de armen van een god, het andere scheur je op je motor over een snelweg of vecht je óp een reeds afgevuurde raket die met honderden kilometers per uur door het luchtruim klieft.

Daarbij is de game uitnodigend voor zowel beginners als hardcore fans van het hack-and-slash genre. Een nieuwe speler kan ervoor kiezen de game met één hand uit te spelen, terwijl er voor ervaren spelers moeilijkheidsgraden zijn uit te spelen die vijanden niet alleen moeilijker maken maar ook op andere plaatsen positioneren, zodat je met iedere speelbeurt weer wordt verrast.

Nu komt er dan eindelijk toch een vervolg voor de heks die met vuurwapens zwaait vanuit haar laarzen, en demonen oproept uit haar haren. Bayonetta 2 komt echter uit op een onverwacht platform.

Nintendo-exclusief

De Wii U-exclusiviteit kwam als een donderslag bij heldere hemel voor fans van het origineel. Het eerste deel in wat nu een serie lijkt te worden is enkel uitgekomen op de PlayStation 3 en Xbox 360. Nintendo Wii bezitters hebben nog geen kennis kunnen maken met de game. Waarom is het vervolg dan exclusief voor de Wii U?

Bekijk op YouTube

Het antwoord is simpel: de kosten. Daar waar Sega het risico niet wilde nemen, financiert Nintendo nu de ontwikkeling van Bayonetta 2. Dat blijkt alvast een slimme zet. Om te zorgen dat de Wii U voor alle soorten gamers wat te bieden heeft, is Bayonetta nu hier om een leegte op te vullen. Het is de eerste game die verkrijgbaar gaat zijn met een 'Mature' rating op het doosje.

Omdat de kans bestaat dat Wii U-bezitters de eerste game nooit gespeeld hebben, komt de game nu samen met het eerste deel uit in een bundel. Dit is niet zomaar een overzetting, want de game draait nu op 60 frames per seconde, in tegenstelling tot de 30 frames per seconde op de Xbox 360 - een framerate waar de PlayStation 3-versie lang niet altijd aankwam.

De touschscreen in de GamePad

Nu de game exclusief uit komt voor de Wii U is er ook flink gebruik gemaakt van de speciale mogelijkheden die de console biedt. De grootste verandering ten opzichte van het vorige deel is de toevoeging van touchscreen-besturing. Dit geeft een compleet nieuwe dimensie aan de game, aldus de ontwikkelaars.

De moeilijkheidsgraad van de game wordt hierbij automatisch omgezet in 'easy' en 'very easy' en verandert in iets wat het beste te omschrijven valt als een uitgebreide smartphone game. Door met de Wii U-styluspen op het scherm te drukken en te vegen, laat je Bayonetta aanvallen ontwijken en schade aanbrengen bij de vijand.

Het doet denken aan de 'very easy automatic' modus uit het origineel, die regisseur Hideki Kamiya gekscherend 'Mommy Mode' noemt. Daarin hoef je maar één knop te gebruiken om allerlei moeilijke combo's aan elkaar te linken. Een interessante toevoeging voor spelers die niet bekend zijn met het hectische genre, of voor spelers die gewoon zonder stress willen genieten van wat Bayonetta-actie. Ook de eerste Bayonetta gaat zo gebruik maken van de GamePad-mogelijkheden.

Bekijk op YouTube

Het vechtsysteem

Het vechtsysteem wordt herkenbaar voor fans van Bayonetta. Er is voor zover bekend vrij weinig veranderd vergeleken met het eerste deel. Bayonetta 2 borduurt voort op een vertrouwd recept, maar dit keer draagt de hoofdrolspeelster een korter kapsel.

De games van studio Platinum Games hebben zich altijd onderscheiden door de non-stop actie die je scherm vult. Bayonetta is daar geen uitzondering op. Je vergelijkt de game dan ook het beste met de Devil May Cry games. Ook daar laat je de meest indrukwekkende combo's op de vijand los door de juiste knoppen in de juiste sequentie in te drukken. Maar Bayonetta heeft nog meer in petto.

Hoewel het maken van combo's de kern van de game is, is het nog belangrijker om gebruik te maken van ontwijkende bewegingen om zo je Witch Time los te laten. Ontwijk of verdedig exact op het juiste moment en de tijd vertraagt, zodat je de meeste krachtige aanvallen op de vijand los kan laten. Het is daarom van belang om de aanval en verdediging goed te balanceren.

De eerste speelbare levels tonen aan dat de game nog altijd chaotisch is en bijzonder gewelddadig. De game hoeft zich niet in te omen van Nintendo en dat is merkbaar. Bayonetta onderwerpt haar vijanden aan allerlei martelwerktuigen en het onsubtiele SM-thema is ook ditmaal aanwezig. Bayonetta draait haar hand er niet voor om het achtereind van een vijand aan stevige partij billenkoek te onderwerpen. Of een grote vleesmolen op te roepen die weinig overlaat van de ongelukkige die er in wordt getrapt.

Multiplayer

Bayonetta gaat voor het eerst online multiplayer ondersteunen. In de zogeheten Tag Climax modus speel je samen een nieuwe campagne die los staat van de verhaalmodus. Je neemt het samen met een vriend, vreemde of een computerbestuurde bondgenoot op tegen een vloedgolf van vijanden en eindbazen.

Voor je aan deze modus begint, zet je Halo's in. Deze aureolen zijn het krediet dat je in de game gebruikt om onder andere wapens en nieuwe technieken te kopen. Door dat krediet in te zetten daag je de tweede speler uit om te zien wie de hoogste score haalt. De winnaar krijgt dan alle ingezette Halo's in zijn bezit.

Door Verse Cards te verzamelen in de verhaalmodus speel je nieuwe levels in de multiplayermodus vrij. Het is nog niet bekend of je deze kaarten ook vrijspeelt door de multiplayer te spelen. Om te zorgen dat de multiplayermodus niet snel gaat vervelen, zijn deze levels op verschillende moeilijkheidsgraden te spelen. Hoe hoger die graad, hoe meer Halo's je kan verdienen.

Releasedatum en DLC

De releasedatum van Bayonetta 2 is vastgesteld op 24 oktober 2014. Platinum Games heeft laten weten dat alle content op de disk staat en dat er geen plannen zijn voor Bayonetta 2 DLC.

Voor de eerste Bayonetta zijn speciaal pakjes gemaakt die gebaseerd zijn op Nintendo-karakters: Link, Princess Peach en Samus Aran. Ook hiervoor hoef je niet extra te betalen.

Lees ook dit