Beyond: Two Souls langer dan Heavy Rain
Heeft geen QTEs. En het grootste motion capture project ooit, volgens Cage.
Het aankomende Beyond: Two Souls duurt ongeveer 12 à 15 uur. Het spel is daarmee langer dan het vorige spel van Quantic Dream, Heavu Rain. Caroline Marchal (gameplay lead van Beyond: Two Souls) denkt dat het spel "langer durt dan Heavy Rain want in ons aankomende spel is meer te verkennen. De lengte is moeilijk in te schatten want we zijn nu nog bezig met het verloop van het verhaal. Het kan dus nog veranderen. Echter, ik schat tussen de 12 en 15 uur, afhankelijk van de keuzes die gemaakt worden."
David Cage, de oprichter van de ontwikkelstudio, meldt dat zijn aanstaande titel geen quick-time events (QTEs) heeft. "In Heavy Rain vonden we QTEs geen probleem en ik denk ook niet dat de spelers ze als vervelend ervoeren. Maar we wilden de mogelijkheid heroverwegen - we wilden de spelers niet dicteren wat ze moesten doen - hoe kunnen we dit wegnemen en de spelers zelf laten bepalen en concluderen wat ze moeten doen? We hebben nog steeds button prompts maar niet meer dan spellen als Tomb Raider, Uncharted, God of War of wat dan ook want elk spel gebruikt enige prompts. Spelers zijn eraan gewend, we gebruiken ze zelden en ze zijn geen onder deel van de interface."
Cage zegt ook dat hij de acteurs niet wilde belemmeren tijdens hun motion capture (mo-cap) sessies. "Ik wilde niet dat ze vastzaten aan bedrading. Ze moesten enkel hun mo-cap pak aan hebben. Op hun lichaam zijn 18 sensoren - van die glimmende bolletjes - en op hun gezicht 90 kleine sensoren. Geluid wordt direct opgenomen zodat het niet achteraf gedaan hoeft te worden. We hebben dus een complete, consistente opname van de uitvoering. Dit is nog nooit gedaan in computerspellen, op zo'n niveau. Dit is het grootste performance capture project ooit gemaakt, voor zover wij op de hoogte zijn. 12 maanden opnames, 300 karakters, 23.000 unieke animaties. Dat zijn absurde getallen. We kwamen daar helaas achteraf pas achter want het was een hoop werk."