Biomutant is een genetische smeltkroes
Gemuteerde open wereld.
In Biomutant is de aarde hersteld na een rampzalige gebeurtenis. De natuur heeft haar weg gevonden en leven gegeven aan nieuwe flora en fauna. Aan de basis van het nieuwe ecosysteem staat de voedende Tree of Life, die nu bedreigd wordt door een mysterieuze plaag. Alles raakt in verval en de dierenstammen wijzen beschuldigend naar elkaar. Jij bent een buitenstaander, een dier dat vastberaden is om de plaag uit te roeien. Of je dat doet door de stammen bij elkaar te brengen of ze allemaal af te slachten, is aan jou.
De demo op Gamescom opent met een character creator waarin je jouw samoerai-achtige knaagdier kunt aanpassen. Je kunt niet alleen je uiterlijk, maar ook je genetische samenstelling aanpassen, wat invloed heeft op je statistieken. Daarna word je naar een letterlijke en figuurlijke splitsing in de weg door het bos gebracht: ben je een rechtschapen weldoener of een kil monster? Het demonstreert een systeem dat iets weg heeft van Mass Effect en zelfs na de polariserende keuze krijg je de kans om een genuanceerder, afwijkend antwoord te geven. Biomutant lijkt daarmee geen zwart-wit moraliteitssysteem te presenteren, maar iets dat grijswaarden bevat.
Aan de andere kant van een metalen hek wacht een reusachtig, trol-achtig wezen op je en daarmee gelijk een demonstratie van het gevechtssysteem. Jij hebt een zwaard en twee pistolen bij je, onbevreesd om ze te gebruiken. Vliegensvlug combineer je korteafstandsaanvallen met je schietijzers, een systeem dat doet denken aan Devil May Cry. Een ontwijkend manoeuvre waarmee je jezelf snel achter je vijand positioneert, maakt je arsenaal bijna compleet.
Het laatste puzzelstuk is namelijk je DNA. Op bepaalde momenten tijdens de tocht muteert je genetische code, waardoor je speciale krachten vrijspeelt. Het zijn krachten die je tijdens gevechten helpen, maar ook je reis vergemakkelijken. Zo kun je verblindende motten uit je mond spugen, met telekinese voorwerpen door de lucht slingeren en een meeverende paddestoel uit de grond laten groeien. De krachten vullen je moveset aan, en de demo geeft de indruk dat er in de uiteindelijke game nog veel meer krachten te vinden zijn.
Biomutant geeft de natuur op een realistische wijze weer, maar de artstijl wordt aangevuld door invloeden uit stripboeken. Geluidseffecten zoals gebrul, wapengekletter en het afvuren van je pistolen worden met kleurrijke onomatopeeën weergegeven. Daarmee verraadt ontwikkelaar Experiment 101 zijn erfenis. De studio is namelijk uit de as van Avalanche Studios is herrezen, dat op zijn beurt bekend is van games als Just Cause. De voorliefde voor stilistische actie schemert subtiel door en de game wordt hier een uniek beestje van.
De kers op de taart is de vertelstem, die de gebeurtenissen van de game aan elkaar knoopt. Hij laat hints vallen tijdens gevechten en geeft inzichten over de staat van de wereld. Maar hij fungeert ook als tolk. De wezens in de game hebben hun eigen taaltje dat niet is ondertiteld. De verteller haakt hierop in als een ware David Attenborough, waardoor het toch duidelijk is wat ze zeggen. Ook hier slaat de fantasie op hol tijdens de demo. Wie is deze verteller en is hij wel te vertrouwen?
THQ Nordic en Experiment 101 presenteren op Gamescom een demonstratie die je na slechts vijftien minuten speeltijd met niet alleen een duidelijke impressie, maar ook een hoofd vol raadsels en intrige achterlaat. De game heeft nog een lange ontwikkeling voor de boeg en staat pas voor het einde van 2018 gepland. Maar als dit de blauwdruk is voor het DNA van Biomutant, kweekt de ontwikkelaar hier een unieke ervaring die een echte impact kan maken.
Biomutant komt in de herfst van 2018 uit voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.