BioShock Infinite
Hooggespannen verwachtingen.
Het zal velen misschien verbazen, maar ik was geen fan van het eerste uur van BioShock 2. Als kritische gamer kreeg ik wel de verdedigbare eer om het derde deel in de BioShock-reeks exclusief te gaan aanschouwen op de 2K-stand tijdens de zopas afgelopen E3-beurs. Na een warm onthaal door Ken Levine, de creative director van Irrational Games, werden we gevraagd om ons neer te vleien in de comfortabele BioShock zetels en kregen we op een immens scherm de eerste demobeelden en bijbehorende informatie te horen, en zien.
BioShock Infinite wordt ontwikkeld door Irrational Games en uitgebracht door 2K Games. Het is – zoals ondertussen algemeen bekend- een first-person shooter in het survival horror-genre, dat zich afspeelt in een kleurrijke futuristische fictieve omgeving. 'Futuristisch' mag je gerust ruim nemen, want het spel speelt zich af in het verleden in combinatie met een soort alternatieve tijdslijn.
De gebeurtenissen in BioShock Infinite vinden plaats in 1912, wat dus een hele tijd voor die uit het origineel is. In tegenstelling tot de onderwaterwereld van Rapture, vinden jou avonturen nu plaats tussen de wolken. Meer bepaald in de ondertussen duistere stad Columbia, een stad die ontworpen en omgebouwd werd tot een vliegend pretpark.
Jij speelt als agent Booker DeWitt. Hij werd door een mysterieus figuur benaderd om te infiltreren in de vliegende stad Columbia en er een jonge dame - genaamd Elizabeth - te redden. Elizabeth leeft al twaalf jaar lang in Columbia, waar ze gevangen gehouden wordt door Songbird. Een groot mechanisch vogelachtig wezen dat gebouwd werd speciaal om haar enerzijds gevangen en anderzijds gezelschap te houden. DeWitt komt langzaam te weten dat hij er niet is om haar te beschermen, maar dat Elizabeth zelf ook wel haar mannetje kan staan. Ze heeft namelijk krachten die ze (nog) niet begrijpt en ze wil Columbia ook niet verlaten tot ze de waarheid over haar en haar krachten kent. Elizabeth en DeWitt zijn op elkaar toegewezen en zullen elkaar moeten vertrouwen om heelhuids aan de vijand te kunnen ontsnappen.
Agent DeWitt kan naast een uitgebreid wapenarsenaal ook gebruik maken van actieve krachten zoals telekinese of elektrische manipulatie. Krachten die nog verder uitgebouwd en gecombineerd zullen worden met de ontdekking van de nieuwe vaardigheden van Elizabeth. Je krijgt als speler ook een soort grijphaak waarmee je vast kan haken aan rails die doorheen de volledige vliegende stad lopen.
In de demo die we te zien kregen was die grijphaak één van de voornaamste manieren om de vijanden te ontlopen en om snel op andere aanvalsplaatsen te geraken. De demo was een indrukwekkende gameplay scène die volledig uit ingame beelden bestond. Kleurvolle HD van de zuiverste en aantrekkelijkste soort.
Een demo die deze kritische gamer toch heeft weten te overtuigen van het mogelijke potentieel van deze nieuwe BioShock. Meer zelfs nog: ik ben enthousiast. Het is helaas genoeg nog een eindje wachten voordat BioShock Infinite in de rekken zal liggen. Het spel wordt verwacht in het tweede kwartaal van 2012.
We geven ook nog graag mee dat er aangekondigd werd dat het spel de Move-controller voor de PlayStation 3 zal ondersteunen. Hoe, dat kon nog niet gezegd worden. En ook de handheldfans mogen juichen, want de nieuw aangekondigde PS Vita zal ook een eigen BioShock-game krijgen. Tevens maakten de ontwikkelaars bekend dat om de aankoop van BioShock Infinite voor PS3-bezitters nog aantrekkelijker te makken, ze naast het nieuwe spel ook gratis het eerste deel uit de reeks zullen bijsluiten.
Voor gamers die voor het eerst BioShock ontdekken zijn, of die later hebben ingestapt in de reeks, is dat dus een volledig tweede spel voor de prijs van één! Zoals het gevoel nu is, mag je gerust al intekenen op de voorbestellingen van deze nieuwste BioShock telg.
BioShock Infinite zal in het tweede kwartaal van 2012 verschijnen voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC.