Skip to main content

BioShock Infinite

De meester en zijn nieuw meesterwerk.

BioShock van Irrational Games kwam aan als een bom. De game was vooral verrassend door zijn unieke setting in combinatie met het gebruik van normaal wapentuig en mysterieuze krachten uit een goedje dat Adam heet. Helaas werkt het verslavend en maakte het van de inwoners van onderwaterstad Rapture niet meer dan gruwelijk verminkte wezens. De unieke personages en symbiose van de Little Sister's en Big Daddy's maakten het plaatje compleet. Daarna kwam BioShock 2 uit van 2K Marin, dat nog steeds een goede game was, maar een totaal gebrek aan verrassingseffect had.

Er is echter goed nieuws op komst want Irrational Games neemt terug het heft in handen en maakt de volgende iteratie binnen de franchise. BioShock Infinite heeft alvast een andere setting. Geen natte voeten, vochtige kamers en lekkend zeewater meer want je verplaatst je naar de lucht. Rapture wordt vervangen door de zwevende stad Columbia en je keert zelfs nog terug in de tijd want deze maal speelt het verhaal zich af in 1912. Irrational Games drukt er wel op dat je net zoals de twee eerdere delen geen geschiedenisles moet verwachten, maar wel de sfeer van het tijdperk zal proeven.

Columbia is geen geheim project zoals Rapture. De bouw ervan begon in alle openheid om het kunnen van de Amerikaanse regering aan de rest van de wereld te tonen. Je moet dan ook niet verbaasd zijn dat de stad van alle nieuwe technologieën wordt voorzien. Alle grote uitvindingen uit die tijd (of even daarvoor) zijn er volop aanwezig: telefoons, elektriciteit en grammofoonplaten. Het is de perfecte wereld of wat daar voor moet doorgaan.

Door een gewelddadig incident wordt echter duidelijk dat Columbia niet alleen een vredelievende gemeenschap is. Zowel intern als extern duiken er problemen op. Er vallen veel doden en de stad verdwijnt. Zo nu en dan duikt hij echter op om dood en verderf te zaaien. Columbia is niet meer de perfecte stad, maar datgene waar nachtmerries van gemaakt worden.

In dit alles wordt onze hoofdrolspeler Booker DeWitt gedropt. Hij staat bekend als de ultieme fixer. Lijkt iets onmogelijk, dan is hij er om de kastanjes uit het vuur te halen. Deze stoere held is een ex-agent van het befaamde Pinkerton Bureau. In het Wilde Westen stond Pinkerton garant om de klus te klaren en de manier waarop was niet altijd zacht. Deze ex-agent was zelfs voor deze bende te hard.

Eén van zijn opdrachten brengt hem naar Columbia. Zijn opdrachtgever is mysterieus maar is blijkbaar zo machtig dat hij weet waar de stad te vinden is en Booker er binnen krijgt. Hier moet hij op zoek naar Elisabeth, een vrouw die blijkbaar in het midden van het conflict staat. Zij beschikt over enkele machtige krachten en is dus van groot belang voor jou. Meer van het verhaal is nog niet bekend, maar de elementen tot nu toe geven ons alleszins reden genoeg tot speculatie en halsstarrig uitkijken naar de releasedatum die echter pas in 2012 valt.

Op de Gamescom was er achter gesloten deuren een live techdemo te bewonderen. Die start waar de trailer stopt, met name jij die door de lucht valt nadat Elisabeth gegrepen is door een nog onbekend wezen. Zoals altijd kom je goed terecht en merk je al gauw de grimmige sfeer van Columbia op. De straten lijken verlaten, maar er komt een kar voorbij getrokken door een paard. De bestuurder van de wagen doet gewoon door ook al ontbreken zijn wielen. Daarna ontmoet je een politieker die echter in razernij uitbarst wanneer je een wapen uit de ton achter hem pakt.

Nu merk je duidelijk dat er iets mis is met de inwoners. Hun gezicht lijkt andere vormen aan te nemen en ze komen allemaal achter jou aan met diverse wapens. Ze kijken echter raar op wanneer je door middel van telekinese het wapen uit hun handen trekt en de trekker overhaalt. De strijd wordt pas echt spannend wanneer Elisabeth je ter hulp schiet en haar krachten bundelt met die van jou. Zij laat regenwolken verschijnen en een klein beetje elektriciteit van jou verandert de scène in een massa-elektrocutie van de aanwezige inwoners. Ook indrukwekkend is de kracht om vogels je tegenstanders te laten aanvallen. Een beetje Hitchcock, iemand?

Het allereerste beeldmateriaal van BioShock Infinite

Enkele momenten later zijn de inwoners echter het minste van je zorgen. Jullie beiden worden achtervolgd door een halfmechanisch wezen dat mijn nog het meeste doet denken aan Dog uit Half-Life 2. Na een gevecht op de brug versla je het wezen door wederom je krachten te bundelen met Elisabeth, maar deze maal gooi je een gigantisch vuurbol.

Gevaar geweken en eindelijk rust? Nee, want daar is een nieuwe vijand in de vorm van een halfmechanische vogel. En dan ... dan eindigt de demo en de presentatie. Maar het is onmiskenbaar dat iedereen diep onder de indruk de zaal verlaat.

Lees ook dit