BioWare praat over Mass Effect MMO
Heeft handen vol aan SW:TOR maar vindt het leuk om over na te denken.
Over een tiental dagen wordt de Mass Effect-trilogie eindelijk afgesloten maar dat weerhoudt BioWare niet om al te dromen van een Mass Effect MMO.
In een interview met PA Report zeiden bazen van BioWare Greg Zeschuk en Ray Muzyka dat een Mass Effect MMO maken een hele onderneming zou zijn maar dat het idee tegelijk ook heel interessant is.
"De implicatie van een Mass Effect MMO heeft zoveel verwachtingen," zei Zeschuk die nog maar net de ontwikkeling van Star Wars: The Old Republic achter de rug heeft. "We hebben al zoveel hooi op onze vork genomen met een Star Wars MMO, dat is geen klein iets. Het leuke is dat het concept zich wel zou lenen tot een geheel ander type gameplay. Het is leuk om over te denken. Het is heel interessant. Ik weet het niet. Het is een moeilijke vraag."
De Mass Effect-reeks was tot nu toe vooral een singleplayer ervaring met een focus op een cinematisch verhaal. Met Mass Effect 3 wordt die ervaring echter uitgebreid naar een co-op mode waarin tot vier spelers kunnen meedoen. Deze multiplayermissies zijn onafhankelijk van het verhaal maar bieden je wel andere voordelen die je kunt gebruiken in de singleplayermode.
Een MMO lijkt een logische stap voor de reeks en volgens Ray Muzyka leent het Mass Effect-universum zich zeker tot het format.
"De possibility space, dat is een term waar ik Will Wright [maker van Sim City en Spore] over hoorde praten tien jaar geleden en het is me altijd bijgebleven. Wanneer je een game maakt en je geeft het aan de speler, dan moet je rekening houden met de possibility space. Je moet ze alles waartoe ze in staat denken te zijn laten doen. Je moet alle features en content juist hebben in die possibility space. En Mass Effect heeft een grote possibility space."