Skip to main content

Blade Kitten

Niet van de poes.

Aanhangers van het furry-fenomeen hebben er geen probleem mee om zich van tijd tot tijd eens fysiek om te toveren tot een dier. In tegenstelling tot wat je misschien zou denken is deze transformatie niet zo simpel als gewoon een konijnenpak te gaan huren bij de lokale carnavalwinkel. Wil je door het leven gaan als een furry, dan moet je er zeker van zijn dat je transformatie subtiel genoeg is zodat er ook nog menselijke kenmerken doorheen je dierlijke alter ego zichtbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan het bevestigen van een pluizige (maar hopelijk nagemaakte) kattenstaart aan je broek en het opzetten van (nogmaals, hopelijk nagemaakte) uit vacht vervaardigde kattenoren. Wil je helemaal hip zijn, dan teken je voor de zekerheid ook nog enkele valse snorharen op je gezicht en scherp je je hoektanden wat aan. Lijkt je dit toch allemaal wat te ver te gaan, dan is er nog altijd het hoofdpersonage uit de downloadable game Blade Kitten, genaamd Kit Ballard, waaraan je je kunt spiegelen.

De ontwikkelaar van Blade Kitten zegt het niet met zoveel woorden, maar het is overduidelijk dat men tijdens het ontwerp van Kit de mosterd gehaald heeft bij de furries beweging. Alle kenmerken die we in de inleinding aanhaalden zijn aanwezig binnen het ontwerp van het hoofdpersonage, en dat is al meteen iets waarmee je overweg moet kunnen. Kit mag als heldin dan wel de stoerste streken uithalen binnen Blade Kitten (daarover later meer), wanneer ze haar mond opentrekt klinkt ze eerder als het digitale evenbeeld van Paris Hilton, Miley Cyrus en Betty uit Big Brother in één gegoten. Kreten als "oh my god" en "whatevaaaa" zijn schering en inslag tijdens de dialogen, maar zelfs al mocht Kit een wat meer volwassen vocabulaire meegekregen hebben snapten we nog niets van het verhaal dat men ons wil naar binnen lepelen.

Het komt erop neer dat Kit Ballard een bounty hunter is die noodgedwongen achter Terra-Li, de bay guy binnen het verhaal, aan moet gaan. Onderweg ontmoet ze heel wat personages die haar allerlei bijkomende opdrachten geven, maar om eerlijk te zijn kon de achterliggende plotlijn ons na een uurtje spelen al niets meer schelen. Belangrijker om weten is dat Blade Kitten een klassieke 2D-platformer is die af en toe terug doet denken aan titels uit de PSX-periode, toen het genre nog helemaal hip was. De Crash Bandicoot trilogie van Naughty Dog, Pandamonium van Crystal Dynamics en Klonoa van Namco – dat waren nog eens tijden!

Maar goed, Blade Kitten dus! In dit spel mag je een tiental levels doorlopen die elk ongeveer een half uurtje van je tijd in beslag zullen nemen. Qua levensduur zit het met andere woorden al helemaal goed, zeker als je weet dat je dit spel op XBLA en PSN voor ongeveer tien euro in huis kunt halen. Vijf uren kunnen echter snel gaan aanslepen wanneer hetgeen je aan het doen bent niet leuk is, maar gelukkig is dat in Blade Kitten slechts op enkele momenten het geval.

Het overgrote deel van het spel bestaat uit platforming, en je mag dit in de puurste zin van het woord interpreteren. Springen, klimmen, glijden en zwieren: het is allemaal van de partij. Kit kan al deze bewegingen uitvoeren doordat ze zo lenig is als een kat, en er handig genoeg ook zo uitziet. Van platform tot platform springen doe je met gemak doordat de besturing helemaal klopt, maar het is vooral de vaardigheid van Kit om tegen muren aan te klimmen die Blade Kitten voorziet van heel wat extra speelplezier.

Er zijn namelijk in elk level een immens aantal verborgen plekjes te vinden die je enkel kunt ontdekken door op verkenning uit te gaan. Op rotswanden klauteren om een geheime grot te vinden waarin een magische poort staat die Kit naar een compleet ander stuk van de omgeving stuurt – een situatie die je per level meermaals kunt tegenkomen. Tenminste, als je zin hebt om ernaar te zoeken. Doe je je best, dan ontvang je voor je moeite Hex, de lokale valuta binnen het universum van Blade Kitten. Deze muntjes zijn in allerlei kwantiteiten overal te vinden, maar om snel rijk te worden zul je op zoek moeten gaan naar de verstopte plekjes. Eens je weet waar ze zich bevinden is het meestal niet bepaald moeilijk om ze te bereiken – de moeilijkheidsgraad van Blade Kitten ligt over het algemeen niet erg hoog -, maar het is net de zoektocht ernaar waarvoor je het moet doen.

Ben je niet aan het platformen, dan hak je waarschijnlijk vijanden in de pan met het zwevende zwaard van Kit. Waarom je precies beschikt over een magisch zwaard weten wij nog steeds niet, maar het is wel zo dat je wapen enkele interessante functies heeft. Zo kun je je zwaard met de thumbstick vrij door de lucht laten bewegen, om vervolgens vijanden van op een afstand neer te halen. Ook het overhalen van voor Kit onbereikbare schakelaars tijdens puzzels is hierdoor een koud kunstje, al zul je je hoofd nooit breken over hoe je nu precies verder moet komen in een level. De juiste knop indrukken is meestal al genoeg om progressie te boeken, maar echt storen doet deze laagdrempeligheid niet gezien het spel vooral draait rond exploratie en platform gameplay.

Net zoals het oplossen van puzzels zijn gevechten ook relatief simpel gehouden. Enkele snelle drukken op de aanvalsknop is meestal genoeg om korte metten met de tegenstand te maken. Slechts op enkele schaarse momenten verplicht het spel je om een bepaalde strijdtactiek toe te passen, maar zelfs dan gaat de gemiddelde gamer meteen weten hoe de situatie opgelost kan worden. Krome Studios tracht wat diepgang aan de gevechten toe te voegen door je de optie te geven om met je verzamelde geld drie betere zwaarden aan te kopen, maar veel verschil met het slagwapen waarmee je van start gaat is er niet. Misschien vind je het wel leuker om Kit in een ander pakje te stoppen? Bijvoorbeeld een pyjama of een pikante dominatrix outfit? De kostuumwissels hebben geen invloed op je speelstijl, maar geven spelers die alles uit hun games willen halen wel een extra reden om Blade Kitten achteraf nog eens te herspelen. Je zult sowieso nooit tijdens je eerste speelsessie alle geheime items kunnen opsporen, wat van deze downloadable game qua levensduur zeker geen lichtgewicht maakt.

Ook het grafische plaatje is best indrukwekkend te noemen gezien Blade Kitten nog geen 600 megabyte weegt. Elk level is voorzien van een ander thema en voelt daadwerkelijk anders aan dan zijn voorganger. Bovendien zijn er overal kleine animaties aan de gang in de achtergrond die Blade Kitten levendig doen aanvoelen. Ook knap dat elk personage voorzien is van een ingesproken stem, maar dat positieve punt gaat deels verloren door het slappe script. We willen de grafische afdeling van Krome Studios toch zeker een schouderklopje geven. Blade Kitten ziet er beter uit dan de gemiddelde DLC-game en flirt van tijd tot tijd met de visuele kwaliteit van spellen waarvoor je soms de volle pot moet betalen.

Blade Kitten zal vooral mensen aanspreken die warme herinneringen hebben aan het PSX-tijdperk waarin titels als Crash Bandicoot en Klonoa het voor het zeggen hadden. Deze 2D-platformer weet alle elementen die het genre zo uniek maken terug te brengen, samen met ongelofelijk veel verborgen items om te verzamelen. Dat laatste zorgt er tevens voor dat je gemakkelijk meer dan vijf uur met deze titel bezig kunt blijven. Spijtig is dat het verhaal helemaal niets voorstelt en de gevechten wat te snel eentonig durven worden. Toch is Blade Kitten helemaal geen slechte game, en we willen Krome Studios – en eigenlijk vooral uitgever Atari – dan ook feliciteren met deze stap in de goede richting.

7 / 10

Lees ook dit