Bulletstorm (hands-on)
Inventief vermoorden.
"Bulletstorm verandert de manier waarop je naar vijanden kijkt", aldus de ontwikkelaar die ons het over-the-top spel voorstelde op Gamescom. Wat hij zei klopte perfect, dat merkte ik al snel toen ik zelf met een demo aan de slag mocht. Gewoon vijanden neerknallen levert je bijzonder weinig punten op, waardoor de voldoening uit blijft. Laat je creativiteit de vrije loop en probeer zoveel mogelijk mayhem te zaaien wanneer je tegenstanders te lijf gaat, zo luidt de boodschap.
Wat behoort allemaal tot je mogelijkheden om dat doel te verwezenlijken? Laat ik die vraag met een andere vraag beantwoorden. Wat denk je van een elektrische zweep waarmee je vijanden naar je toe kunt trekken om ze vervolgens een dodelijke trap te geven? Wat wapens betreft kregen we verder een machinegeweer te zien, waarmee je kunt trachten headshots uit te voeren om meer punten te halen. Een ander pistool is van een iets zwaarder kaliber, en schiet explosieve kokers af die op de vijand blijven vastkleven. Met een tweede druk op de knop ontploffen ze, waarna je slachtoffer opgaat in een vuurwolk om er niet meer levend uit te komen.
Elk wapen heeft een overdrivemodus, één van de dingen die je kunt aanschaffen via pods die verspreidt staan doorheen de levels. Het machinegeweer kan dan bijvoorbeeld in één keer honderd kogels tegelijk afvuren, waardoor het vlees van de vijand letterlijk van zijn beenderen wordt gerukt en er een smeulend geraamte op de grond achterblijft. Waarom is daar nooit iemand eerder opgekomen? De opgedreven zweep roept dan weer een krachtveld op rondom je, en alle tegenstanders die zich erin bevinden vliegen vervolgens de lucht in waardoor je meteen talloze schietschijven hebt. Vergeet kleiduifschieten, hier is Bulletstorm! Een heleboel scripted events zullen daarbovenop des te meer voor een heuse achtbaanrit zorgen.
"Burnout ontmoet shooters" is misschien nog de beste manier om Bulletstorm te omschrijven. Telkens wanneer je monsters om het leven hebt gebracht krijg je een titel te zien die je actie het best omschrijft, gepaard gaande met een score. Zoals eerder vermeld: hoe origineler en grootser je aanpak, hoe meer punten het je oplevert. Het is bijvoorbeeld niet zo moeilijk om combo's te maken. Denk maar aan een vijand die in de lucht wordt geworpen door een trap na een zweepslag (waarna de game trouwens steeds even in slowmotion gaat waardoor je de tijd krijgt om te mikken). Vervolgens schiet je een explosief naar hem, door wiens kracht hij in een cactus vliegt met een leuke ontploffing als bisnummer. Grayson Hunt, cent points.
De omgevingsobjecten zelf zijn ook een manier om vijanden te slim af te zijn. Iemand in een vleesetende plant trappen, onder een laaghangende tak door sliden om tegenstanders af te schudden, vijanden die elkaar beginnen uitmoorden door giftige lucht van een opengeschoten plant waardoor je enkel de laatste nog een genadeschot moet toedienen, enzovoort. De omgevingen van het spel zien er trouwens behoorlijk lekker uit. Een mix tussen Las Vegas en Dubai van de toekomst volgens de makers. Het is niet realistisch te noemen aangezien je op een buitenaardse planeet zit, maar People Can Fly en Epic Games zijn er zeker in geslaagd het uitzicht van een volledig nieuwe wereld succesvol te brengen. Alles ziet er enorm kleurrijk uit en planten winnen de strijd met de ruïnes van een mysterieuze beschaving, maar bij wijze van contrast zit je met afzichtelijke monsters die het omgevingsbeeld overheersen. De Unreal 3 Engine zoals we die nog nooit gezien hebben.
Tijdens de presentatie vergeleek de ontwikkelaar het spel met een grootse zomerblockbuster, waaraan je heel wat plezier beleeft door de mooie omgevingen en de kick-ass gameplay, maar toch ook met een deftig verhaal, aangezien ze zelf ook wel beseffen dat de game niet zonder de nodige inhoud kan. Het beste staaltje schrijfwerk lijkt verrassend genoeg niet afkomstig te zijn van het verhaal, maar van de dialogen. Er is heel wat moeite gestopt in het bedenken van oneliners die het hoofdpersonage te pas en te onpas aanhaalt als er weer eens een monster op hem afkomt. Denk maar aan Drake uit Uncharted, maar dan nog net ietsje grover allemaal. De ontwikkelaars wouden hem laten reageren zoals we allemaal zouden reageren als we in zo'n situatie terecht zouden komen.
De game speelt zich af in de toekomst. Een elitegroep huurlingen heeft de opdracht gekregen een confederatie te beschermen. Eén van hen, Grayson Hunt, het personage waarmee je aan de slag kunt gaan, ontdekt samen met zijn teammates dat ze zich eigenlijk al de hele tijd voor de verkeerde kant aan het inzetten zijn. Ze plegen een ondoordachte aanval op het ruimteschip van hun nieuwe tegenstanders, maar dat loopt niet zo goed af. Samen met zijn makker en wat er nog overblijft van het schip belandt hij uiteindelijk op een verlaten paradijselijke planeet.
Hunt is een dronken ruimtepiraat geworden, Sato half mens half cyborg die altijd 100 stappen vooruit denkt. Hunt's brein dat hij nooit gehad heeft, zeg maar. Dan is er nog Trishka, één van de overlevenden van het schip dat Hunt en de zijnen aanvielen. Ondanks het feit dat ze elkaar niet kunnen uitstaan moeten ze wel samenwerken om van de talloze gruwelijke levensvormen en tenslotte de planeet af te geraken... Ondertussen komen de hoofdpersonages heel wat te weten over de geschiedenis van de planeet, maar uiteindelijk is het een verhaal over wraak, wraak op diegene die hen daar heeft gedumpt: generaal Serrano, een bijzonder kwaadaardige bad guy. "Hoe beter de slechterik, hoe beter het spel", wist de afgevaardigde van People Can Fly te vertellen.
Volgens de ontwikkelaar zullen mensen die People Can Fly's hit Painkiller leuk vonden, zeker ook genieten van Bulletstorm. Er werden namelijk heel wat succesvolle elementen uit die titel overgenomen en verbeterd. Eén van de features uit het spel, gigantische eindbazen, wouden de makers zeker en vast ook in Bulletstorm. Dat hebben ze vooral verwezenlijkt in de vorm van Hekaton, een groots monster dat je geregeld zult tegenkomen tijdens je avonturen. Uiteraard zullen er ook nog andere, zij het kleinere, eindbazen in het spel terug te vinden zijn, die stuk voor stuk een unieke benadering vereisen.
Bulletstorm belooft een bijzonder vermakelijk spel te worden dat er goed uitziet en een degelijke verhaallijn heeft. Bovendien wordt het waarschijnlijk een originele first person shooter zoals er maar weinig zijn, op voorwaarde dat men er voldoende variatie in weet te steken. Het spel verschijnt 22 februari 2011 voor de Xbox 360, PS3 en PC, dus tot dan stel ik voor dat jullie al even brainstormen over de meest originele manieren om vijanden in de pan te hakken. De commentarenbox hieronder lonkt naar jullie!