Bulletstorm krijgt rode vaten
Groen was niet goed genoeg.
Op de officiële blog van People Can Fly wordt er er een inkijk gegeven op de denkprocessen van game designers. Hierbij wordt het gebruik van rode explosieve vaten als voorbeeld gebruikt.
Het lijkt een shooterconcept dat zo oud is als het genre zelf, maar er zit heel wat denkwerk achter. Je schiet op een rood vat en het ontploft. Dit lijkt heel logisch, niet? Waarom schieten wij echter op rode vaten en niet op groene zoals People Can Fly origineel van plan was? Al gauw bleek tijdens de test dat het geen goed idee was. De testers namen gewoonweg niet de moeite om op de groene vaten te schieten.
Game designer Arcade Berg (People Can Fly) verklaart: “Iedereen weet dat een explosief vat rood is. In Bulletstorm gebeurt er zoveel tegelijkertijd, dus spelers moeten de omgeving snel aanvoelen en op intuïtie reageren. Er is geen tijd om objecten te analyseren op detailniveau, dus de vorm en kleur moet genoeg zijn. Om te communiceren dat deze elementen kunnen ontploffen moeten ze dus rood zijn.”
Hier stopt het creatieve proces echter niet. Na de groene versie werden er vier rode versies getekend die echter nooit de game zouden halen. Uiteindelijk volstond de combinatie van twee elementen om het juiste vat te bekomen. Of hoe een game maken nog steeds een proces van vallen en opstaan blijft.